واحد مدرن

واحد مدرن

واحد مدرن

این پروژه در طبقه ششم ساختمانی در منطقه زعفرانیه قرار گرفته که 213 متر مربع مساحت داره. معماران درقدم اول با اپارتمانی سه خوابه روبرو شدند که کارفرما می خواست نقشه اونو تغییر بده و اونو به یه اپارتمان تک خوابه مبدل کنه. سعی گروه نما در این پروژه معطوف به ارائه کاری متفاوت بود که در عین تاثیر پذیری از شرق دور بتونه به عنوان تجربه ای در طراحی مدرن داخلی شمرده بشه. اولین تفاوت این پروژه خود رادر اشپزخانه عیان ساخت که بر طبق طرح اشپزخانه مینوتی (Minotti) توسط یه گروه مرکب از متخصصان ایتالیایی و ایرانی در کارخانه گروه نما تولید شد. رنگ این اشپزخانه از نوع براقه.
حال و هوای عمده حاکم بر این پروژه از اسیای جنوب شرقی اومده . کلیه تغییرات در دستشوییها و سایر مکانهای منزل هم با این حال وهوا هماهنگ انتخاب شده اند.
همه دربها و چارچوبهای اونها، کمدها، پشت اتاق تلویزیون و لوازم چوبی به کار رفته در دستشویی ها همگی در کارخانه گروه نما ساخته شده اند.

لوازم دکوراسیون منزل همگی از کشور ایتالیا، ساخت کارخانه ای مانتالاسی هستند که در ردیف 5 کارخانه برتر دنیا در حیطه ساخت اثاث مدرن منزل به شمار میان.
سبک به کار رفته در شومینه کاملا مدرن و پوشش اون از سنگه که با سنگهای تراورتن کف هماهنگی کاملی داره.

دکوراسیون داخلی ، آشپزخانه ، رنگ سفید ، ایدهایی برای آشپزخانه چوبی ، کلاسیک

دکوراسیون داخلی ، آشپزخانه ، رنگ سفید ، ایدهایی برای آشپزخانه چوبی ، کلاسیک

نام پروژه: واحد مدرن
طراحان پروژه: الهام دلیری ، بهادر اسحاق بیگی
مجری: گروه طراحی و معماری داخلی نما
مکان : زعفرانیه، تهران ، ایران
مساحت :213متر مربع
تاریخ شروع اذرماه 1386
تاریخ تکمیل اسفند 1386
تصویر صفحه مقابل
روحیه حاکم برفضا ترکیبی است از مینیمالیسم اروپایی و فضای ذن در فلسفه های زندگی اسیای جنوب شرقی. نحوه قرارگیری اشیا به نوعیه که تاثیر پذیری از فنگ شویی چینی را نیزبه ذهن متبادر می کنه. فضایی که پدیداومده در عین حال که از عناصر سنگی وشیشه ای درشت استفاده کرده، ظرافت و نظافت رو هم درنظر قرار داده. دیوار جداسازحقیقتا به عنوان عنصری کارکردی نقش دودکش شومینه رو هم ایفا می کنه.

خانه هایی برای گذراندن تعطیلات

کومو هوانوا
این اقامتگاه گروهی در یکی ازدیدنی ترین سواحل هاوایی قرار داره. محل پروژه مشرف به نماهای گسترده ای از اقیانوس و خشکیهای فراسوی اونه و موقعیت مکانی ساختمان رو به یکی از نیروهای معین کننده در شکل گیری اندیشه اصلی طراح مبدل می کنه. این خانه که 1150متر مربع مساحت اونه به طوری طراحی شده که مکمل مناظر طبیعی زیبای اطراف باشه و اونارو در خود ثبت کنه.
هنگامیکه از پاویون برامده ورودی داخل راهروهایی می شویم که حیاط مرکزی رو در بر می گیرند و به سوی فضاها مسکونی رو به اقیانوس می روند، همواره احساسات نیرومند و فزاینده ای به ما دست میده. ابی که از ورودی ساختمان سرچشمه میگیره و به استخرهای اطراف حیاط می پیونده حالتی شناور به گوشه های ساختمان میده و احساس ارامش و ارتباط با اقیانوس به انسان القا می کنه. دیوارهای شیشه ای بلند زیرپیش امدگی پهن سقف، اجازه ورود نور طبیعی و ملایم را به فضای درون می دهند و حس بودن در فضای ازاد را به وجود میاورند.
داخل خانه زیبا، ساده و شیکه و ادعایی برای غلبه یا رقابت با زیبایی طبیعی محیط اطراف نداره. اثاثیه و پارچه ها با توجه به سادگی و هماهنگیشان انتخاب شده اند و زمینه ای گرم و خنثی به وجود اورده اند که خود اشاره و تاکیدی بر محیط طبیعی اطرافه. حمامها با باغچه های خصوصی خیلی مجلل هستند و جزییات و تاسیسات به کار رفته در اونا خیلی شیک و زیباس.
محوطه سرسبزو استوایی اطراف ساختمان احساس تجمل، خلوت و ارتباط با طبیعت را افزایش میده. سنگچینهای گرانیت فضایی رو شکل میدهند که از انجا به نظر می رسد استخر مستقیما با اقیانوس ارتباط پیدا می کنه.

