اصول تئوری رنگ

اصول تئوری رنگ درست همانند اصول طراحی دیگر که هر روز استفاده می کنیم، آنها ابزار خلاقانه ای هستند که می توانند برای حل مشکلات بصری استفاده شوند.

در هنرهای تجسمی ، تئوری رنگ یا نظریه رنگ ، بدن هدایت عملی برای ترکیب رنگ و جلوه های بصری ترکیب خاص رنگ است.

در ارتباطات بصری، یک پالت رنگی مجموعه ای از رنگ ها است که با هم کار می کنند تا یک ایده بلند، آرام، نور، سنگین، گرم، سرد، معمولی، آوانگارد، و غیره را بیان کنند. بیشتر پالت های رنگی در پروژه های طراحی گرافیک، مانندنام تجاری ، در اطراف یک رنگ پایه ساخته شده است، گاهی اوقات به عنوان “رنگ قهرمان” نامگذاری شده است. رنگ قهرمان معمولا توسط دو یا چند رنگ پشتیبانی می شود. برخی از مارک ها از دو رنگ قهرمان استفاده می کنند.

درباره رنگ

درباره رنگ

1. انتخاب یک رنگ قهرمان

انتخاب رنگ قهرمانانه اغلب ساده ترین قسمت ایجاد یک پالت رنگ است. رنگ قهرمان معمولا با ایده یک جسم آشنا یا رنگ محبوب همراه است.

ما آبی را با درجه حرارت سرد، نارنجی با گرما، قرمز با اشتیاق، سبز با رشد می نامیم.

رنگ قهرمان آبی می تواند ایده های مربوط به هوشیاری را مانند آرامش، آرامش، صلح نشان دهد.

نکات دقیق و ظریف : اختلاف جزع و دقت را می توان با تنظیم نور بیان کرد ، درجه حرارت ، یا اشباع رنگ قهرمان – به همه اشکال کنتراست رنگ اضافه می شود .

2. انتخاب رنگ های حمایت کننده

رنگ های پشتیبانی کننده با رنگ قهرمان برای ابراز یا تکمیل ایده کار می کنند. انتخاب رنگ های حمایت کننده همیشه به همان اندازه انتخاب رنگ قهرمان نیست. آگاهی اولیه از نظریه رنگ مفید است، به خصوص نظریه های کنتراست رنگی.بیایید بگوییم رنگ قهرمان ما قرمز است. اگر ما می خواهیم پالت رنگ ما برای بیان یکپارچگی، ما می توانیم رنگ های حمایت کننده مشابه رنگ قرمز. یک پالت از رنگ های مشابهی تقریبا همیشه وحدت را بیان می کند، زیرا کنتراست کمتری وجود دارد. راه دیگری برای بیان یکپارچگی این است که استفاده از رنگ های تک رنگ – مجموعه ای از رنگ ها، همه بر اساس همان رنگ، اما متفاوت در سبک و تاریکی.

3. درک ارتباط رنگ

رنگ های اولیه و عموزاده های آنها ، رنگ های ثانویه ، سیستم های رنگی است که توسط کنتراست شدید تعریف می شود و آنها پالت های رنگی عالی را ایجاد می کنند .  ما می توانیم پالت رنگی را در اطراف یک رنگ اولیه یا ثانویه ایجاد کنیم که بیانگر تفاوت است. به عنوان مثال، اگر قرمز رنگ قهرمان ما باشد، و رنگ اصلی دیگر رنگ زرد و آبی را به عنوان رنگ حمایت می کنیم، پالت کنتراست شدید و واقعا پاپ را نشان می دهد. سبکی از زرد و خنکی و تاریکی نسبی آبی، این احساسات را کاملا از احساس قرمز متمایز می کند.

کنتراست شدید نیز می تواند با رنگ مکمل بیان شود. قرمز و سبز، آبی و نارنجی، زرد و بنفش همه مخالفان روی چرخ رنگ هستند، و بنابراین، آنها بزرگترین تفاوت رنگ را نشان می دهند – شکل نهایی کنتراست رنگ. همانطور که من این را نوشتم، من تماشای بازی نیویورک متس در سری جهانی را دارم. رنگ های نام تجاری آنها آبی و نارنجی است، و همانطور که جوهانس اینتن نظریه پرداز رنگی خاطر نشان کرد ، آنها “… یکدیگر را به حداکثر وضوح تحریک می کنند”.

ما شاهد شدید شدید در هر مجموعه ای از مکمل ها هستیم. اما در عین حال، ما معمولا رنگ های تکمیلی را در طبیعت و سایر نمونه های رنگ محلی مشاهده می کنیم. ما رنگهای تکمیلی را با هم مرتبط می کنیم، به طوری که حتی اگر آنها مخالف باشند، آنها در یک پالت مانند همدم های طبیعی هستند.

Adobe Color CC : من طرفدار بزرگ این برنامه هستم. این بخش مهمی از ابزارهای خلاقانه من تبدیل شده است . این اجازه می دهد تا من با انواع اصول نظریه رنگ برای ایجاد پالت های رنگی امتحان کنم. برای خودتان آن را امتحان کنید و ببینید چه پالت هایی را می توانید برای پروژه بعدی طراحی کنید.

