سونا هزاران سال پیش تا به اکنون در بین مردم محبوب است  . فواید سونا به جز تفریح و خوشگذرانی برای سلامتی بدن و روان نیز می باشد . مدت هاست که عرق کردن به عنوان درمان استفاده می شود . به گفته انتشارات بهداشت هاروارد ، مایاها 3000 سال پیش از اتاق های مرطوب استفاده کرده اند  . هزاران سال است که در فنلاند سونا استفاده می شود و از هر 3 فنلاندی 1 نفر هنوز از آنها استفاده می کند .

اصلی ترین و مهمترین فواید گفته شده برای سونا مربوط به قلب و عروق است  . با این حال ، یک سونا ممکن است برای همه مناسب نباشد .

نکاتی در رابطه با سونا و فواید آن

    سونا اتاقی است که در آن افراد قصد دارند در گرمای خشک استراحت کنند .

سونا مانند داروی است که کاری که ورزش برای قلب و عروق انجام می دهد را انجام می دهد .

    نوشیدن الکل قبل یا در هنگام سونا می تواند خطرناک باشد .

    هرکسی که مشکل قلبی عروقی داشته باشد یا باردار باشد باید قبل از استفاده از سونا به پزشک مراجعه کند .

سونا چیست ؟

سونا اتاقی با گرمای خشک است که برای سلامت بدن مفید است و همینطور فواید بیشماری برای سلامت روان دارد .

سونا معمولاً اتاقی است که بین 70 تا 100 درجه سانتیگراد یا 158 تا 212 درجه فارنهایت گرم می شود .

سوناهای سنتی فنلاندی معمولاً از گرمای خشک و با رطوبت نسبی که اغلب بین 10 تا 20 درصد است استفاده می کنند . در انواع دیگر سونا ، رطوبت بیشتر است . به عنوان مثال سونا به سبک ترکی رطوبت بیشتری دارد .

استفاده از سونا می تواند درجه حرارت پوست را تقریباً به 40 درجه سانتیگراد یا 104 درجه فارنهایت برساند .

با افزایش دمای پوست ، تعریق شدید نیز رخ می دهد . با تلاش بدن برای خنک شدن ضربان قلب افزایش می یابد . در حالی که مدت کوتاهی را در سونا می گذرانید ، از دست دادن یک پیمانه عرق غیر عادی است .

انواع سونا را بشناسید

انواع مختلفی از سونا وجود دارد که بر اساس نحوه گرم شدن اتاق است .

سوزاندن چوب : از چوب برای گرم کردن اتاق سونا و سنگ های سونا استفاده می شود . سوناهای چوبی معمولاً کم رطوبت و دمای زیادی دارند .

با حرارت برقی : مشابه سوناهای چوب سوز ، سونا های دارای حرارت الکتریکی دارای درجه حرارت بالا و رطوبت کم هستند . بخاری برقی ، متصل به زمین ، اتاق سونا را گرم می کند .

اتاق مادون قرمز : سوناهای مادون قرمز دور (FIRS) با سونا های چوبی و گرم شده با الکتریکی متفاوت هستند . لامپ های مخصوص از امواج نور برای گرم کردن بدن فرد استفاده می کنند ، نه کل اتاق . دما به طور معمول کمتر از سایر سونا است ، اما فرد به روشی مشابه عرق می کند . معمولاً سونا مادون قرمز حدود 60 درجه سانتیگراد است .

اتاق بخار : با سونا متفاوت است . به جای گرمای خشک ، اتاق بخار شامل رطوبت بالا و گرمای مرطوب است .

فواید سونا برای سلامتی

صرف نظر از نحوه گرم شدن سونا ، یا میزان رطوبت ، اثرات آن بر بدن مشابه است .

وقتی شخصی در سونا می نشیند ، ضربان قلب وی افزایش یافته و رگ های خونی گشاد می شوند . این باعث می شود گردش خون ، به روشی مشابه با ورزش کم تا متوسط ​​بسته به مدت زمان استفاده از سونا ، افزایش یابد .

هنگام استفاده از سونا ممکن است ضربان قلب به 100-150 ضربان در دقیقه افزایش یابد . برخی از مزایای سلامتی را به همراه دارد .

تسکین درد

افزایش گردش خون ممکن است به کاهش درد عضلات ، بهبود حرکت مفاصل و تسکین درد آرتروز کمک کند .

