یکی از جمله‌های زیبای گور وایدال می‌گوید: « هر وقت دوستی موفق می‌شود، چیز کمی درون من از بین می‌رود. » شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود نتوانیم به اندازه‌ی افراد موفقی که الگوی خود قرار داده‌ایم به شهرت و ثروت دست یابیم همین حس حسادت نسبت به خوشبختی و سعادت آن‌هاست. زاکربرگ دوست ما نیست، اما شاید همین حس را نسبت به بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فیس‌بوک که جوان‌ترین میلیاردر جهان نیز هست داشته باشیم؛ اما بهتر است بدانید افراد نزدیک به مارک تقریباً مخالف عقیده‌ی شما هستند. این مدیرعامل جوان به تازگی موفق شد به محبوبیت ۹۹/۳ % در بین کارکنان خود دست یابد. شاید از خود بپرسید که چه ویژگی‌های خاصی موجب شده مارک زاکربرگ به چنین محبوبیتی در بین کارکنان خود دست یابد؟

مسلماً زنجیره‌ای از فاکتورهای مختلف در ایجاد این محبوبیت نقش داشته که صحبت درباره‌ی تمام آن‌ها از حوصله‌ی این بحث خارج است. در این مقاله ۱۰ عامل برتر و مهم‌تر که باعث شده کارمندان فیس‌بوک عاشق مدیر خود باشند را بررسی می‌کنیم.

زاکربرگ سلسه مراتب سنتی و معمول موجود در سازمان‌ها را کنار گذاشته است.

یکی از کارمندان فیس‌بوک در وب‌سایت Quora راجع به این مورد اخیراً گفته: « بعد از اینکه سال ۲۰۱۰ به فیس‌بوک ملحق شدم، شروع به کار در پروژه‌ای مخفی با نام ” graph search ” کردم. برای چند ماه با مارک برای بررسی پروژه ملاقات حضوری و رو در رو داشتم. » این حقیقت کهمدیرعامل یکی از پویاترین شرکت‌های فناوری که به سرعت در جهان در حال رشد است با کارمندان خود ملاقات‌های حضوری و نزدیک دارد چیزهای زیادی درباره منش و طرز فکر او در بیزنس و دنیای کسب‌وکار می‌گوید. به جای اینکه افراد را بر اساس سن و تجربه، رده‌بندی کنیم و به اصطلاح سیستم سلسله مراتبی ایجاد کنیم، بهتر است بدانیم که ایده‌های هر فرد به طور مشخص ارزشمند است.

زاکربرگ موانع را حذف کرده است.

بخشی از فرآیند حذف سلسله مراتب سنتی در ادارات، از بین بردن موانع بین مدیران و دیگر کارمندان است. دیوارهای دفتر زاکربرگ شیشه‌ای ست. بر خلاف تفکر معمول که انتظار دارد مدیرعامل در اتاقی خصوصی با درب‌هایی امنیتی کار کند، مارک این روش را ترجیح داده تا کارمندانش بتوانند به سادگی به او نزدیک شوند و با او ملاقات کنند. با ایجاد حس برابری در کارمندان خود به سادگی می‌توانید به آن‌ها ثابت کنید که برایشان ارزش قائل هستید و به آن‌ها احترام می‌گذارید.

مارک مشروعیت و شهرت خاص خود را دارد.

صرف نظر از آنچه هر کس درباره‌ی مارک زاکربرگ می‌گوید، حقایق موجود همه چیز را به درستی بیان و اثبات می‌کنند. زاکربرگ توانست به تنهایی و با تکیه بر مهارت‌ها و تجربیات خود، ایده‌ی ساده‌اش را به یک امپراتوری بزرگ تبدیل کند. او روش ارتباطی انسان‌ها در سراسر جهان را برای همیشه تغییر داد. یکی دیگر از کارمندان فیس‌بوک اخیراً گفته: « مارک کمپانی میلیارد کاربری و میلیارد دلاری خود را از اتاق خوابگاهش ایجاد کرد، موانع را یکی پس از دیگری از میان برداشت و موفق شد شرکتی را تأسیس کند که کارمندانش جزء باهوش‌ترین و با استعدادترین افراد در جهان هستند. » چنین احترام و ستایشی از سوی یک کارمند همه چیز را درباره‌ی این مدیر جوان و خوش ذوق بر ملا می‌کند.

زاکربرگ چشم‌انداز روشنی دارد.

