خانه » Blog » تاریخ فرهنگ هنر » آرامگاه همایون ؛ درباره باغ ایرانی

آرامگاه همایون باغ ایرانی

باغ ایرانی ، میراث و شهر  ( هنر سنتی )

در همکاری با آقاخان فرهنگ شما را دعوت به بحث بر روی

میراث و شهر

Saturday، 2011 ژانویه 8

02:30 -Walk از طریق آرامگاه مجتمع همایون با حفاظت از آقاخان فرهنگ

16:00 (پانل در میراث)

محل برگزاری: آرامگاه مجتمع همایون

پیاده روی از دروازه آرامگاه عیسی خان شروع می شود.

میزگرد خواهد شد در نزدیکی درب جنوبی آرامگاه همایون برگزار

همه ورود ticketed خواهد شد (نگاه کنید به یاد داشته باشید زیر برای جزئیات بیشتر)

باغ ایرانی

Humayuns-آرامگاه

میراث و شهر ( هنر سنتی )

آرامگاه همایون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مختصات: ۲۸.۵۹۳۲۶۴° شمالی ۷۷.۲۵۰۶۰۲° شرقی

آرامگاه همایون
میراث جهانی یونسکو
Humayun-tomb.jpg
اطلاعات اثر
کشورهندهند
نوعفرهنگی
معیار ثبتii, iv
شمارهٔ ثبت۲۳۲
منطقهآسیا و اقیانوس آرام
تاریخچه
تاریخچهٔ ثبت۱۹۸۳ (جلسه هفدهم) (طی نشستنامشخص)
نام اظهارشده در فهرست میراث جهانی یونسکو† منطقهٔ بر پایهٔ دسته‌بندی یونسکو

آرامگاه همایون یا «همایون تمب» آرامگاه همایون است که به نصیر الدین همایون مشهور بود، او دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود. این مقبره در منطقه نظام الدین و در مزکز شهر دهلی قرار دارد. این بنا مربوط به قرن شانزدهم میلادی است و از جاذبه‌های گردشگری پایتخت هند به‌حساب می‌آید. آرامگاه همایون اولین باغ ایرانی ساخته شده در شبه‌قاره هند است.

همایون دومین پادشاه گورکانی هند پس از پانزده سال که در دربار ایران پناهنده بود به کمک شاه طهماسب اول به کشورش بازگشت و به طور ناگهانی پس از چندماه از دنیا رفت. گفته می‌شود با شنیدن صدای اذان به سرعت از پله‌های کتابخانه‌اش پایین آمد که سقوط کرد و جان سپرد. او به هنر و علوم عشق می‌ورزید و در کتابخانه‌اش شمار زیادی از هنرمندان نقاش، خوشنویس، تذهیب‌کار و صحاف ایرانی و هندی را گرد آورده بود که به کار تولید و تکثیر آثار علمی و نسخه‌های نفیس هنری اشتغال داشتند. او در بازگشت به هند، گروهی از هنرمندان ایرانی را با خود به همراه برد. بنا بر این شگفت انگیز نیست که این مقبره و بناهایی که بعدها در هندوستان ساخته شد مانند تاج محل از الگوهای ایرانی و میراث معماری هند و ایران بهره گرفته باشد.

همسر وی حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود با الهام از مقابر ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت آرامگاه همایون را در سال ۱۵۶۲ یک سال پس از مرگ همایون آغاز و پس از هشت سال (نه سال پس از مرگ همایون) به پایان رساند.

معماران این باغ پدر و پسری بودند که از هرات به دهلی آورده شده بودند به نام‌های سید محمد بن میرک غیاث الدین و پدر وی میرک غیاث الدین.

معماری هند از زمان همایون بیش از پیش رنگ و بوی ایرانی یافت. همایون که شیفته فرهنگ و هنر ایرانی بود در همه شئوون از جمله معماری تحت تأثیر هنرمندان ایرانی قرار گرفت. آرامگاه همایون مانند سایر آثار معماری دوره گورکانی هند دارای عناصر فراوان معماری ایرانی است با این تفاوت که در کنار به کار رفتن کاشی‌کاری به رسم هندیان تخته‌سنگ‌هایی نیز در بنا به کار رفته‌است. تأثیر معماری ایرانی به بهترین وجهی در بنای آرامگاه همایون مشهود است. این بنا که یکی از ایرانی‌ترین بناهای هند است دارای کاشی‌کاری مختلط و ترکیب پیچیده شاه‌نشین‌های قوسی شکل و گنبدهای باریک است. این مقبره عظیم با سنگ سرخ تزئین و باغ آن کاملاًٌ شبیه چهارباغ اصفهان است.