 Adobe Color CC

Adobe Color CC

همچنین تعاریف (یا دسته ها) رنگ ها بر اساس چرخ رنگ : رنگ اولیه ، رنگ ثانویه  و رنگ سوم وجود دارد . گرچه اصول نظريه هاي رنگي در نوشته هاي لئون باتيستا آلبرتي (ص 1435) و نوت بوک هاي لئوناردو داوينچي (ص. 1490) نخستین بار در سده 18 میلاد آغاز شد، در ابتدا در يک بحث پارتيزاني اسحاق نیوتن نظریه رنگ ( Opticks ، 1704) و ماهیت رنگ های اولیه . از آن جا، آن را به عنوان یک سنت هنری مستقل با تنها ارجاع سطحی به کالمتری و علم بینایی توسعه داد .

تئوری رنگ در هنرهای تجسمی به یک راهنما عملی برای بیان تأثیر ترکیب رنگ‌ها گفته می‌شود.

نظریه رنگ (آلمانی: Zur Farbenlehre ) یک کتاب یوهان ولفگانگ فون گوته درباره دیدگاه شاعر درباره ماهیت رنگ ها و نحوه این است که انسان ها درک می کنند. این کتاب به زبان آلمانی در سال 1810 و به زبان انگلیسی در سال 1840 منتشر شد.  این کتاب شامل توضیحات مفصلی از پدیده هایی مانند سایه های رنگی ، انحراف و انحراف رنگی است .

دایره رنگ 

چرخه رنگ گوته در سال ۱۸۱۰ میلادی

دایره رنگ گوته

دایره رنگ گوته

یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ‌های قرمز، سبز و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می‌آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال ۱۶۶۶ اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه‌های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده‌اند. اختلاف نظرهای متعدد دربارهٔ صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ‌های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.

جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ‌های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.

رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی 

رنگ افزایشی mixing

رنگ افزایشی mixing

Subtractive color mixing

Subtractive color mixing

در تئوری رنگ سنتی، قرمز، سبز و آبی رنگ‌های اصلی هستند زیرا دانه‌های رنگی تشکیل دهنده آن‌ها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ‌های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می‌آیند.

رنگ‌های فرعی یا ثانویه

سبز، نارنجی و بنفش رنگ‌هایی هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی با یکدیگر حاصل می‌شوند. محل قرارگیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.

رنگ‌های ترکیبی

زرد- نارنجی، قرمز-نارنجی، قرمز-بنفش، آبی-بنفش، آبی-سبز و زرد-سبز، این رنگ‌ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می‌آیند و در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می‌گیرند

ایجاد رنگ‌های جدید با استفاده از رنگ‌های خنثی

هنگامی که یک رنگ پایه را انتخاب کردید به راحتی می‌توانید از ترکیب آن با رنگ‌های خنثی به سایه‌های کمرنگ یا پررنگ‌تری از همان رنگ برسید. در طراحی داخلی، برای چنین اعمالی از عناوینی مانند فام tint، سایه shade و تُن tone استفاده می شود.

فام: عمل روشن کردن رنگ با اضافه کردن سفید.

سایه: عمل تاریک کردن رنگ با اضافه کردن سیاه.

تن: عمل ملایم و مات کردن رنگ با اضافه کردن خاکستری.

هنرمندان و فعالین این حوزه معمولا از امکانات دیجیتالی که در دسترس دارند برای انجام چنین کارهایی استفاده می‌کنند این در حالی است که مخاطبین عادی هم می‌توانند تا حدی به صورت چشمی این کار را انجام داده و انتخاب‌هایی نهایی خود را داشته باشند.

درک دمای رنگ

درک دمای رنگ را می‌توان از طبیعت آموخت.

برای مثال خورشید، آتش، خون و خاک، همه نشانه‌هایی از گرما و جنب و جوش همراه خود دارند. به چنین رنگ‌هایی مانند قرمز و زرد و نارنجی، رنگ گرم می‌گوییم، رنگ‌هایی که باعث ایجاد شور و هیجان و زمینه‌ساز حس صمیمیت شده و در عین حال باعث تحریک اشتها و تمایل برای مکالمه می‌شوند.

درمقابل آسمان، دریا و جنگل پر از احساساتی همچون آرامش و سکون هستند. به چنین رنگ‌هایی مانند سبز و آبی، رنگ سرد می گوییم، بیشتر افراد در چنین فضاهایی تمایل به استراحت و سکوت دارند.

برای اینکه از قابلیت‌های چنین رنگ‌هایی به نحو احسن بهره ببریم لازم است که با عملکرد آنها در فضا آشنا شویم. برای مثال رنگ‌های گرم فضا را کوچکتر و رنگ‌های سرد فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. با دانستن چنین نکاتی ما می‌دانیم که برای چه فضایی، چه رنگی مناسب‌تر است.

طرح رنگی تکمیلی

استفاده از رنگ‌های مکمل ساده‌ترین روش برای ایجاد ترکیبی مناسب و استاندارد است. معمولا در چنین ترکیبی از یک رنگ به عنوان رنگ غالب در فضا و از رنگ دیگر فقط برای ایجاد نقاطی و کوچک و چشمگیر استفاده می‌کنند.

ترکیباتی مانند قرمز و سبز، آبی و نارنجی و یا زرد و بنفش که کنتراست بالایی با یکدیگر دارند است، اتنخاب‌هایی مرسوم در دکوراسیون داخلی هستند.

رعایت نکاتی مانند استفاده متعادل و درست از این رنگ‌ها در کنار یکدیگر و استفاده از رنگ سفید به همراه آن‌ها، می‌توانند زیبایی هر چه تمام‌تر ترکیب شما را تضمین کنند.

برگرفته از:

freshome –  https://bookmart.ir/  – www.creativelive.com

گرداوری توسط گروه فن و هنر ایران زمین

WhatsApp us