چوب سدر , چوب سرو

Cedrus ، نام رایج انگلیسی سدر ، جنس این درخت از خانواده درختان مخروطی, خانواده گیاهان و نباتات کاجیان (زیر خانواده Abietoideae).

چوب سرو معطر
چوب سرو معطر

آنها بومی کوههای هیمالیا غربی و مناطق مدیترانه ای هستند و در ارتفاعات 1.500-3.200 متر در هیمالیا و 1000-2200 متر در مدیترانه رشد می کنند .

سرو به طور گسترده ای هم برای مبلمان داخلی و هم در فضای باز استفاده می شود. سرو حاوی روغنهای طبیعی است که به دفع رطوبت و نم آن کمک می کند ، بنابراین به طور طبیعی در برابر پوسیدگی و حشرات مقاوم است. هنگامی که با سبکی و پایداری آن ترکیب می شود ، به دلیل ویژگی های رزونانس ، برای ساختن آلات موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب سرو دارای رایحه ای چوبی ، کمی شیرین و رنگ و دانه مشخص است.
چوب سرو دارای رایحه ای چوبی ، کمی شیرین و رنگ و دانه مشخص است.

چوب سرو

چوب سرو و روغن چوب سدر دافع کننده های طبیعی برای پروانه ها هستند ، از این رو سدر یک پوشش محبوب برای دیوارکوب ها و کمد است که در آن ها پشم ها ذخیره می شود مناسب است . این استفاده خاص از سرو در کتاب Iliad ، Book 24 ذکر شده است .

آیا چوب سرو برای مبلمان مناسب است؟

مبلمان چوبی سرو
سرو یک چوب نسبتاً نرم است بنابراین برای مبلمان داخلی ایده آل نیست . با این حال ، برای مبلمان فضای باز ، بسیار مناسب است . سرو به طور طبیعی ضد آب است. معمولاً گنجه هایی ( قفسه و بوفه ) که از سرو ساخته می شوند , زیرا چوب معطر درخت سرو باعث دور شدن حشرات و پروانه ها می شود .

استفاده از چوب سرو در فضای باز
استفاده از چوب سرو در فضای باز

از روکش چوب سرو نیز استفاده های بسیاری می شود .

برخی از دامداران از پوشال این چوب برای محل نگهداری دام استفاده می کنند که این کاری اشتباه است . این چوب حاوی فنل های طبیعی است که میتواند حیوانات را مسموم کند . در کل کسانی که به چوب و گردو غبار چوب حساسیت پوستی و تنفسی دارند , نباید در معرض این چوب قرار گیرند .

از چوب سرو قرمز غربی برای ساخت بخش هایی از گیتار اکوستیک و سازهای دیگر استفاده می شود .

چوب درخت سرو
چوب درخت سرو

از چوب سرو قرمز شرقی برای ساخت حصار اطراف باغچه , ساخت کمد و قفسه , کارهای منبت کاری , تولید مبلمان فضای باز , ساخت خانه پرندگان , مداد , کمان تیر اندازی و وسایل چوبی دیگر استفاده می شود .

درخت سرو بسیار آهسته رشد می کند و قطعات چوب در سایز های بزرگ به ندرت دیده می شود .

چوب سرو قرمز
چوب سرو قرمز

چوب سرو اسپانیایی اغلب برای روکش ، تخته سه لا ، کابینت ، آلات موسیقی ، (فلامنکو و گیتارهای کلاسیک) ، رطوبت ساز و قایقرانی استفاده می شود. احتیاط! این چوب در فهرست CITES ضمیمه III وجود دارد و در فهرست قرمز IUCN قرار دارد. این لیست به دلیل کاهش بالای 20٪ جمعیت در سه نسل گذشته ، ناشی از کاهش دامنه طبیعی و بهره برداری از آن ، آسیب پذیر می‌باشد . این چوب را خریداری نکنید و از آن استفاده نکنید ، مگر اینکه مجوز از CITES داشته باشید , در غیر این صورت در خطر جریمه های بزرگ و دستگیری قرار دارید .

چوب سرو
چوب سرو

سدر به دلیل اینکه چوب کمی اسیدی است دارای خواص ضد حشره و ضد علفهای هرز است. از تراشه های سرو در اطراف بوته ها و در باغ ها استفاده می شود تا از جمع شدن علفهای هرز از طریق تختهای گل جلوگیری شود.

مبلمان فضای باز از سرو ساخته می شود ، زیرا حشرات دوست ندارند در آن سکونت کنند و پوسیدگی آن کند است.

سرو بسیار معطر است ، بنابراین از تابلوهای آن برای ردیف قفسه ها یا سونا استفاده می شود.

قالب کفش ساخته شده از چوب سرو

قالب کفش ساخته شده از چوب سرو
قالب کفش ساخته شده از چوب سرو

مطالب مرتبط با انواع چوب :

  • معرفی انواع چوب های ساج + قیمت
    چوب ساج یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین چوب های جهان است. این چوب از درختان ساج که بومی مناطق گرمسیری آسیا هستند، به دست می آید
  • چوب سدر چیست و نکاتی درباره رنگ کاری چوب
    سدر در طول سال ها به عنوان چوب غیر قابل رنگ آمیزی شهرت پیدا کرده است . این قابل درک است با توجه به اینکه چوبی سخت و بسیار متراکم است که به دلیل منافذ فشرده اش تمایل به رد رنگ دارد .
  • تفاوت اصلی بین چوب نرم و چوب سخت
    چوب‌های نرمی مانند صنوبر لبه دار، صنوبر داگ، SPF و کاج زرد جنوبی، و چوب‌های سخت مانند بلوط، ماهون و چوب سرخ سنگ بنای صنعت چوب هستند
  • چوب چهار تراش 1.6*10*300 سانت
    در این مقاله به بررسی و معرفی ابعاد چوب چهار تراش کاج روسی با ابعاد 1.6 * 9 * 300 سانتی متر می‌پردازیم. خرید و براورد قیمت انواع چوب چهار تراش
  • معرفی چوب میرانته ( لاوان )
    چوب مرانتی به طور معمول قهوه ای مایل به قرمز یا ارغوانی تیره است. معمولاً با وجود رگه های رزین سفید.
  • نحوه شناسایی انواع چوب
    چه یک صنعت‌ گر حرفه ‌ای چوب باشید یا یک تلاش ‌گر آخر هفته ، به احتمال زیاد با تکه ‌ای چوب روبرو شده ‌اید که کاملاً نمی ‌توانید آن را شناسایی کنید
چوب سرو , چوب سدر
چوب سرو , چوب سدر
WhatsApp us