معرفی انواع چوب جنگلی ایران و چوب های وارداتی

آبنوس : اين چوب بدون نقش است . رويشگاه اين چوب سواحل گينه در افريقا از گاتا تا گابون است . چوب درون اين چوب سياه يک دست است .

Wamara / Katalox (Swartzia Cubensis) آبنوس مکزیکی / چوب گل رز
Wamara / Katalox (Swartzia Cubensis) آبنوس مکزیکی / چوب گل رز

۲. فوفل : اين چوب به رنگ قهو‌ه‌ ای سیر اخرايى است و خطوط موج‌دار تیره‌تر از رنگ زمینه دارد . رویشگاه آن مناطق گرم آسیا مثل هندوستان و پاکستان و جزاير سند و جاوه است .

۳. گردو : رنگ این چوب از کرم مایل به قهوه‌ای تا قهوه‌ای خام بارگه‌های تیره و نامنظم موجدار است . محل رویش گردو در ارتفاعات ميان‌ بند جنگلی شمال از آستارا تا گلى‌داغى و در غالب مناطق استپی است .

کفپوش و پارکت چوب گردو
کفپوش و پارکت چوب گردو

۴. کُنار : رنگ این چوب قهوه اى با زمینه گل اخرا است و نقش آن پر گره و خطوط موجدار است . محل رویش آن در استانهای ساحلی جنوب ایران به خصوص در راه سیرجان به بندرعباس است .

۵. کیکم : رنگ این چوب زمینه کرم رنگ با خطوط و نقش‌ها شکلاتی يا قهوه‌ای سوخته است و نقش آن جوش دار و موج‌دار است . محل رویش این چوب جنگل‌های باختر و جنوب ایران است .

چوب ریشه کیکم اتشین
چوب ریشه کیکم اتشین

۶. آکاژو : رنگ این چوب قرمز مایل به بنفش تیره و نقش آن خطوط نواری پررنگ‌تر از زمینه است . محل رویش آن نیز غرب آفریقا از ليبريا، کامرون و کنگوتان، اوگاندا می‌باشد .

چوب اکاژو و چوب ماهگونی افریقایی
اکاژو خودرنگ ، رنگ نهایی و بسیار زیبای چوب اکاژو افریقایی

۷. ساج : رنگ این چوب قهوه‌ای با زمینه سبز و نقش آن رگه‌های زرد يا قرمز نواری است . رویشگاه این چوب، جنوب آسیا از هندوستان تا هند و چین و جاوه است .

چوب تیک یا ساج 
چوب تیک یا ساج 

۸. سرخدار : رنگ این چوب از کرم تا قهوه‌ای قرمز (با زمینه رنگ آهن) و نقش آن موج‌دار با خطوط کمی پررنگ‌تر است . این چوب در جامعهٔ راست شان به‌طور پراکنده دیده شده است و گاه به صورت جنگل‌های خالص وجود دارد .

چوب سرخدار ، یاقوت سرخ جنگلهای شمال درخت سرخدار ، دکوراسیون فن و هنر
چوب سرخدار ، یاقوت سرخ جنگلهای شمال درخت سرخدار ، دکوراسیون فن و هنر

۹. بقم : رنگ اين چوب قرمز زنگ آهن و نقش آن خطوط موج‌دار کم‌رنگ‌تر از زمينه و گروه‌های متوسطی که در اثر تلاقی خطوط به وجود مى‌آيد ، می‌باشد . محل رویش آن آسياى جنوبی است و از هندوستان به ایران وارد می‌شود. درخت آن در امریکا مرکزی و شمال امریکا جنوبی نیز کاشته شده است.

۱۰. عناب : رنگ اين چوب قهوه‌اى با زمينهٔ گِل اخراى پخته زرد است و چوب کم نقشى است . رويشگاه اين چوب به‌طور پراکنده در خراسان است اما نوع بزرگ‌تر آن در بين راه بيرجند و تربت حيدريه نيز وجود دارد.

درخت و چوب عناب
درخت و چوب عناب

۱۱. سنجد : رنگ چوب درون قهوه‌‌اى مايل به قرمز و چوب برون زرد کم ‌رنگ است . اين چوب خطوط موج‌‌دار کم‌رنگ و پررنگ‌تر از زمينه همراه با جوش‌هاى فراوان دارد و در کليهٔ مناطق استپى ايران کاشته مى‌شود .

۱۲. زيتون : رنگ اين چوب کرم با زمينهٔ قهوه‌اى است و رگه‌هاى نامنظم و موج‌دار و فراوان به‌رنگ قهوه‌اى تيره دارد . رويشگاه اين چوب کرانهٔ مديترانه، شمال افريقا و جنوب اروپا است . در منطقهٔ رودبار و منجيل ايران نيز به‌طور فراوان کاشته مى‌شود . گونه‌هاى وحشى آن بين قزوين و گيلان و نواحى جيرفت و جبال بارز وجود دارد . در اطراف گرگان تا مازندران ديده شده است .