کاهش سطح استرس

گرما در سونا گردش خون را بهبود می بخشد ، همچنین ممکن است باعث آرامش شود . این احساس رفاه را بهبود بخشد .

بهبود سلامت قلب و عروق

کاهش سطح استرس هنگام استفاده از سونا ممکن است با کاهش خطر وقایع قلبی عروقی مرتبط باشد .

یک مطالعه  در فنلاند انجام شد ، 2315 مرد 42 تا 60 ساله را در طی 20 سال دنبال کردند . یافته ها حاکی از آن است که افرادی که از سونا استفاده می کنند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در آنها  کاهش پیدا می کند .

از شرکت کنندگان در این مطالعه ، در مجموع 878 نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی ، بیماری عروق کرونر یا مرگ ناگهانی قلبی درگذشتند . شرکت کنندگان براساس تعداد دفعات استفاده از سونا طبقه بندی شدند ، از جمله هفته ای یک بار ، هفته ای دو تا سه بار و هفت تا چهار بار در هفته .

پس از تنظیم فاکتورهای خطر قلبی عروقی ، افزایش استفاده از سونا با کاهش خطر بیماری های کشنده مرتبط با قلب و عروق مرتبط بود .

شرکت کنندگانی که دو تا سه بار در هفته از سونا استفاده می کردند ، 22 درصد کمتر از کسانی که فقط یک بار در هفته از آن استفاده می کردند ، دچار مرگ قلبی ناگهانی شدند . کسانی که چهار تا هفت بار در هفته از سونا استفاده می کردند 63 درصد کمتر در معرض مرگ قلبی ناگهانی و 50 درصد در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی بودند نسبت به افرادی که فقط یک بار در هفته از سونا استفاده می کردند .

استفاده از سونا ممکن است با کاهش فشار خون و افزایش عملکرد قلب نیز همراه باشد .

اگرچه مطالعات ممکن است امیدوار کننده باشد ، اما استفاده از سونا نباید جایگزین یک برنامه ورزشی برای حفظ سلامت قلب شود . شواهد بیشتری برای اثبات فواید ورزش منظم وجود دارد .

مشکلات پوستی

یک سونا خشک در حین استفاده پوست را خشک می کند . برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است متوجه شوند که علائم آنها هنگام استفاده از سونا کاهش می یابد ، اما کسانی که درماتیت آتوپیک دارند ممکن است بدتر شوند .

بهبود آسم ازجمله فواید سونا

افراد مبتلا به آسم در اثر استفاده از سونا از برخی علائم رهایی  پیدا می کنند  . سونا به باز شدن مجاری تنفسی ، شل شدن بلغم و کاهش استرس کمک می کند .

خطر کمتر آلزایمر ؟

در سال 2016 ، محققان از فنلاند یافته های یک مطالعه 20 ساله را منتشر کردند که استفاده از سونا را با خطر کمتری از زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط دانست . در این مطالعه 2315 مرد سالم از 42 تا 60 سال شرکت داشتند .

کسانی که 2 تا 3 بار در هفته از سونا استفاده می کردند 22 درصد کمتر از دیگران که از سونا استفاده نکرده اند به زوال عقل مبتلا می شوند و 20 درصد کمتر به آلزایمر مبتلا می شوند . کسانی که چهار تا هفت بار در هفته از سونا استفاده می کردند 66 درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل و 65 درصد در معرض ابتلا به آلزایمر بودند نسبت به کسانی که هفته ای یک بار از سونا استفاده می کردند .

شیوع ویروس و تغییر اقلیم : مطالعه  در مورد ویروس نیل غربی

COVID-19 باعث شده است که تمام دنیا ناخواسته  نظاره گر قدرت وحشتناکی که این ویروس ها دارند، بشود .

در مقاله ویژه ما بیاموزید که تغییرات آب و هوا چگونه بر شیوع ویروس های دیگر مانند ویروس نیل غربی تأثیر می گذارد .

خطرات بهداشتی و اقدامات احتیاطی

به نظر می رسد استفاده متوسط ​​از سونا برای بیشتر افراد بی خطر است . با این حال ، فرد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی ابتدا باید با پزشک صحبت کند .

خطرات فشار خون

تعویض بین گرمای سونا و آب سرد در استخر توصیه نمی شود ، زیرا می تواند فشار خون را افزایش دهد .

استفاده از سونا همچنین ممکن است باعث افت فشار خون شود ، بنابراین افرادی که فشار خون پایین دارند باید با پزشک خود صحبت کنند تا مطمئن شوند استفاده از سونا بی خطر است .