راوی باغ ایرانی (یادمان مهندس محمدرضا مقتدر)

راوی باغ ایرانی

یکصد و پنجاه و هشتمین گفتمان هنر و معماری

راوی باغ ایرانی

راوی باغ ایرانی

راوی باغ ایرانی
(یادمان مهندس محمدرضا مقتدر)

هنر هماهنگ کننده طبیعت و ذهن است و آگاهی در آن نقش کلیدی دارد . اگر ذهن آدمی ناگزیر از شناخت مطلق شود ، نمی تواند آن را در طبیعت باز شناسد ، بل باید به یکی از زاده های خود پناه ببرد ، و از آن به هدف ادراک مطلق نائل آید . روح در جریان سفر خود به سوی مطلق از ناآگاهی به دانش کامل و خود آگاهی مطلق می رسد ، و در همین گذر از پله ای از آگاهی می گذرد ، آگاهی ای که به ” احساس درک شده ی دنیای بیرون ” وابسته است . این پله ی هنر است که سرانجام نیز در روح مطلق جای می گیرد .

گاه زیبایی هنری ، فراتر از زیبایی طبیعی (که در آفرینش آن انسان نقشی نداشته است) شکل می گیرد . زیبایی هنری نتیجه کارکرد ذهن آدمی است ، اگر چه هنرمند در زمان آفرینش به طور کامل آگاه به آن نبوده باشد . در واقع اعتبار هنر، نه به واسطه تولید آگاهانه ی هنرمند، بل نتیجه کارکرد ذهن اوست و تحت تاثیر نیروی الهام ، چیزی می آفریند که فراتر از آگاهی او می رود ، و بیانگر روح زمانه یا روح دوران است . هنر به نبوغ هنرمند وابسته است ، اما نبوغ از هنرمند فراتر می رود و ارزش هنر در این الهام هنرمندانه است . هنر چون فلسفه ، ارزش شناختی و عقلانی دارد و روشنگر ماهیت نسبت آدمی با طبیعت است و به نیروی آفرینندگی و نبوغ  هنرمند وابستگی دارد .

هنر

در هنر ، ساختن یا “آفریدن” مهم است ، زیرا هنر وجه یا شیوه ای از آگاهی است که در ماده یا دنیای بیرونی جای می گیرد و همچون هر تولید انسانی ، جنبه ای از خردورزی متعارف و معمولی آدمی را در بر دارد ، عنصری اندیشگون که در خود، نیاز آدمی به آزادی را متبلور می سازد. چیزی در هنر هست که از این هم فراتر می رود ، هنر شکل دیگری از اندیشیدن است . شکلی که ضرورت خود را پی می گیرد و ماورای آگاهی متعارف پیش می رود .

شادروان مهندس محمدرضا مقتدر هنرمند و معمار برجسته ایرانی که در روزهای پایانی سال 1393 در پاریس درگذشت  از جمله هنرمندان شایسته ی این سرزمین است که شکل دیگری از اندیشیدن را با بیان هنرمندانه خود به نسل های بعد آموخت و آثار معماری و هنری باقی مانده از وی . نشان دهنده استمرار خردورزی و تلاش ذهن خلاقانه اوست .

یکصد و پنجاه و هشتمین  گفتمان هنر و معماری، با حضور خانمها لیلی گلستان ، لیلا مقتدر ، و آقایان دکتر ایرج اعتصام ، دکتر سیاوش تیموری ، دکتر داراب دیبا ، دکتر داریوش شایگان ، محمد احصائی ، مهندس ایرج کلانتری ، مهندس موسی عبیر ، و مهندس پرویز طلایی ، به مراسم یادمان شادروان مهندس محمدرضا مقتدر اختصاص دارد.