۱۳. بادام : رنگ اين چوب در بيرون کرم مايل به زرد، درون کرم مايل به شکلاتى است . و داراى خطوط موازى و باريک تيره‌تر از متن است . در کليهٔ مناطق استپى و کوهپايه‌اي، آذربايجان، خراسان، اطراف اصفهان، شيراز و کردستان کاشته مى‌شود .

۱۴. اقاقيا : رنگ اين چوب کرم با زمينهٔ شکلاتى است و نقش کم و بيش نوارى دارد . از درختان آمريکاى شمالى است و به علت سازش با خشکى کشت آن در مناطق استپى ايران متداول شده است .

اکاسیا , اقاقیای استرالیایی , اکاسیای کامباجی
اکاسیا , اقاقیای استرالیایی , اکاسیای کامباجی

۱۵. ملچ : رنگ چوب برون سفيد مايل به خاکسترى و چوب درون ترکيبى از خطوط قهوه‌اي، زرد پررنگ تا قرمز کم‌رنگ است و داراى خطوط نامنظم قهوه‌اى شکلاتى مى‌باشد . اين گونه جزء درختان جنگلى شمال ايران است و مى‌توان در بيشتر مناطق استپى ايران با آبيارى کاشت .

 چوب ملچ , قیمت چوب ملچ , رنگ ملچ , روکش ملچ , سرویس خواب ملچ , چوب ملچ گرگان , چوب ملچ چه نوع چوبی است , چوب اوجا , انواع چوب
 چوب ملچ , قیمت چوب ملچ , رنگ ملچ , روکش ملچ , سرویس خواب ملچ , چوب ملچ گرگان , چوب ملچ چه نوع چوبی است , چوب اوجا , انواع چوب

۱۶. خرمالو : رنگ اين چوب در درون خاکسترى کبود و چوب برون کرم روشن اخرايى است . اين گونه جزء درختان جنگلى شمال محسوب مى‌شود و رويشگاه آن کرانه‌هاى درياى خزر از جنگل‌هاى آستارا تا جنگل‌هاى گرگان است .

۱۷. زرشک: رنگ اين چوب زرد پررنگ با انعکاس صدفى است و نقش آن خطوط موج‌دار خودرنگ صدفي . اين گونه در دامنه‌هاى شمالى و جنوبى البرز و در ارتفاعات ۱۷۰۰-۲۳۰۰ متر و در حاشيهٔ رودخانه‌ها است .

۱۸. شمشاد : رنگ اين چوب زرد يا زمينهٔ رنگ آهن است و بدون نقش مى‌باشد . و در جنگل‌هاى جنوب اروپا، شمال افريقا، آسياى غربى مى‌رويد . در ايران منحصراً در ارتفاعات پائين جنگل‌هاى شمال از آستارا تا گرگان ديده شده است.

۱۹. نارنج : رنگ اين چوب زرد ليمويى و بدون نقش است. اين گونه در شمال و جنوب ايران کاشته مى‌شود . سواحل درياى خزر ، استان فارس و بلوچستان محل رويش اين درخت است .

۲۰. توت سفيد : رنگ چوب برون سفيد و درون زرد طلايى است. اين درخت در اصل در چين و آسياى شرقى بوده است . اما در ايران و بسيارى از مناطق معتدلهٔ دنيا کاشته مى‌شود . در ايران در مناطق مرطوب جنگلى شمال و همچنين در مناطق استپى نيز کاشته مى‌شود .

۲۱. افرا (پلث) : رنگ اين چوب سفيد شيرى و بدون نقش است . اين گونه جزء درختان جنگلى شمال ايران محسوب مى‌شود و از طوالش تا جنگل‌هاى گلى داغى و گلستان مى‌توان يافت .

۲۲. گلابي : رنگ اين چوب قرمز روشن (صورتي) با زمينهٔ قهوهاى و بدون نقش و گاهى منقوش است . اين درخت از آستارا تا گرگان مىرويد و در کردستان و لرستان نيز گونههاى مختلف آن وجود دارد .

۲۳. ممرز : رنگ اين چوب سفيد مايل به خاکسترى و نقش آن رگه هاى بنفش کمرنگ است . این درخت از آستارا و ارسباران تا گلى داغلى در جنگلهای ايزده و نور و زرينگل مازندران می روید

۲۴. چنار : رنگ اين چوب خاکسترى مايل به صورتى و طرحهاى شبيه نقطهٔ قرمز رنگ دارد و در بستر رودخانه ها و مناطق استپى می رويد .

چوب چنار , درخت چنار
چوب چنار , درخت چنار

منبع : وبلاگ 

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین 

WhatsApp us