دکتر فاطمه کاتب
اولین کتاب ایشان را در سال 1390 خواندم و از آن به بعد یکی از مشتریان کتابهای ایشان شدم . 101 اتاق نشیمن .
دکتر فاطمه کاتب : نویسنده ، پژوهشگر و نخستین زن ایرانی است که عهده دار ریاست دانشگاه در ایران بوده است . وی تدریس در دانشگاه های ایران و انگلستان ، عضویت در شوراهای گوناگون علمی و فرهنگی ، و سخنرانی و ارائه مقالات پژوهشی در مجامع علمی جهانی ، عهده دار سمت های علمی ، آموزشی و اجرایی گوناگونی بوده است .
دکتر کاتب دارای فیلوشیپ افتخاری از دانشگاه UCE و دانشگاه اکسفورد و همچنین ، پژوهشگر برگزیده دانشگاه مرکزی انگلستان (1998) و سازمان میراث فرهنگی (1379) است .
وی درجه لیسانس معماری داخلی خود را از دانشگاه هنر تهران و دکترای معماری را از دانشگاه انگلستان دریافت کرده است ، دکتر کاتب چهره ای آشنا و بنام در عرصه هنر و به ویژه معماری است .
« خانم دکتر کاتب» در سال 81 مدير مسوول و سردبير نخستين ماهنامه آرايهاى ايران با نام «ايران آذين» شد و توانست سبكهاى جديد معمارى را در اين ماهنامه به علاقه مندان معرفى كند.
به گفته وود نیوز : سالها بود که کتابهای این نویسنده بزرگ ایران وسیله ای بود برای ایده پردازی و تجربه اصول درست در کار دکوراسیون داخلی منزل ، به پاس زحمات بسیار این نویسنده صفحه ای با نام ایشان در سایت فن و هنر ایران زمین ساخته و مطالب درباره ایشان از جراید و سایتها با ذکر منبع در این صفحه درج میگردد .
با تشکر از حمایت شما فربد حیدری مدیر سایت
به قلم دكتر فاطمه كاتب منتشر شد
سكونت در فضاي معنوي با «معماري خانههاي ايراني»
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۲۸كتاب «معمارى خانههاى ايرانى» بيانگر مرور همه جانبه معمارى و هنرهاى سنتى ايران است و براى هنرمنداني كه از تاريخ تمدن و فرهنگ ايران آگاه هستند، معمارى ايرانى را به تصوير ميكشد.متاسفانه تصویر بهتری از این کتاب در دستر نمی باشد .
تصوير جلد كتاب
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اهميت كتاب «معماري خانههاي ايراني» در كامل بودن تحقيق و ماهيت گسترده پژوهشى آن است، بهطورى كه پيوند چشمگيرى بينتاريخ، معمارى، هنرهاى تزئينى و برنامهريزى شهرى ايجاد مىكند.
اين اثر براى كسانى كه ازتاريخ تمدن و فرهنگ ايران آگاه هستند و معمارى ايرانى را نيز مىشناسند ولى منبعى كه جنبههاى مختلف اين مباحث را به شكلى معقولانه و منطقىكنار هم قرار دهد، در دسترس ندارند، بسيار سودمند است و به محققان اين رشته كمكهاى بسيار ارزشمندى مىرساند.
دكتر«فاطمه كاتب» در ابتداي سخنانش به انگيزه اصلى انتخاب موضوع اين كتاب اشاره كرد و به خبرنگار «ايبنا» گفت: «دليل اصلى اين انتخاب، در درجه نخست، توجه دادن ايرانيان مخصوصا نسل جوان به زندگى در خانههايى است كه بايد معنويت در آن شكل بگيرد. نخستين فضايى كه در شكلگيرى شخصيت انسانها تاثير دارد، همان مكانى است كه فرد در آن زاده ميشود و اين مكان، بسيار ارزشمند و مقدس است.»
وي در ادامه افزود: «شأن مكانى كه در آن درس اخلاق، حرمت، محرم و نامحرم و… مطرح مي شود قابل تأمل است. از اين روست كه خانه بايد الگويى داشته و طراحى آن داراى ويژگىهايى باشد كه تمام خواستهاى انسانى كه داراى ريشههاى مذهبى قوى است در آن شكل بگيرد و شخصيت اجتماعى افراد به تكامل برسد؛ ولى امروزه الگوى زندگى ما بنا به دلايل مختلفى دچار تغييراتى شده است.»