زمان:چهارشنبه16 اردیبهشت ماه 1394از ساعت 16 الی18:30
مکان:باغ موزه قصر، خیابان شریعتی ، خیابان مطهری شرقی
پارکینگ اتومبیل برای شرکت کنندگان در برنامه پیش بینی شده است .

راوی باغ ایرانی (یادمان مهندس محمدرضا مقتدر)

راوی باغ ایرانی

راوی باغ ایرانی (یادمان مهندس محمدرضا مقتدر)

راوی باغ ایرانی

اطلاعات بیشتر: باغ ایرانی انجمن مخاخر ایران


AZ ای naksh nigar دار درجه divar shikasteh

ره عجم آثار sanadid padidast ‘

از تصاویر و طرح از دیوارهای شکسته و دروازه

دیده می شود اثری از اشراف از عجم (ایران)

N ‘عرفی (د. 1560)

این sh’er توسط صیاد احمد خان به عنوان مقدمه ای برای کتاب خود اختیار بر روی خرابه های دهلی نو، آثار-ما-Sanadidمورد استفاده قرار گرفت (1847، 1854)

در دهلی نو ما با دار درجه divar shikasteh، دیوار شکسته و دروازه های خرابه و بناهای تاریخی، باقی مانده (و یادآور) از گذشته ماقبل مدرن در شهرستان احاطه شده است. مجموعه ای از حجم دقیق و پر زحمت است که اسناد و مدارک این بقایای موجود آنها را در شهرستان “میراث ساخته شده است” – و درک غالب این خرابه آنها را به عنوان میراث را می بیند. اما کلمه خود را به نظر می رسد کمی فکر در مورد در گفتمان عمومی.

میراث می تواند بدون مفهوم ارث نمی توان درک کرد. اگر ما از این ساختمان به عنوان میراث سپس دقیقا چه از طریق این ساختمان به ارث برده فکر می کنم؟ و آن این است که به ارث برده است که؟ آیا ارث (و از این رو، میراث) جهانی؛ و یا آن را در مورد افراد، خانواده ها، جوامع؟ این پرسش ها در یک شهرستان که در آن اثری از گذشته اغلب در مبارزات حقوقی، سیاسی و تجاری ادغام بسیار مهم تبدیل شده است. مبارزات که به پایان می رسد نه در خود، اما که به تعیین که چگونه ما را به گذشته در شهرستان مربوط، ساکن فعلی خود را، و تصور آینده آن است.

به فکر می کنم از طریق مسأله میراث و شهرستان، ما با هم یک پانل متشکل از باستان شناسان، حفاظت، مورخان، روزنامه نگاران و رهبران مذهبی را. خواهد شد که این موضوع از میراث از طریق تجربیات خود و درگیری خود را با شهرستان و pasts آن نزدیک شود. بحث برگزار خواهد شد در نزدیکی دروازه جنوبی آرامگاه از مجتمع همایون کنند.

قبل از بحث، وجود خواهد داشت یک پیاده روی را از طریق آرامگاه مجتمع همایون، انجام شده توسط حفاظت از آقاخان فرهنگ، که مشغول به کار در بازسازی سایت برای چندین سال. پیاده روی خواهد کار در حال انجام در حفاظت از است که بخشی از یک پروژه ASI-AKTC را توضیح دهد.

اعضا:

Ratish ناندا، مدیر پروژه، آقاخان فرهنگ
AGK منون، برنامه ریز شهری و مشاور حفاظت
KK محمد، مدیر، دهلی دایره، باستان شناسی بررسی هند
سونیل کومار، استاد تاریخ، دانشگاه دهلی
فرید نظامی، Naib Sajjadah، Dargah حضرت Nizamuddin
Mayank آستن صوفی، بلاگر، نویسنده و روزنامه نگار

محل برگزاری و دسترسی:

پانل خواهد شد در دروازه جنوبی به آرامگاه همایون برگزار می شود. دسترسی از طریق ورود متعارف ticketed در دروازه اصلی به پیچیده، و سپس راه رفتن به آرامگاه محوطه همایون از طریق غرب (استاندارد) دروازه. هنگامی که در داخل چارباغ از مقبره اصلی، دروازه جنوب است مورب به سمت راست خود را، در سراسر چمن.

