چوب توسکا

فروش چوب توسکا ( بازار چوب تهران ) فروش عمده و خرده , چوب توسکا قیمت

نام علمی :

alnus

توسکا یا راز دار از نوع درختان خزان کننده است و بوسیله ی باد گرده افشانی میکند و بیش از سی نوع دارد . در گروه گیاهان گلدار میباشد و در رسته ی راش سانان است. دو نوع آن بنام توسکای ییلاقی و توسکای قشلاقی در ایران رشد میکند که عمر آنها تا صد سال میرسد و رشد نهاییشان تا 50 سالگی قطع  میشود. درختی است که با رطوبت میانه ی خوبی دارد و آب زیادی را جذب میکند و در مکانهای باتلاقی و مرطوب رشدش سریعتر است. رنگ و بافتی یکنواخت دارد . در مناطق زراعی مانند باد شکن عمل میکند  این درخت بومی قاره ی اروپا و بریتانیاست و تقریبا در همه جای دنیا میروید و برگهایش بیضی شکل با سطحی چسبنده و حاشیه ای دندانه دار و رگبرگهای شانه ای میباشد. در ابتدای بهار و قبل از رویش برگها ، گلها شروع به روییدن میکند و میوه های مشابه توت کال دارد . زودتر تز درختان دیگر جوانه میزند و دیرتر زرد میشود.

انواع چوب , چوب درخت توسکا
انواع چوب , چوب درخت توسکا

زمان برش چوب رنگش سفید است ولی مدتی پس از برش به رنگ قرمز متمایل میشود و سپس به رنگ صورتی روشن درمی آید. دارای دو میوه ی نر و ماده است که میوه ی نر آن در پاییز میروید و ماده در اواخر زمستان وو اوایل بهار ظاهر میشود. رنگ نرها سرخ تیره است و حدود 10 سانتیمتر طول دارد .

بدلیل رطوبت پسندی و جذب آب زیاد توسط توسکا  برای کاهش حجم آب در باتلاقها و ماندابها و زمینهای مرطوب به فراوانی کاشته میشوند و چوبش در روکش سازی استفاده خوبی دارد.

متعلق به توس خانواده توسکایان

انواع چوب , چوب درخت توسکا
انواع چوب , چوب درخت توسکا

نام مشترک توسکا از قدیمی انگلیسی تکامل یافته الور ، که به نوبه خود از مشتق نیا-ژرمنی ریشه  آلیسو . نام عمومیAlnus معادل نام لاتین است . هر دو واژه لاتین و ژرمنی از پروتئینو-اروپایی ریشه el- به معنای “قرمز” یا “قهوه ای” است، که همچنین ریشه برای واژه های انگلیسی گوزن و درخت دیگر: درختچه ، درختی که به دور از رابطه .

این جنس شامل حدود 35 گونه از درختان Alnus

آرایه شناسی
فرمانروا:
گیاهان
(طبقه‌بندی نشده):
گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی نشده):
دولپه‌ای های نو
(طبقه‌بندی نشده):
رزیدها
راسته:
راش‌سانان
تیره:
توسکایان
سرده:

توسکا

توسکا، توسه یا رازدار (رزدار) (نام علمی: Alnus) نام یک سرده از درخت‌ها و درختچه‌های جنگلی از خانوادهٔ توسکایان است. این درختان از نوع گیاهان خزان کننده است و به وسیله باد گرده‌افشانی می‌کند. در دنیا بیش از ۳۰ نوع از گونهٔ توسکا وجود دارد که تنها دو نوع از آن با نام‌های توسکای ییلاقی(سردسیر) و توسکای قشلاقی (گرمسیر) در ایران رشد می‌کنند که عمر آن‌ها معمولاً تا ۱۰۰ سال است و رشد نهایی آن‌ها در ۵۰ سالگی قطع می‌شود. توسکا درختی رطوبت  پسند به شمار می‌رود؛ بدین معنی که دارای قدرت جذب آب بسیار زیادی است و در زمین‌های مرطوب یا باتلاقی دارای رشدی سریع می‌باشد.

نام و نام خانوادگی (های) مشترک: سرخ مایل به قرمز، سرخس سرخ غرب

نام علمی: Alnus rubra

توزیع: ساحل غربی آمریکای شمالی

اندازه درخت: 100-130 فوت (30-40 متر) بلند، 2-3 فوت (0.6-1.0 متر) قطر تنه

میانگین وزن خشک:  28 پوند / فوت 3 (450 کیلوگرم / متر 3 )

وزن مخصوص (پایه، 12٪ MC): .37، 45

سختی Janka: 590 lb f (2620 N)

مدول پارگی: 9،800 lb f / در 2 (67.6 MPa)

Modulus Elastic: 1،380،000 lb f / in 2 (9.52 GPa)

قدرت خردایش : 5،820 lb f / در 2 (40.1 MPa)

ضخامت: شعاعی: 4.4٪، تنگستن: 7.3٪، حجم: 12.6٪، نسبت T / R: 1.7
رنگ / ظاهر: قرمز سرخ مایل به قرمز مایل به قهوه ای مایل به قرمز است؛ رنگ تیره و قرمز با سن است. تمایز قابل توجهی بین چوب قلع و تخته سنگ وجود ندارد. الگوی ظاهری کلی و ظاهر شبیه به توس ( جنس بتولا ) است، اگرچه قرمز تر از Birch است و هر دو جنس از همان خانوادهBetulaceae مشتق شده اند.
دانه / بافت: دانه معمولا به طور مستقیم، با بافت نسبتا خوب و یکنواخت است

استفاده های معمول: روکش چوب ، تخته سه لا، مبلمان، کابینت آشپزخانه، کارد و چنگال، پالت، سازهای موسیقی (اجسام گیتار الکتریکی) و چوب تراشه / چوب خرد شده .


توس

Betula alleghaniensis

توزیع
شرق ایالات متحده، به طور عمده در شمال و دریاچه ایالتی.

توضیحات کلی
توسکا دارای درخت سفید و درختچه ای قهوه ای قهوه ای مایل به قرمز است. چوب معمولا به صورت دقیق و بافت یکنواخت و به طور کلی با یک الگوی ساده، اغلب فرفری یا موجی مشخص می شود.

خواص کار
چوب به راحتی کار می کند، با توجه به خوبی لاین، لکه ها را به خوبی برطرف می کند، ناخن ها و پیچ ها را رضایت بخش می کند، در صورتی که قبل از خسته شدن توصیه می شود. آن را به آرامی با کمی تخریب خشک می کند، اما انقباض نسبتا زیاد است، بنابراین حساس به حرکت در عملکرد است.

خواص فیزیکی
توس یک چوب سنگین، سخت و قوی است. این خواص خوش خیم بسیار خوب است، با قدرت خرد شدن خوب و مقاومت در برابر شوک.

در دسترس
بودن در دسترس بودن منطقی، اما اگر برای رنگ انتخاب شود، محدودیت بیشتری دارد.

استفاده های اصلی
مبلمان، کارخانه و پانل، درب، کفپوش، کابینت آشپزخانه، چرخدنده ها و اسباب بازی ها.


مطالب مرتبط با موضوع چوب درخت توسکا :

WhatsApp us