چیدمان مبلمان اتاق نشیمن

در دکور نشیمن خود باید دقت زیادی داشته باشید چون بیشترین و پرکاربردترین مکان منزل بوده، در نتیجه کانون توجه می باشد.

اتاق نشیمن

مبلمان وظیفه چالش برانگیزی در خانه ایفا می‌کند، چون هم نقش کاربردی و هم نقش تزئینی (دکوری) دارد. این حقیقت به خصوص در مورد مبلمان اتاق نشیمن صدق می‌کند که معمولا بیشترین استفاده از آن‌ها می‌شود. اینکه چقدر خوب می‌تواند در وظیفه خود موفق عمل کند، مسلماً به کیفیت، طراحی و علاقه شخصی خودتان بستگی دارد، ولی طراح دکوراسیون ویکتوریا هاگان (Victoria Hagan) می‌گوید چیدمان مناسب مبلمان اتاق پذیرایی عامل مهمی در راحت کردن استفاده از آن به عنوان شی اصلی اتاق است.

گالری تصاویر از طرح های ویکتوریا هاگان : دکوراسیون اتاق نشیمن 


ویکتوریا می‌گوید مجموعه مبلمان اتاق نشیمن باید از ۵ قطعه اصلی تشکیل شده باشد: نیمکت مبلى نرم و فنرى، میز پیشدستی، صندلی‌های بدون تکیه گاه (footstools)، مبل داراى پشتى و دسته هاى چوبى و سفت و صندلى دسته دار بزرگ.

ویکتوریا توصیه می‌کند نیمکت مبلى نرم و فنرى را عمود به شومینه و حدود  ½ ۳۰ سانتی متر دور از آتش قرار دهید. اگر نشیمن تان شومینه ندارد، ویژگی بارز دیگری در آن پیدا کنید، مثل پنجره یا یک اثری هنری، تا به عنوان نقطه کانونی عمل کند.

میز پیشدستی معمولا فضای جلوی مبل راحتی را اشغال می‌کند و باید به حد کافی نزدیک مبل باشد تا دسترسی به آن آسان باشد.

ویکتوریا اظهار می‌دارد که ارتفاع میز‌ها باید به اندازه نشیمن‌گاه باشد و پیشنهاد می‌دهد که میزهای بزرگ‌تر می توانند برای یک خانواده کامل بهتر باشند. صندلی‌های بدون تکیه گاه (footstools) بر خلاف اسمشان به اندازه صندلی‌های معمولی برای نشستن راحت هستند و می‌توانند در جلو یا در عرض شومینه در طرف دیگر میز پیشدستی قرار گیرند.

بهترین جا برای مبل داراى پشتى و دسته هاى چوبى و سفت در مقابل مبل راحتی است تا در تقابل با صندلى بزرگ دسته داری قرار گیرد که می‌تواند در مجاورت آن گذاشته شود.


وقتی طرح اصلی مبلمان، یا به گفته ویکتوریا استخوان‌های اتاق خود را خلق کردید، با لوازمی که با مهارت انتخاب شده‌اند، می‌توانید به فضا روح بدهید. وقتی چنین تزئیناتی را انتخاب می‌کنید، این قانون را به یاد داشته باشید که هرچه طراحی ساده تری داشته باشید به نتیجه بهتری هم می رسید؛ به عبارت دیگر فوراً هر چیزی را که دارید، به نمایش نگذارید؛ در عوض روی چند آیتم دلخواه خود تمرکز کنید.


همانطورکه ویکتوریا ذکر می‌کند، آرایش گل‌های تزئینی یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای ایجاد جوی خوشایند است، حتی اگر اثر هنری شما به سادگی چیدن یک برگ و قرار دادن آن در گلدان باشد. میزهای پیشدستی نیز جایگاه ایده آلی برای جزئیات تزئینی مثل شمع فراهم می‌آورند. شما می‌توانید به طور متناوب فضای روی میز خود را با استفاده از بوته‌ها، گل‌های محلی، میوه یا آجیل به روز نمایید یا این سطح را با چند کتاب‌ و مجله‌ هنری تزئین کنید. توجه کنید که باید مقداری فضا برای قهوه و تنقلات باقی بگذارید.


افراد وقتی در حال دکور طاقچه بالای شومینه هستند، اغلب افقی فکر می‌کنند، ولی ویکتوریا توصیه می‌کند که وقتی عکس‌ها یا آینه‌ها را انتخاب و آویزان می‌کنید، برای به دست آوردن تقابلی جالب، روش عمودی را امتحان نمائید. در همین زمینه او پیشنهاد می‌دهد که گهگاهی از روش کلاسیک تقارن اجتناب کنید، این کار به دکورتان بُعدی با دوران غیر منتظره می‌دهد. نکته آخری که ویکتوریا اضافه می‌کند ولی پیش پا افتاده نیست، علاقه او به مبل و صندلی‌هایی با کوسن و نازبالش است –عناصری جذابی که نه تنها اتاق را تزئین می‌کنند، بلکه ساکنان آن را گرم و راحت نگه می‌دارند.

مترجم: عارفه خوش نیت  http://www.parsegard.com/
WhatsApp us