خانه » Blog » سلامتی » باید ها و نباید های سلامتی

Should and should wellness

باید ها و نبایدها در خوردن غذا برای سلامتی انسان

-هیچ گاه در حین غذا خوردن،آب نخورید.آب زیاد،آنزیمهای گوارشی را رقیق میکندکه این رقیق شدن، باعث کاهش جذب مواد مغذی میگردد.

گیتی بهدادی پور-کارشناس تغذیه

باید ها و نباید های سلامتی
باید ها و نباید های سلامتی

-سعی کنید همیشه همراه با غذا سبزی و سالاد مصرف کنید،زیرا این مواد علاوه بر رساندن ویتامینها و مواد معدنی به بدن شما،حاوی فیبر زیاد هستند که از سرعت جذب قند و چربی غذا میکاهند.

-همیشه از وعده های غذایی پرحجم و بزرگ بپرهیزید،زیرا باعث افزایش چاقی و بیماریهای متابولیکی میشود.سعی کنید از وعده های غذایی کوچک و کم حجم ولی در دفعات بیشتر استفاده کنید.(مثلا 5 وعده کوچک به جای 3 وعده بزرگ)

باید ها و نباید های سلامتی
باید ها و نباید های سلامتی

-سعی کنید از آبلیموی تازه،گوجه فرنگی،فلفل سبز و … همراه غذا استفاده کنید،زیرا این مواد حاوی ویتامین C فراوان هستند و باعث میشوند جذب آهن غذا افزایش یابد.

– هیچ گاه وعده غذایی صبحانه را حذف نکنید.با نخوردن صبحانه بدن برای مدت طولانی در حالت ناشتا قرار میگیرد و در طول روز نگهداري قند خون در محدوده نرمال دشوار میگردد و اين امر تمركز ذهن را مختل ميكند.در ضمن، خوردن صبحانه باعث كاهش چسبندگي پلاكتها و كاهش لخته خون ميشود.در مطالعات انجام شده،افرادي كه صبحانه نميخورند نسبت به آنهايي كه ميخورند چاقترند.

-هیچگاه همراه غذا نوشابه های گازدار نوشید،زیرا این نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند که علاوه بر چاقی،نوسانات انسولین را نیز باعث میشوند.نوشابه های سیاه با داشتن اید فسفریک زیاد تعادل کلسیم و فسفر بدن را بر هم زده و در دراز مدت باعث برداشت کلسیم از استخوان و بروز پوکی استخان میشوند.

-بعد از غذا ورزش نکنید یا دوش نگیرید.زیرا جریان خونی که باید به دستگاه گوارش برود به سمت دست و پا و ماهیچه های در حال ورزش متمایل میشود ونه تنها هضم وجذب را مختل میکند بلکه به قلب نیز برای پمپاژ بیشتر فشار می آورد.

-بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید.خوابیدن بعد از غذا احتمال برگشت محتویات معده به مری را بیشتر میکند و از آنجایی که محتویات معده اسیدی است،فرد احساس سوزش سر دل میکند.

-بلافاصله بعد از خوردن غذا،چای ننوشید.چای با داشتن ماده ای بنام تانن،از جذب آهن غذا جلوگیری میکند.برای جلوگیری از جذب آهن بهتر است یکساعت قبل و دو ساعت بعد از خوردن غذا چای ننوشید.

-بعد از غذا سیگار نکشید.تحقیقات نشان میدهد که سرطان زایی سیگار بعد از صرف غذا 10 برابر بیشتر است.

– بلافاصله بعد از خوردن غذا،شیرینی نخورید ،زیرا بدن قند اضافه را همیشه تبدیل به چربی میکند و بدیهی است که خوردن شیرینی در حالت سیری چاق کننده است.

باید ها و نباید های سلامتی
باید ها و نباید های سلامتی

مطالب مرتبط :

روشهاي تطابق انسولين با غذا

ظروف مناسب برای پخت و پز

مطالب مرتبط :

تغذیه درشرایط بحران و بلایای طبیعی

بررسی موردی وضعیت تغذیه

تغذیه در دوران بارداری

تغذیه درفشارخون بالا

تغذیه و سرطان روده بزرگ

منبع وبسایت

نوشته باید ها و نباید های سلامتی اولین بار در گروه سونا سازان پدیدار شد.

منبع: سونا سازان


مطالب مرتبط با موضوع سلامتی »

WhatsApp us