افرادی که اخیراً دچار حمله قلبی شده اند نیز باید ابتدا با پزشک خود صحبت کنند .

خطر کمبود آب بدن

کمبود آب بدن می تواند ناشی از، از دست دادن مایعات در هنگام تعریق باشد . افرادی که شرایط خاصی دارند ، مانند بیماری کلیوی ، ممکن است در معرض خطر کمبود آب بدن باشند .

افزایش دما همچنین می تواند منجر به سرگیجه و حالت تهوع در برخی از افراد شود .

موارد احتیاط

برای جلوگیری از اثرات منفی بر سلامتی ، اقدامات احتیاطی زیر نیز توصیه می شود :

از مصرف الکل خودداری کنید : الکل خطر کمبود آب ، افت فشار خون ، آریتمی و مرگ ناگهانی را افزایش می دهد .

مطالعات یک ساله روی افرادی در فنلاند که مرگ ناگهانی را تجربه کردند نشان داد که در 1.8 درصد موارد ، فرد در 3 ساعت گذشته سونا داشته است و در 1.7 درصد موارد در 24 ساعت گذشته این کار را انجام داده اند . بسیاری از این افراد الکل مصرف کرده بودند .

مدت زمان صرف شده در سونا را محدود کنید : بیش از 20 دقیقه در یک زمان در سونا نگذارید . کاربران اولین بار باید حداکثر 5 تا 10 دقیقه وقت بگذارند . همانطور که به گرما عادت می کنند ، می توانند به آرامی زمان را به حدود 20 دقیقه برسانند .

آب زیادی بنوشید : هر شخص از هر نوع سونا استفاده کند ، جایگزینی مایعات از دست رفته در تعریق بسیار مهم است . افراد باید بعد از استفاده از سونا حدود دو تا چهار لیوان آب بنوشند .

در صورت بیماری از استفاده از سونا خودداری کنید : افرادی که بیمار هستند نیز باید قبل از استفاده از سونا تا بهبودی منتظر بمانند . زنانی که باردار هستند یا کسانی که بیماری های خاصی مانند فشار خون پایین دارند ، باید قبل از استفاده از سونا از پزشک خود سوال کنند .

نظارت بر کودکان : کودکان 6 سال به بالا در استفاده از سونا ایمن نیستند ، اما هنگام انجام این کار باید بر آنها نظارت شود . آنها نباید بیش از 15 دقیقه در یک زمان در آنجا باشند .

سونا مادون قرمز : آیا سونا مادون قرمز فواید دارد ؟

سونا مادون قرمز دور ( FIRS ) برای افرادی که دارای مشکلات حرکتی و بهداشتی هستند ، قرار گرفتن در دمای بالا را که به طور معمول در یک سونا وجود دارد ، برای آنها دشوار کرده است .

بررسی مطالعات نشان داد که مزایای FIRS شامل موارد زیر است :

    بهبودهایی در برخی از انواع فشار خون بالا ، نارسایی احتقانی ( انباشه شدن خون )  قلب و مشکلات قلبی عروقی

    افزایش تحمل ورزش

    کاهش استرس اکسیداتیو ، درد مزمن و خستگی مزمن

اشتباهات رایج در مورد فواید سونا

گذراندن وقت در سونا ممکن است فواید بالقوه سلامتی داشته باشد ، اما  شایعات نادرستی نیز وجود دارد .

غلط: تعریق سموم را از بین می برد

یکی اینکه تعریق می تواند سموم را از بدن دفع کند . درست است که تعریق در هنگام استفاده از سونا اتفاق می افتد ، اما هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که اثبات کند تعریق بدن سم زدایی می کند . سمومی مانند الکل ، جیوه و آلومینیوم عمدتا توسط کلیه ها ، کبد و روده ها دفع می شوند .

غلط : استفاده از سونا به کاهش وزن کمک می کند .

شایعه دیگر در مورد استفاده از سونا این است که منجر به کاهش وزن می شود . ممکن است پس از استفاده از سونا حدود نیم کیلو وزن کم کنید ، اما کاهش وزن به دلیل از دست دادن مایعات است ، نه چربی . به محض اینکه فرد چیزی بخورد یا بنوشد ، وزن آن عوض می شود .

نوشته شده توسط : ف . پاکزاد

مقالات مرتبط با مبلمان چوبی:

WhatsApp chat