نخستين رئيس دانشگاه الزهرا(س)،به مسأله مذهب در شكلگيري خانههاي ايراني در اين كتاب اشاره كرد و گفت: «بناهاى تاريخ معمارى ايران از همان ابتدا تحت تاثير مذهب قرار داشته و معمارى در ايران باستان از جمله در زمان هخامنشيان نيز متاثر از عقايد ويژهاى بوده كه ايرانيان بر اساس باورهاي معنوى خود در ساخت خانه هايشان داشته اند.»
اين بانوي پژوهشگر و فعال در هنر معمارى افزود: «دوره هخامنشى با فلسفه، دين و كتابهاي مقدس تأثير عميقى بر هنر و معمارى ايرانى داشته و بيشتر آثار تاريخى و هنرى ايرانى مربوط به اين دوره مذهبى است و به طوركلى دين، بستر بيشترين تاثيرات زيبايىشناختى بر هنر و معمارىايران بوده است.»
«كاتب» يادآور شد: «در معمارى بعد از اسلام نيز بناهاى مذهبى ايرانيان شكل كالبدى خود را از سنتهاى باستانى گرفته و تزئينات و آرايههاىداخلى كه شامل كندهكارى، نقاشى، آيينهكارى و گچبرى است، همه از باورهاى دينى گرفته شده است.»
وي به بررسى معمارى عصر قاجاريه و معمارى دوره پهلوى در اين كتاب اشاره و تغييرات سبكهاي معماري را بيان كرد و گفت: «در دوره قاجار، معمارى ما تحت تاثير معمارى اروپايى قرار گرفت و با رشد تاثيرات اروپايى، ناصرالدين شاه به امروزى كردن ساختمانها گرايش پيدا كرد. شمسالعماره نخستين ساختمان تهران است كه از معمارى اروپايى تاثير گرفته است.»
مدير مسوول و سردبير نخستين ماهنامهاهميت كتاب «معماری خانههای ايرانی» در كامل بودن تحقيق و ماهيت گسترده پژوهشى آن است، بهطورى كه پيوند چشمگيرى بينتاريخ، معمارى، هنرهاى تزئينى و برنامهريزى شهرى ايجاد مىكند.
آرايهاى ايران با نام «ايران آذين» ادامه داد: «پس از آنكه تهران به عنوان پايتخت برگزيده شد، شمار ساختمانهاى مذهبى، مدرسهها، مساجد و تكيهها، همراه با استحكامات شهر فزونى يافت. رفته رفته بسيارى از باغهاى كوچك و بزرگ مورد توجه ساكنان و مسافران قرار گرفت و شهر را در چند محله مانند سنگلج و عودلاجان تا بيرون از ديوارهاي شهر گسترش داد و به دنبال آن در دوره پهلوى نيز معمارى بومى ايران وارد مرحلهاى تازه شد و تغييراتكلى در ساختمانهاى سراسر كشور بهويژه در تهران به وجود آمد زيرا معماران خارجى ماموريت داشتند وزارتخانهها، مدارس، دانشگاهها، بانكها و موزهها را بهصورت نظاممند طراحى كنند.»
وي افزود: «در ايران معمارى غربى بر آثار هنرى تاثير داشته، ولى اگرچه شمارى از آثار هنرى و معمارى ما برگرفته از آثار غربى است، اما بر بنيادى كاملاً ايرانى آفريده شده و اين نشاندهنده قدرت و هوش هنرمندان ايرانى است.»
وي به سير پژوهشى اين كتاب و مشكلاتي كه براي تأليف آن مواجه شده اشاره كرد و گفت: «مشكل اصلى در تأليف اين كتاب و كتابهاى نظير آن اين است كه ما بايد خودمان در محلههاى قديمى به خانههاى مردم سر مىزديم و داخل خانهها مىرفتيم تا مواردى را كه مورد توجه ما بود، بررسى كنيم. وقتى براى بار دوم به آن ساختمانها سرمىزديم، آنها تخريب شده و از بين رفته بودند كه اين اتفاق ما را بسيار اندوهگين مىكرد.»
كاتب در ادامه صحبتهايش افزود: «نكته ديگر اين بود كه نمىتوانستيم به مدارك مستند دست پيدا كنيم و امكان تهيه اين مدارك، بسيار محدود بود و به سختى مىتوانستيم مدرك و سندهاي موثقى براى پژوهشها به دست آوريم.»
وي گفت: «براى آپارتماننشينان كه زندگى را در قوطىهايى بهنام خانه تجربه مىكنند كه از انعطاف روح انسانى بهرهاى ندارند، ديگر خبرى از زيبايىهايى كه در معمارى گذشته داشتهايم نيست و امروزه بايد راهكارهاى جديدى را به كار ببريم تا باز هم نشاط و شادى و معنويت را درون خانهها بيابيم.»