اگر می‌خواهید افراد زیادی پشتیبان شما باشند و همراه و هم قدم به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنند باید بتوانید مسیری رو به جلو و مشخص را به آن‌ها نشان دهید. بزرگ‌ترین جاه‌طلبی زندگی زاکربرگ ایجاد جهانی باز و متصل است و تعهد او به این هدف تزلزل‌ناپذیر است. بهره‌مندی از رهبری که توان هدایت افراد گروه را به سمت هدفی روشن و بی ابهام داشته باشد کافی ست تا کارمندان بی ‌وقفه در جهت رسیدن به آن خواسته تلاش کنند و یک لحظه هم به خود خستگی و نا امیدی راه ندهند.

مارک جسور و نترس است.

به قول یکی از کارمندان فیس‌بوک « کدام مدیرعامل جرئت دارد برای خرید یک کمپانی چت ۱۹ میلیارد دلار بپردازد؟ » این موضوع به خرید WhatsApp از سوی فیس‌بوک اشاره می‌کند. خواه کارمندان او موافق یا مخالف تصمیماتش باشند، زاکربرگ برای عملی کردن خواسته‌ها و تصمیماتش شجاعت کافی دارد. همین ویژگی او موجب شده تا کارمندانش برای او احترام خاصی قائل باشند.

zuckerberg-CEO of Facebook

مارک جسور و نترس است

 

زاکربرگ سنت‌های بی‌معنی محل کار را به کلی نادیده می‌گیرد.

مارک بر اساس کیفیت کار کارمندانش به آن‌ها احترام می‌گذارد نه بر حسب لباسی که پوشیده‌اند یا مرتب بودن میزشان. این مدیر جوان با پوشیدن شلوار جین و گذاشتن کلاه در محل کار الگویی را به کارمندانش ارائه می‌دهد که بیانگر اهمیت کار است نه مسائل فرعی مثل لباس یا مدل مو.

مارک به کارمندان خود پاداش می‌دهد و امکانات خوبی برای آن‌ها فراهم می‌کند.

برای هر رئیسی فراهم کردن غذای رایگان و محیط کاری آرام و بی تنش دشوار است. رها شدن از استرس بدون ترک محل کار موهبتی ست که نصیب هر کارمندی نمی‌شود. جو زاکربرگ برای جلب رضایت کارمندانش فراهم کردن محیط کاری آرام، امکاناتی عالی و مرخصی‌های به موقع و کافی برای تجدید قواست.

او به کارمندانش قدرت می‌دهد.

کارمندان فیس‌بوک می‌توانند بر خلاف بوروکراسی‌ها و سنت‌های معمولی که هنوز در شرکت‌های زیادی در جریان است، کاملاً خلاقانه و هوشمندانه عمل کنند. اداره‌ی یک شرکت با هزاران کارمند آن هم به نحوی که تمام پرسنل سازگاری خود را در سطحی فردی حفظ کنند بسیار دشوار است. به هر حال زاکربرگ توانسته با موفقیت چنین سیستمی را در سازمان خود پیاده کند.

زاکربرگ با کارمندانش ارتباط برقرار می‌کند و پیوسته در دسترس است.

نظرات چند کارمند فیس‌بوک که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم کاملاً تعهد مارک زاکربرگ به برقراری ارتباط مؤثر و منظم را نشان می‌دهد. همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که دسترسی به اکثر کارفرمایان به قدری سخت است که به عنوان یک کارمند شاید هرگز نتوانیم وقتی برای ملاقات و گفت‌وگو پیرامون پروژه‌های اصلی شرکت با آن‌ها پیدا کنیم. مدیر جوان فیس‌بوک همیشه در دسترس کارمندانش است و پیوسته با آن‌ها ملاقات می‌کند. به خاطر بسپارید که همین خصوصیت رفتاری او یکی از ویژگی‌های اصلی رهبران بزرگ در صنایع مختلف است.

مارک عمیقاً درگیر شغل و سازمان خود می‌شود.

اگر به اکثر افراد ۳۳ میلیارد دلار پول بدهید، دیگر حتی برای یک لحظه هم آن‌ها را در محل کارشان نمی‌بینید. حقیقت این است که زاکربرگ به شدت درگیر چشم‌انداز و اهداف شرکت فیس‌بوک است که این مطلب به روشنی نشان می‌دهد که هدف او مادیات نیست بلکه تغییر دنیا و ساخت جهانی بهتر برای زندگی ست. این فروتنی و تواضع هم یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد مارک است.