خانه برنشتاین
این خانه که برای استراحت اخر هفته یه خانواده 4 نفره پیش بینی شده ، ظاهر یه خانه روستایی ساده فرانسوی را داره. کارفرمایان برای رعایت برخی مقتضیات حقوقی ملکشان خواهان خانه ای با مساحت اقلا 465 متر مربع بودند. در نگاه اول چنین به نظر میرسه که خانه به واسطه درهای فرانسوی و پشت پنجره ایهای خود، ویژگیهای مشترک بسیاری با خانه های حومه ای سنتی فرانسوی داره، اما فضای درونی خانه کاملا مدرن و سرشار از نور وگستردگیه.

Leonard Bernstein

خانه و دکوراسیون

خانه و دکوراسیون

خانه و دکوراسیون

خانه و دکوراسیون

خانه و دکوراسیون

خانه و دکوراسیون

خانه می باید در نیمه عقبی یه قطعه زمین دراز دوهکتاری برپا می شد و هنگام نزدیک شدن ناظر به اون احساس شکوهمندی و عظمت به اون القا میکرد. میبایستی نمای ورودی متقارنی داشته باشه و ظاهری ساده و برازنده از خود به نشون بذاره.
یه گذر گاه مسقف از میون درهای فرانسوی به یه راهروی بیرونی پهن ، در جلویی و حیاط سنگفرشی در پشت اون منتهی میشه. بخش اصلی خانه سازی L شکلی دور حیاط سنگفرش و استخر شناست. سومین دیوار حیاط را ساختمان مهمانان و چوب بستهای تاکها تشکیل می دهند که مشرف به محوطه ی چمن کاری شده پشتی هستند.
درجلوئی شیشه ای به یه هال 2طبقه با نورگیرهایی در طبقه بالا و درهای 2 تایی فرانسوی باز می شود.
هال پایینی بعد ازیه اتاق غذاخوری دلباز به اتاق نشیمن بزرگی با یه پنجره خوش نمای عظیم رو به باغ می رسه .کف در همه جا از سنگ اهک خاکستری ساب خورده پرتغالی پوشیده شده است. دیوارها با اندود نرم خود در تقابل با تخته های چوبی رنگ شده در بالای تیرهای میان سقف قرار می گیرن. مالکان خانه مجموعه ای از اثار هنری در سبکهای مختلف داشتند و نور و فضاهای گسترده دیوارها مکانی عالی برای تابلوهای بزرگ انان اماده میسازه.
اشپزخانه در گوشه جنوب شرقی خانه واقع شده تا از افتاب سحرگاهی سود ببره.کابینتهای تخته ای و مکانی در کنار پنجره برای صرف صبحانه، حس وحال راحت و اسوده ای به اشپزخانه می دهند . جزیره مرکزی و رویه کابینتها با گرانیت گاسکوین بلو به رنگ بژ در امده اند.
پلکان و بالکن مشرف به هال اصلی ، طبقه 2 رو به 2جناح تقسیم میکنن. در یه سمت خواب صاحبخانه قرار داره و در طرف دیگر ، دفتر کار ،اتاق خوابهای بچه ها ، دستشوییها ویه رختشویی کوچیک واقع شده اند. در انتهای این بخش یه گوشه دنج برای نشستن و تماشا کردن تلویزیون قرار دارد. زیر این جناح، در سمت دیگر محوطه ورودی خانه اتاق خواب مهمان و بعد از آن گاراژ قرار گرفته است. اتاق سرگرمی و فضاهای تاسیساتی، زیر اتاق نشیمن ،اتاق غذاخوری و اشپزخانه واقع شده اند.
این خانه طراحی شده تا مدتها برپا بمونه. ظاهر کلاسیک اونو از کهنگی ایمن نگه میداره. مصالح در همه خانه دقیقا وبا توجه به مرغوبیت وماندگاریشان انتخاب شده اند. با اونکه جزئیات خانه کاملا مدرن هستن، اما خانه حتی با پذیرفتن زنگار و غبار، جذابیت خود رو حفظ می کنه.
کلبه ماهیگیری کوهستان استورم
کلبه ماهیگیری کوهستان استورم در یه پارک ملی واقع شده و در چارچوب سنت پارکیتکچر کمپهای غرب امریکا همچون جزئی از پارک پیرامون خود طراحی شده.
