همه چیز درباره پوست سیاه گردو

گول بوی های کمی ناخوشایند پوست سیاه گردو را نخورید. این محصول اگر عاقلانه مورد استفاده قرار بگیرد ، یک رنگ بسیار عالی برای چوب و همچنین ماده ای دافع حشرات است ، اما مراقب لکه های سیاهی که می تواند به جا بگذارد باشید! در این مقاله به شما آموزش می دهیم چگونه از پوست گردو استفاده کنید ، پس با ما همراه باشید.

منظور از پوست گردو کدام است؟

به بدنه ی سبز رنگی که پوسته ی چوبی گردو را در برگرفته است و در صورت خشک شدن ، رنگ قهوه ای تیره ای به خود می گیرد ؛ پوست گردو می گویند . از این رنگ آلی ( کربن دار ) و طبیعی برای رنگ آمیزی و بازسازی مبلمان قدیمی و عتیقه استفاده می شود. قدمت استفاده از این ماده توسط کابینت سازان و نجاران ، به قرون وسطی برمی گردد.

علاوه بر این ، به علت طبیعی بودن هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند. پوست گردو همچنین به عنوان یک رنگ طبیعی برای مو ، برای پارچه ها و چرم نیز عمل می کند ؛ مسئله دیگر اینکه ، این محصول در بین تعداد زیادی از نقاشان مشهور جهان نیز بسیار محبوب بوده است ، به عنوان مثال میتوان از رامبراند نام برد ؛ ناگفته نماند ، حتی امروزه نیز ، این رنگ هنوز در آبرنگ و صنعت خوشنویسی وجود داشته و استفاده می شود.

انواع پوست گردو

پوست سیاه گردو در بازار به دو شکل به فروش می رسد ، به صورت پودر یا به صورت محلول های آماده برای استفاده ؛ با این حال ، هنگام خرید باید دقت کنید. در واقع ، از آنجا که این رنگ گران است ، برخی از بازرگانان با افزودن ناخالصی ممکن است سعی بر دریافت سود بیشتری داشته باشند ؛ پس اگر چیز زیادی راجع به آن نمی دانید و خصوصیات آن را به درستی نمی شناسید ، ممکن است به راحتی گول بخورید و نتوانید پوست گردوی خشک شده ی اصل یا عصاره مایع اصل را ، پیدا کنید.

انواع پوست گردو
انواع پوست گردو

چگونه از پوست گردو استفاده کنیم؟

برای اطمینان از اینکه پوست گردو خوبی دارید ، بهتر است آن را از داروخانه یا فروشگاه تخصصی خریداری کنید. مطمئن ترین راه ، خرید عصاره مایع پوست گردو است ؛ زیرا همانطور که گفته شد تقلب در نوع پودری بسیار آسان تر بوده و ممکن است نا خالصی هایی داشته باشد.

با این حال ، خریدن محلول پوست گردو بهترین گزینه نیست ؛ زیرا پوست گردو از قبل در آن رقیق شده است ، بنابراین به دست آوردن رنگ و سایه تیره از آن بسیار دشوار خواهد بود.

به همین دلیل بهتر است نوع پودری پوست گردو را انتخاب کنید. با این کار می توانید رنگ دلخواه خود را بدست آورید.

در زمان تهیه و استفاده پوست گردو باید برخی اقدامات احتیاطی انجام شود ، زیرا این رنگ می تواند لکه های پاک نشدنی ایجاد کند.

دستور تهیه رنگ از پودر پوست گردو با روغن بذر کتان

برای این کار ظروف و وسایلی را انتخاب کنید که نمی خواهید دیگر از آنها استفاده کنید و همچنین بهتر است هنگام دست زدن به محصول از دستکش لاستیکی استفاده کنید تا دستانتان رنگ نشود. 

مرحله اول

ابتدا با رقیق کردن مقداری پودر در آب ولرم شروع کنید. نسبت آن برای یک ترکیب ایده آل ، 125 گرم پودر برای نیم لیتر آب است. آن ها را خوب مخلوط کنید تا پودر کاملا حل شود. برای به دست آوردن رنگ و سایه های مشابه چوب ، باید این رنگ طبیعی را با روغن خالص تخم کتان جوشانده ، ترکیب کنید. (با نسبت هایی که در ادامه آورده شده)

مرحله دوم

برای بدست آوردن رنگی نزدیک به چوب ون ، 500 میلی لیتر روغن بذر کتان را به 1 لیتر عصاره مایع پوست گردو اضافه کنید ، در غیر این صورت فقط 250 میلی لیتر از مایع بدست آمده از پوست گردو مناسب برای ایجاد رنگی مانند رنگ چوب بلوط تیره است. اگر میخواهید مبلمانتان را به رنگ بلوطی متوسط ( نه تیره نه روشن ) درآورید ، همان مقدار روغن بذر کتان را (500 میلی لیتر) با 70 میلی لیتر مایع پوست گردو رقیق کنید. 