نظر شما چیست؟ چرا اکثر کارفرمایان نمی‌توانند مثل زاکربرگ با کارمندان خود روابط خوب و مناسبی داشته باشند؟ به نظر شما یک کارفرمای عالی باید چه خصوصیاتی داشته باشد.

حقایق درباره فیس بوک

اما درباره فیس بوک از وبسایت تبیان مقاله ای دیدم که برایم بسیار جالب بود .

حقایقی در مورد فیسبوک که هر کاربر باید به دقت آن ها را بداند

 

وبترسید از روزی که موس و کیبورد و صفحه مانیتور

و پرینت اسکرین های گرفته شده علیه شما شهادت دهند.

سوره فیسبوک

این متن توسط یکی از کاربران داخلی فیسبوک تهیه شده است و از آنجایی که استفاده بدون ذکر منبع را مجاز دانسته است آن را در اختیار شما نیز می گذاریم

این تحقیق فقط راجع به فیسبوک انجام شده و در رابطه با توییتر یا دیگر سرویس ها مطلبی تهیه نشده است .

طبق مقرراتی که هنگام ثبت نام در فیس بوک پذیرفته اید ، «فیس بوک مالک تمامی اطلاعاتی است که در اختیار آن می گذارید» و از این رو می تواند هرگونه که صلاح می بیند، از آنها استفاده کند.

برای مثال فیس بوک می تواند اطلاعات شما را به سازمان های مختلف بفروشد ، عکس های شما را منتشر کند یا ایده های تجاری تان را استفاده کند . و این کار از نظر قانونی هیچ منعی ندارد.

این امر ممکن است هم اکنون برای شما بی اهمیت جلوه کند، ولی ارزش این اطلاعات را در بیست سال آینده در نظر بگیرید: زمانی که موقعیتی مهم از نظر سیاسی/اجتماعی/ اقتصادی دارید و یک جمله یا عکس از شما در جوانی می تواند اعتبار شما را از بین ببرد.

یا به زمانی فکر کنید که در یک معامله سیاسی، که معمولا مردم در آن ضرر می بینند، اکانت هایکاربران مخالف یک دولت به آن دولت فروخته شود

Application

یااپ، نرم افزارهای جانبی فیس بوک هستند. همانطور که حتما دیده اید، قبل از استفاده از یکی از این اپ ها، فیس بوک به شما هشدار می دهد که این اپ اجازهدسترسی به اطلاعاتی از پروفایل شما دارد. برای مثال، شما موافقت می کنید که یک اپ بتواند به تمامی دیوار شما یا عکس های شما دسترسی داشته باشد.

این اجازه دسترسی، صد در صد به معنای دزدیده شدن اطلاعات نیست، ولی به این نکته باید توجه کنید که: «تیم فیس بوک نظارتی بر نحوه عملکرد این اپ ها ندارد»، یعنی یک اپ می تواند اطلاعاتی که به آن دسترسی دارد را بدزدد و مورد سواستفاده قرار دهد، و تنها در صورتی که این موضوع تشخیص داده شده یا گزارش شود، فیس بوک جلوی آن اپ را میگیرد.

نظیر این اتفاق قبلا نیز افتاده است و چه بسا هم اکنون نیز در حال رخ دادن است و کسی متوجه آن نیست یا به خاطر حفظ اعتبار فیس بوک از انتشار خبر آن جلوگیری شده است.

برای روشن تر شدن قضیه، یک مثال را بررسی می کنیم:

من به عنوان یک فرد آشنا با برنامه نویسی ، می توانم به سادگی یک اپ درست کنم که شامل یک کوییز می باشد. در کنار این کوییز، این قابلیت را قرار می دهم که تمامی استتوس ها و لینک های شما در دیتابیس دیگری در اینترنت کپی شود. با استفاده از این اپ، بدون متوجه شدن شما، تمامی این اطلاعات در اختیار من قرار خواهد گرفت و می توانم از آنها در جهت به خطر انداختن سلامت یا اعتبار شما استفاده کنم

درآمد فیس بوک

بیشتر درآمد فیس بوک از تبلیغات است. در سمت راست هر صفحه شاهد تبلیغاتی هستیم که فیس بوک به ازای هر کلیک بر روی آنها، هزینه ای از سفارش دهنده تبلیغ دریافت میکند. این هزینه، بر اساس مخاطبان متفاوت است. برای مثال، اگر مخاطبان تبلیغ از ایالات متحده آمریکا و بالای 18 سال سن داشته باشند، هر کلیک روی تبلیغ 1.45 دلار هزینه خواهد داشت ! کافیست روی یکی از همین تبلیغ های سمت راست کلیک کنید تا 1-2 دلار از جیب صاحب تبلیغ بکاهید و به حساب فیس بوک بریزید.

