یکی از جمله‌های زیبای گور وایدال می‌گوید: « هر وقت دوستی موفق می‌شود، چیز کمی درون من از بین می‌رود. » شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود نتوانیم به اندازه‌ی افراد موفقی که الگوی خود قرار داده‌ایم به شهرت و ثروت دست یابیم همین حس حسادت نسبت به خوشبختی و سعادت آن‌هاست. زاکربرگ دوست ما نیست، اما شاید همین حس را نسبت به بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فیس‌بوک که جوان‌ترین میلیاردر جهان نیز هست داشته باشیم؛ اما بهتر است بدانید افراد نزدیک به مارک تقریباً مخالف عقیده‌ی شما هستند. این مدیرعامل جوان به تازگی موفق شد به محبوبیت ۹۹/۳ % در بین کارکنان خود دست یابد. شاید از خود بپرسید که چه ویژگی‌های خاصی موجب شده مارک زاکربرگ به چنین محبوبیتی در بین کارکنان خود دست یابد؟

مسلماً زنجیره‌ای از فاکتورهای مختلف در ایجاد این محبوبیت نقش داشته که صحبت درباره‌ی تمام آن‌ها از حوصله‌ی این بحث خارج است. در این مقاله ۱۰ عامل برتر و مهم‌تر که باعث شده کارمندان فیس‌بوک عاشق مدیر خود باشند را بررسی می‌کنیم.

زاکربرگ سلسه مراتب سنتی و معمول موجود در سازمان‌ها را کنار گذاشته است.

یکی از کارمندان فیس‌بوک در وب‌سایت Quora راجع به این مورد اخیراً گفته: « بعد از اینکه سال ۲۰۱۰ به فیس‌بوک ملحق شدم، شروع به کار در پروژه‌ای مخفی با نام ” graph search ” کردم. برای چند ماه با مارک برای بررسی پروژه ملاقات حضوری و رو در رو داشتم. » این حقیقت کهمدیرعامل یکی از پویاترین شرکت‌های فناوری که به سرعت در جهان در حال رشد است با کارمندان خود ملاقات‌های حضوری و نزدیک دارد چیزهای زیادی درباره منش و طرز فکر او در بیزنس و دنیای کسب‌وکار می‌گوید. به جای اینکه افراد را بر اساس سن و تجربه، رده‌بندی کنیم و به اصطلاح سیستم سلسله مراتبی ایجاد کنیم، بهتر است بدانیم که ایده‌های هر فرد به طور مشخص ارزشمند است.

زاکربرگ موانع را حذف کرده است.

بخشی از فرآیند حذف سلسله مراتب سنتی در ادارات، از بین بردن موانع بین مدیران و دیگر کارمندان است. دیوارهای دفتر زاکربرگ شیشه‌ای ست. بر خلاف تفکر معمول که انتظار دارد مدیرعامل در اتاقی خصوصی با درب‌هایی امنیتی کار کند، مارک این روش را ترجیح داده تا کارمندانش بتوانند به سادگی به او نزدیک شوند و با او ملاقات کنند. با ایجاد حس برابری در کارمندان خود به سادگی می‌توانید به آن‌ها ثابت کنید که برایشان ارزش قائل هستید و به آن‌ها احترام می‌گذارید.

مارک مشروعیت و شهرت خاص خود را دارد.

صرف نظر از آنچه هر کس درباره‌ی مارک زاکربرگ می‌گوید، حقایق موجود همه چیز را به درستی بیان و اثبات می‌کنند. زاکربرگ توانست به تنهایی و با تکیه بر مهارت‌ها و تجربیات خود، ایده‌ی ساده‌اش را به یک امپراتوری بزرگ تبدیل کند. او روش ارتباطی انسان‌ها در سراسر جهان را برای همیشه تغییر داد. یکی دیگر از کارمندان فیس‌بوک اخیراً گفته: « مارک کمپانی میلیارد کاربری و میلیارد دلاری خود را از اتاق خوابگاهش ایجاد کرد، موانع را یکی پس از دیگری از میان برداشت و موفق شد شرکتی را تأسیس کند که کارمندانش جزء باهوش‌ترین و با استعدادترین افراد در جهان هستند. » چنین احترام و ستایشی از سوی یک کارمند همه چیز را درباره‌ی این مدیر جوان و خوش ذوق بر ملا می‌کند.

زاکربرگ چشم‌انداز روشنی دارد.

اگر می‌خواهید افراد زیادی پشتیبان شما باشند و همراه و هم قدم به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنند باید بتوانید مسیری رو به جلو و مشخص را به آن‌ها نشان دهید. بزرگ‌ترین جاه‌طلبی زندگی زاکربرگ ایجاد جهانی باز و متصل است و تعهد او به این هدف تزلزل‌ناپذیر است. بهره‌مندی از رهبری که توان هدایت افراد گروه را به سمت هدفی روشن و بی ابهام داشته باشد کافی ست تا کارمندان بی ‌وقفه در جهت رسیدن به آن خواسته تلاش کنند و یک لحظه هم به خود خستگی و نا امیدی راه ندهند.

مارک جسور و نترس است.

به قول یکی از کارمندان فیس‌بوک « کدام مدیرعامل جرئت دارد برای خرید یک کمپانی چت ۱۹ میلیارد دلار بپردازد؟ » این موضوع به خرید WhatsApp از سوی فیس‌بوک اشاره می‌کند. خواه کارمندان او موافق یا مخالف تصمیماتش باشند، زاکربرگ برای عملی کردن خواسته‌ها و تصمیماتش شجاعت کافی دارد. همین ویژگی او موجب شده تا کارمندانش برای او احترام خاصی قائل باشند.