مرحله سوم

در آخر ، برای بدست آوردن رنگدانه بلوط سبک (روشن) ، همان مقدار روغن دانه کتان را با 25 میلی لیتر محلول آب و پودر پوست خشک گردو مخلوط کنید. برای گرفتن بهتر (ویسکوزیته ) می توانید 125 میلی لیتر سقز نیز اضافه کنید.

نکته مهم

قبل از استفاده مستقیم از رنگ روی سطوح مبلمان برای بازیابی و بررسی نتیجه ای که خواهد داشت ، چندین بار آن را آزمایش کنید.

در ادامه به شما آموزش می دهیم که چگونه خودتان از گردوی تازه ، ماده مورد نیاز برای چوب را بدست بیاورید.

تولید رنگ از پوست گردو
تولید رنگ از پوست گردو

چگونه خودمان عصاره مایع پوست گردو را تولید کنیم

پارچه ها ، ظروف ، دست ها ، … مراقب باشید زیرا همه چیز برای همیشه لکه دار می شوند. ظروف قدیمی را انتخاب کنید و خودتان نیز لباس هایی را بپوشید که از لکه شدن آن ها ناراحت نمی شوید ؛ همچنین برای محافظت از دست هایتان ، دستکش نازک بپوشید.

بین 20 تا 30 عدد گردوی بسیار تازه با پوست سبز را انتخاب کنید.
آنها را با استفاده از چکش ، سنگ یا یک شی سفت خرد کنید.
آنها را در قابلمه آب غوطه ور کنید ؛ ترجیحاً همه آن در زیر آب قرار گیرد.
دو ساعت با شعله کم به این ترکیب حرارت دهید ؛ در این حین آب و گردو سیاه می شود ، وحشت نکنید ، این طبیعی است!
گاهی اوقات آن ها را هم بزنید.
سپس ظرف را از روی حرارت برداشته بگذارید خنک شود و سپس آن را از یک پارچه پنبه ای بگذرانید تا فیلتر شده و  قطعات آجیل را از محلول بدست آمده جدا کند.
سپس ، پس از خنک شدن کامل ، آب بدست آمده را در ظرف در بسته مناسب برای نگهداری ، بریزید.(درب ظرف کاملا بسته و محکم شود)
روی آن یک برچسب بچسبانید و نام ماده را روی آن یادداشت کنید و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
هنگام استفاده برای اولین بار (حدود یک هفته ، بین تولید و استفاده برای اولین بار فاصله زمانی بگذارید) ، عصاره بدست آمده از پوسته گردو را رقیق کنید تا سایه و رنگ مورد نظر بدست آید. هرچه رقیق تر باشد ، رنگ آن کم رنگ تر و روشن تر می شود. قبل از استفاده از آن روی مبلمان ، آزمایشاتی انجام دهید تا رنگ مورد نظر خود را با آزمون و خطا پیدا کنید.

گردآورنده : زهرا اکبری

کلمات کلیدی : پوست گردو ، مبلمان نوسازی شده ، مبلمان چوبی ، پوست سیاه گردو ، محافظت از مبلمان ، بازسازی مبلمان ، رنگ آمیزی مبلمان چوبی ، وسایل چوبی ، نوسازی وسایل چوبی ، دکوراسیون چوبی ، ماده ضد حشره ، دافع حشرات ، مبلمان قدیمی ، نجار ، رنگ طبیعی ، پودر پوست گردو ، محلول پوست گردو ، عصاره مایع پوست گردو ، رنگ تیره ، روغن دانه کتان ، بذر کتان ، رنگ چوب گردو ، رنگ چوب ون ، رنگ چوب بلوط تیره ، تغییر رنگ وسایل چوبی ، تغییر رنگ مبلمان چوبی ، تیره کردن رنگ چوب ، رنگ چوب بلوط سبک ، چوب بلوط روشن

مقالات مرتبط با مبلمان چوبی:

WhatsApp us