دكتر «فاطمه كاتب» پژوهشگر و استاد رشته معماري از سال 1360 و بعد از انقلاب فرهنگى فعاليتهاى فرهنگى و آموزشى خود را شروع كرد و به عنوان نخستين بانوي رئيس دانشگاه، رياست دانشگاه الزهرا(س) را برعهده گرفت و توانست واحدهاى درسى رشته معمارى را به انجام برساند. در دانشگاه تهران نيز مسووليت دو دانشكده را در رشتههاى هنرهاى تجسمى و كاربردى عهدهدار شد. همچنين براى نخستينبار رشته صنايعدستى را در ايران پايهگذارىكرد.
وي بعد از چندين سال كه در فضاهاى آموزشى هنر و توسعه آن فعاليت داشت ، براى اخذ مدرك دكترا به انگليس رفت و در آنجا هم به دليل سوابق آموزشى، براى نخستينبار رشته «مرمت ساختمان» را با همكارى دانشگاه پايهگذارى و واحدهاى درسى رشته معمارى را در كشورهاى مالزى و يونان برنامهريزى كرد و به همين دليل مدرك فوق تخصص (فيلوشيپ افتخارى) آن دانشگاه به او اعطا شد. وي در رشتههاى جانبى طراحى داخلى، جواهرسازى، طراحىلباس، گلسازى و گلآرايى نيز فعاليتهاى زيادى انجام داده است.
وي در سال 78 به ايران برگشت و به عنوان مدير آموزشى، همكارى خود را با سازمان ميراث فرهنگى آغاز كرد و همين مسئولیت، فرصتى فراهم كرد تا بتواند به تمام استانها سفر كند و وضعيت موزهها و نگهدارى آثار تاريخى را مورد بررسى قرار دهد.
وي به علت شركت در سمينارها و كنفرانسهايى كه در ايران يا كشورهاى ديگر برگزارشده، مقالات پژوهشى زيادى ارائه داده و در زمينه ترجمه نيز فعاليتهايى داشته است.
«كاتب» در سال 81 مدير مسوول و سردبير نخستين ماهنامه آرايهاى ايران با نام «ايران آذين» شد و توانست سبكهاى جديد معمارى را در اين ماهنامه به علاقه مندان معرفى كند.منبع : .ibna.ir
خانم دکتر فاطمه کاتب
دکتر فاطمه کاتب
تحصیلات :
فوق لیسانس : معماری داخلی – سال 1359 – دانشگاه هنر(دانشکده هنرهای تزیینی)
انگلستان UCE فوق لیسانس : معماری – سال 1994 – دانشگاه
انگلستان UCEدانشگاه : معماری – سال 1995 – MPH
انگلستان UCE دکترا : معماری – سال 1998 – دانشگاه
دورههای آموزشی گوناگون:
دوره های مدیریت، مدیریت هنری، جواهرسازی، طراحی داخلی از انگلستان – از سال1993 الی 1998.
اشتغال:
*عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء (س) از سال 1360
*رئیس دانشگاه هنراصفهان (اولین زن رئیس دانشگاه ایران )- از سال 1380 الی 1382
* معاون مطالعاتی یونسکو – سال 1383
* مدیرکل آموزش معرفی و تولیدات فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور – سال 1379
* رئیس دانشکدۀ هنرهای تجسمی و کاربردی دانشگاه هنر – سال 1370- 1369
* رئیس دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهراء (س) (اولین زن رئیس دانشکدۀ هنر پس از انقلاب فرهنگی)
* مؤسس رشتۀ هنر در دانشگاه آزاد اسلامی- سال 1365
* مؤسس و اولین مدیر گروه هنر در دانشگاه پیام نور – سال 1378
* مؤسس رشتۀ پژوهش هنر در دانشگاه هنر تهران
* مدیرگروه پژوهش هنردردانشگاه الزهراء(س)- از سال 1384 الی اسفند 1387
* مدیرمسئول و سردبیر ماهنامۀ ایران آذین- (اولین نشریۀ آرایهای در ایران) تا کنون
* مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه ایران آذین – تاکنون
* رئیس انجمن پژوهشهای آموزشی ایران (2 دوره)
فعالیتهای جنبی:
* عضو شورای عالی برنامه ریزی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و گروه صنایع دستی – سال 1379
* عضو هیأت داوران معماران دانشگاه لندن
* مشاور آموزشی حوزۀ هنری و سازمان تبلیغات اسلامی – سال 1378
* مشاور ارشد سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی
* مشاور ارشد سازمان زیباسازی شهر تهران