از آنجا که این سایت ASI محافظت شده است، شما مجبور به پرداخت هزینه ورود برای ورود به سایت. در حالی که این مقدار اسمی برای شهروندان جنوب آسیا و ساکنان هند (10 روپیه) است. یک شارژ بسیار بالاتر برای بازدید کنندگان خارجی (250 روپیه / 5dollars) است. ما برای این عذرخواهی، و اصرار شما را به بهترین استفاده را از پول خود را در آینده چند ساعت قبل از این رویداد و کاوش در زمینه وسیعی از پیچیده و بسیاری از ساختارهای مختلف در حال حاضر، و غوطه ور شدن در آفتاب ژانویه.

برچسب ها: میراث


منبع : web site

Heritage and the City

December 30th, 2010 by Kavya

The Delhi Urban Platform

in collaboration with the Aga Khan Trust for Culture invites you to a discussion on-

Heritage and the City

Saturday, 8th January, 2011

2.30 pm -Walk through the Humayun’s Tomb Complex with conservationists of the Aga Khan Trust for Culture

4.00 pm (Panel on heritage)

Venue: Humayun’s Tomb Complex

The walk starts from the gateway of Isa Khan’s Tomb.

The panel discussion will be held near the South Gate of Humayun’s Tomb

All entry will be ticketed (see note below for details)

Humayuns-Tomb

Az naksh o nigar dar o divar shikasteh

Asar padidast sanadid ‘ajam ra

From the images and designs of the broken walls and gates

Are seen the traces of the noblemen of ‘Ajam (Persia)

n  ‘Urfi (d. 1560)

This sh’er was used by Sayyad Ahmad Khan as the prelude to his magisterial book on the ruins of Delhi, the Asar-us-Sanadid (1847, 1854)

In Delhi we are surrounded by dar o divar shikasteh, the broken walls and gates of ruins and monuments, remainders (and reminders) of the city’s pre-modern past. A set of volumes that painstakingly documents these extant remains calls them the city’s “built heritage” – and a dominant understanding of these ruins sees them as Heritage. But the word itself seems to be little thought about in public discourse.

Heritage cannot be understood without the concept of inheritance. If we think of these buildings as heritage then what exactly is inherited through these buildings? And who is it that inherits? Is inheritance (and hence, Heritage) universal; or is it about individuals, families, communities?  These questions become crucial in a city where the traces of the past are often enmeshed in legal, political and commercial struggles. Struggles which are not ends in themselves, but which determine how we relate to the city’s past, inhabit its present, and imagine its future.

To think through the problematics of heritage and the city, we bring together a panel consisting of archaeologists, conservationists, historians, journalists and religious leaders; who will approach the issue of heritage through their own experiences and engagements with the city and its pasts. The discussion will take place near the Southern Gateway of the Humayun’s Tomb Complex.

Before the discussion, there will be a walk through the Humayun’s Tomb Complex, conducted by conservationists of the Aga Khan Trust for Culture, who have been working on the restoration of the site for several years. The walk will  explain the ongoing work on conservation which is a part of an ASI-AKTC project.

Panelists:

Ratish Nanda,Project Director, Aga Khan Trust for Culture
AGK Menon, Urban Planner and Conservation consultant
KK Mohammad, Director, Delhi Circle, Archaeological Survey of India
Sunil Kumar, Professor of History, Delhi University
Farid Nizami, Naib Sajjadah, Dargah Hazrat Nizamuddin
Mayank Austen Soofi, Blogger, Writer and Journalist

Venue and Access:

The panel will be held in the South Gateway to Humayun’s Tomb. Access is through the conventional ticketed entry at the main gateway to the complex, and then walking into the Humayun’s Tomb enclosure through the western (standard) gate. Once inside the charbagh of the main tomb, the southern gateway is diagonally to your right, across the lawns.

As this is an ASI protected site, you will have to pay the entry fee to enter the site. While this is a nominal amount for South Asian citizens and Indian residents (10 rupees); it is a much higher charge for foreign visitors (250 rupees/5dollars). We apologize for this, and urge you to make the most of your money by coming in a couple of hours before the event and exploring the vast grounds of the complex and the many different structures present, and soaking in the January sun.


گرداوری وود نیوز 

منبع ویکی پدیا : ویکی فارسی 


مطالب مرتبط با موضوع باغ ایرانی :

WhatsApp us