خانه صولت

گالری عکس و تصاویر از موزه مردم شناسی خانه صولت  تنها موزه ابركوه

در حال حاضر 800 قطعه از اشياء با ارزش تاريخي در موزه مردم شناسی ابرکوه، همچون سكه حضرت امام رضا (ع)، حكم احمد شاه قاجار به يكي از سردارن ابركوهي و… نگهداری می شود.

عکس و تصاویر از موزه مردم شناسی خانه صولت تنها موزه ابركوه

عکس و تصاویر از موزه مردم شناسی خانه صولت تنها موزه ابركوه

محل های دیدنی ابرکوه

از ديگر محلهای ديدنی شهرستان ابركوه موزه مردم شناسی واقع در خانه صولت یکی از بنا های نفیس مي باشد، كه در بافت قديم استقرار دارد . اين خانه با سردری بلند و باشكوه داراي گچبری ها و مقرنس كاری های بسيار زيباست .

در حال حاضر 800 قطعه از اشياء با ارزش تاريخي از نحوه زندگي مردم شهرستان تا .قديمي ترين اثر مربوط به اوايل اسلام در این موزه وجود دارد که مساحتي حدود 500 متر مربع از خانه صولت را به خود اختصاص داده است.
تفنگ، طپانچه، سندهای قديمی، سكه های رايج ايران، از دوره قاجار تا كنون و سكه حضرت امام رضا(ع)، مهر، اشياء كاوش هاي باستان شناسي طاووس الحرمين، مسجد جامع و قلعه بهمن، اشياء تزئيني، نسخ خطي، وسايل كشاورزي، وسايل حمام و روشنايي، جعبة آوازهاي قديمي، كوزه هاي شامورتي، كوزه هاي دستشوئي سفره، آبكشي لعابدار و لوله دار، حكم احمد شاه قاجار به يكي از سردارن ابركوهي از جمله اشاء گرانبهایی است که در این موزه نگهداری می شود.

عکس و تصاویر از موزه مردم شناسی خانه صولت تنها موزه ابركوه

عکس و تصاویر از موزه مردم شناسی خانه صولت تنها موزه ابركوه

همچنین تعدادي ديگر از اشياء مردم شناسي و همچنين تعدادي سنگ نبشته هاي قديمي است كه در 2 طبقه از فضاي خانه صولت ساماندهي شده است. بیشتر اشياء موزه ابرکوه، از جانب مردم فرهنگ دوست شهرستان به موزه اهدا شده است.

 

و اما صنایع دستی شهرستان ابرکوه؛
مهمترین صنایع دستی در شهرستان ابرکوه عبارتند از:

نمد مالی ـ گیوه دوزی، گلیم بافی، چنته بافی، پاپیه ماشه، منبت چوب، معرق چوب، مشبک چوب، حجم سازی، نگارگری، نقاشی روی شیشه، نقاشی روی پارچه، قلمزنی روی مس، چهل تکه دوزی، چرم دوزی.

 

لازم بذکر است که گیوه دوزی، قفل سازی و چنته بافی و همچنین موسیقی مراسم محرم ابرکوه در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

 

این گزارش با همکاری رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه تنظیم شده و علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در ایام نوروز از نزدیک تنها موزه ابرکوه و صنایع دستی شهرستان را بازدید کنند.

 

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین

WhatsApp us