* مشاور ارشد سازمان آتش نشانی کشور – سال 1383
* همکاری با مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد در طراحی و ایجاد بزرگ ترین مرکز تحقیقاتی اسلامی با همکاری کشورهای اسلامی و دانشگاه آکسفورد – سال 1383
* دبیر پنجمین نمایشگاه نقاشی زنان ایران ” تجلی احساس ” – موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران– سال 1377
تأسیس رشتهها:
* مؤسس رشتۀ هنر در دانشگاه پیام نور – سال 1378
* مؤسس رشتۀ هنر در دانشگاه آزاد اسلامی
* مؤسس رشتۀ پژوهش هنر و صنایع دستی در ایران
* مؤسس رشتۀ صنایع دستی در آموزش و پرورش
* راه اندازی و تجهیز کلیۀ کارگاه های رشته های هنری، برخی از آنها(لابراتوار عکاسی، کارگاه چوب، رنگ، نقاشی، بافت، تصویرسازی و …)
سخنرانی در مجامع علمی :
* شرکت درسمینارهای داخلی و خارجی: فلورانس، آتن، پاریس، تایلند، توکیو، آکسفورد و دانشگاه UCE
* اولین کنفرانس معماری داخلی و دکوراسیون – اردیبهشت 1387 – مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز
* رئیس دومین کنفرانس معماری داخلی و دکوراسیون – اردیبهشت 1388 – مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز
* سمینار تخصصی اصول طراحی و معماری داخلی فضاهای مسکونی(مؤسسه تحقیق و توسعه خانه عمران – 2 آبان 1387 )
* نخستین همایش رسمی و تخصصی معماری داخلی – جامعه مهندسان معماری داخلی ایران – آذر 1387
کتب:
– معماری خانه های ایرانی
– پوشاک و زیورآلات بانوان در دورۀ قاجار
– 101 اتاق نشیمن
– 101 آشپزخانه
– 101 حمام
– رنگ در معماری داخلی
– نور در معماری داخلی
– خانه های ایرانی
– پزشک خانه – در دست انتشار
– شگفتی های معماری دیجیتال – در دست انتشار
پایاننامهها :
* راهنمای پروژه های معماری و معماری داخلی و پژوهش هنر در سطح دکترا و کارشناسی ارشد در ایران و انگلستان- بیش از 100 پایان نامه
فعالیت های اجرایی:
* مشاور و طراح و مجری پروژه های متعدد مسکونی، اداری، آموزشی، تجاری در ایران و انگلستان
* بلندترین برج تبریز در 30 طبقه
* مجتمع تجاری آفتاب با 40 مغازه و رستوران و کافی شاپ
* موزۀ ریاست جمهوری
* طراحی دفتر وزیر علوم
* بخشهای خصوصی
فعالیتهای پژوهشی – تحقیقی
* فیلوشیپ(فوق تخصص) از دانشگاه آکسفورد
* فیلوشیپ از دانشگاه مرکزی انگلستان
* فیلوشیپ از دانشگاه شهر بیرمنگام
* چندین دوره پژوهشگر نمونه در دانشگاه الزهراء(س)
* بیش از 1000 مقاله در زمینۀ معماری داخلی
* تعداد زیادی مقاله علمی- پژوهشی در ایران و انگلستان
منبع: وبسایت
گرداوری : وبسایت فن و هنر ایران زمین
نکات مهم در طراحی دکوراسیون، نشیمن و طراحی داخلی
توسط farbod | سپتامبر 2, 2019 | اتاق نشیمن, دکتر فاطمه کاتب, دکوراسیون پذیرایی
طراحی و نکات مهم درباره دکوراسیون اتاق نشیمن دکتر فاطمه کاتب نویسنده از کتاب : نام کتاب :101 اتاق نشیمن نویسنده : دکتر فاطمه کاتب نکات مهم در طراحی دکوراسیون، نشیمن و طراحی داخلی و تزیین…
مصاحبه با فرزاد دلیری، معمار برج های تهران
توسط farbod | آگوست 28, 2019 | فرزاد دلیری
۱۹ مرداد ۹۳ مصاحبه با فرزاد دلیری، معمار برج های تهران معماران برجسته: فرزاد دلیری فارغ تحصیل دانشگاه علم صنعت تا کنون حدود ۳۰۰ ساختمان را در تهران طراحی و نظارت کرده، ازجمله برج کوه نور در سال ۱۳۶۹، او کار را در دوران سربازی آغاز کرد و اولین پروژه شخصی اش خانه ی…
هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در تورنمنت جهانی چوب برنده شد
توسط farbod | ژوئن 10, 2019 | علیرضا باوند پور, معرفی اثار, منبت, هنر سنتی, هنرمندان
علیرضا باوندپور هنرمند و صنعتگر کرمانشاهی در تورنمنت جهانی چوب برنده شد