نیاکان تاریخی این اقامتگاه 1000متری دو کلبه بزرگ در غرب امرکا هستند: کلبه اولد فیتفول در پارک ملی یلوستون در مونتانا و کلبه مجلل اوانی در پارک ملی یوزمیت در کالیفرنیا این خانه. این خانه از طریق محوطه سازیهای بومی و مصالح و رنگهای خاص محل مناظر چمنزارهای کوهستان استورم را به درون خود می کشه و این احساس رو به وجود میاره که بخشی از محیط اطافه. هدف اون بود که خانه ای ساخته بشه که ظاهری فارغ از بند زمان داشته و در عین حال در طول دوره قابل توجهی شکل گرفته باشه: خانه ای که از درون منظره اطراف سر بر بیاره، نه اونکه بر اون نازل بشه.
برای دستیابی به این یگانگی با طبیعت، کلبه ماهیگیری کوهستان استورم با دامنه تپه ای درامیخته .تخته سنگهای خارای استخراج شده از محل برای محوطه سازی اطراف خانه به کار رفته اند و برای القای حس انتقال از طبیعت به سازه نیز از سنگ استفاده شده. رقص دونفره انسان و طبیعت که با گنجاندن مجموعه متنوعی از درختان و نهرها و ابگیرهای محلی در طرح محقق شده ، ارتباط معنوی با طبیعت را افزایش میده.
خانه در 2 بخش طراحی شده که به وسیله پلی در بالای یه مسیرگذر، به هم وصل می شوند. طبقه همکف شامل یه اتاق بزرگ ، اشپزخانه، اتاق غذاخوری، اتاق صبحانه، پستو، دفتر خانگی و گاراژ میشه.در ان سوی پل یه سوئیت مهمان که به وسیله صاحبخانه مورد استفاده قرار گرفته، حریم خصوصی او رو تامین می کنه. این سوئیت همانند اتاقکهای قدیمی شکارچیان طراحی شده.
طبقه پایینی شامل اتاق خوابهای صاحبخانه و بچه ها ، اتاق خانوادگی و تلویزیون، اتاق بازی بچه ها، دالان و اتاق ارایش زنانه ای است که به سبک حمامهای عمومی قدیمی ساخته شده. نیز یه اتاق خواب مهمان،رختشویی، اتاق ورزش و رختکنی هم در اون وجود داره که عوض کردن لباس و رفتن تا حمام داغ یا ساحل مصنوعی را اسان می کنه. پلکان مدور بزرگی اتاق ورزش رو به سوئیت صاحبخانه وصل می کنه. طبقه بالایی شامل سوئیت صاحبخانه، اتاق رختشویی و تعمیرات و یه اشیانه است که از یه اتاق دنج خصوصی و 2 اتاق خواب تشکیل میشه.

مصالح روستایی مثه سنگهای خشکه چین برای القای حس پایداری ، کنده های گرد درختان که یاد اور روزگار پیشاهنگی هستند، و روکشی از کنده های چارگوش کام و زبانه داربرای حس و حالی ناب و راحت و امروزی، قسمت اعظم ساختمان را تشکیل میده.در گوشه کنار، پوشش عمودی دیوار با تخته و توفال، و پوشش افقی با تخته های موج دار، لایه تکوینی و زمانی جدید به خونه می بخشه که حتی در مصالح سقف هم دیده میشه. جزء اصلی سقف ، کاشی است که در قسمتهایی با فلز ترکیب میشه و اشاره ایه به افزوده شدن قسمتهایی به ساختمان اولیه در گذر زمان.
دستاورد معماری این خانه نه فقط در ظاهر چشمگیره بلکه در شور و سر زندگی نهفته در اون احساس میشه.
تجدید نفس ارام مورد نظر ویلیام وردزورث شاعر انگلیسی در گرما و اسودگی روستایی این خانه که از یگانگی کامل طبیعت و معماری ناشی شده کاملا اشکاره.

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین

WhatsApp us