شرایط سرویس دهی

Terms of Service

البته که هیچ کدام از ما حوصله خواندن 20-30 صفحه شرایط استفاده از فیس بوک یا هر نرم افزار دیگر را نداریم با زدن دکمه

I Agree

از آن رد می شویم. ولی توجه داشته باشید که تمام سواستفاده هایی که در دو قسمت قبل ذکر شد از طرف فیس بوک قانونی بوده، زیرا هرکدام از آنها دقیقا در سند شرایط سرویس دهی آمده و شما آن را پذیرفته اید. همانند یک قرارداد.

Facebook Addiction Disorder

اختلال اعتیاد به فیس بوک

بله، همچین اصطلاحی بین روانشناسان رواج پیدا کرده است.

بدیهی ست که با استفاده بیشتر از فیس بوک، از کیفیت روابط اجتماعی واقعی و همچنین میزان تمرکز روی فعالیت های ذهنی (درس، کار، …) می کاهید.

ماندگاری اطلاعات در فیس بوک

اطلاعات فیس بوک بک-آپ گرفته می شوند . با پاک کردن اطلاعات خود از فیس بوک ، این اطلاعات در حقیقت از بین نرفته و در بک-آپ ها موجود می باشند.

البته از طرف فیس بوک ذکر شده است که سعی می شود اطلاعات پاک شده پس از مدتی بک آپ ها نیز پاک شوند.

عدم امنیت قطعی اطلاعات

درنهایت اگر اطلاعات شما توسط فیس بوک به کسی فروخته نشد، از اپ های فیس بوکنیز در امان ماندید و … بدانید که همیشه احتمال هک شدن شما یا فیس بوک وجود دارد.

به عنوان مثال: در سال 2010، دولت چین برای مشاهده نامه های جیمیل برخی مخالفین و فعالین حقوق بشر آن کشور، سیستم های گوگل را هک کرد.

یا هک وب سایت گاکر

Gawker

که در آن پسورد 1.4 میلیون کاربر لو رفت.

هک کردن اکانت یک شخص خاص نیز در صورت دسترسی به شبکه کابلی یا بی-سیم مورد استفاده (شبکه دانشگاه، مودم ای.دی.اس.ال، …) حتی نیاز به دانش فنی ندارد و با استفاده از نرم افزارهایی ساده قابل انجام است.

نتیجه گیری

باوجود این مقدار از تهدیدات در دنیای مجازی، عقل سلیم حکم می کند عاقلانه در این راه قدم برداریم. صرف داشتن تنظیمات پرایوسی، دنیای مجازی را امن تلقی نکنیم و از اشتراک گذاری مطالبی که ممکن است در آینده بر علیه ما استفاده شوند بر حضر باشیم. هم اکنون برخی مدارس و کمپانی های خارج از کشور، اطلاعات پروفایل فیس بوک را برای گزینش مورد استفاده قرار می دهند. بسیاری از دولت ها از اطلاعات فیس بوک به عنوان مدرک در دادگاه استفاده می کنند.

و مهم تر از همه، کسی از اهمیت اطلاعات به ظاهر بی ارزش پروفایل شما در بیست سال آینده خبر ندارد.

با تشکر

به اشتراک گذاری این نوشته، دعای نویسنده را برای سلامتی شما به همراه دارد

http://www.facebook.com/terms.php

  1. Sharing Your Content and Information

1.For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (“IP content”), you specifically give us the followingpermission, subject to your privacy and application settings: you grantus a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (“IP License”). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

  1. Definitions
  2. By “use” we mean use, copy, publicly perform or display, distribute, modify, translate, and create derivative works of.

 

وفیسبوک می تواند ترم های ارائه شده را تغییر دهد، حالا چه کسی می تواند ثابت کند که آن موقع که ثبت نام کرده است ترم ها چیز دیگری بوده است …

قضاوت با خودتان . منبع سایت تبیان

فربد حیدری مدیر و موسس هنرکده فن و هنر ، متولد 1355 ، حرفه اصلی طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی ، علایق : طراحی وبسایت و وبلاگ نویسی