سرطان را جدی بگیریم

سرطان چیست؟

چگونگی تشخیص، درمان و عوارض درمان سرطان
سرطان در کودکان
تغذیه کودک مبتلا به سرطان
کودکان بهبود یافته
کتب و مقالات در مورد سرطان کودکان

تمام سلول های بدن ما به طور منظم و بر اساس قاعده خاصی در حال رشد هستند. گاهی اوقات برخی از سلول ها از مسیر رشد طبیعی خود خارج می‌شوند و به طور غیرمنظم و سریع تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند. این امر سبب به هم خوردن نظم طبیعی بدن می شود. به این به هم‌ ریختگی سرطان می‌گویند. انواع مختلف سرطان، علایم، راه های درمان و عوارض مختلفی دارند که به نوع سلول و عضو درگیر در بدن بستگی دارد. متاسفانه سرطان فقط بزرگسالان را درگیر نمی‌کند بلکه کودکان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. سالانه 3 تا 4 کودک از هر صد هزار کودک در جهان به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند که در این میان سرطان‌های لوسمی، لنفوم و مغز شایع‌ترین آنها هستند. تب مکرر، عفونت‌های پی‌درپی و کم‌خونی از علایمی هستند که پزشک را به فکر بررسی از نظر بروز سرطان می‌اندازد. خوشبختانه در حال حاضر برای اغلب سرطان‌های کودکان به خصوص لوسمی، درمان وجود دارد و 70 درصد از کودکان مبتلا درمان می‌شوند.
شایع ترین بدخیمی در طب اطفال لوسمی یا سرطان خون است که خوشبختانه نزدیک به 80 درصد این بیماری قابل درمان است. البته مشروط بر اینکه علایم بالینی، تشخیص به موقع، درمان بجا و به موقع و بسیاری از عوامل موثر در درمان مانند کنترل پرستاری، وجود دارو و… همه با هم مهیا باشند.

متاسفانه آمار دقیقی از میزان شیوع سرطان اطفال در ایران نداریم اما پروتکل درمانی در ایران به روز و مطابق با کشورهای پیشرفته دنیاست. از نظر پیشرفت های علمی، روش های درمانی و نوع داروها هم هیچ فاصله ای نیست. از نظر مطالعات، روش های تحقیقی، کنگره های علمی و… نیز از جمله کشورهای به روز هستیم. بنابراین تفاوت زیادی بین روش های درمانی در ایران و نتایج حاصل از آن با کشورهای پیشرفته وجود ندارد.

به طور کلی دو عامل بسیار مهم عوامل محیطی و فاکتورهای ژنتیکی در بروز سرطان نقش دارند؛ در طب بالغان، فاکتورها و عوامل محیطی نقش بسیار مهم و بارزتری در ایجاد سرطان ها دارند اما از نظر طب کودکان، علاوه بر عوامل محیطی در ایجاد سرطان ها زمینه ژنتیکی کودک نیز نقش مهمی دارد. بالطبع عوامل خطرساز و زیانبار باید برای همه افراد محدود شود. به عنوان نمونه عواملی همچون دود سیگار، اشعه های زیانبار و یونیزان و پرتوهای بسیار قوی، مواد شیمیایی، موادغذایی صنعتی و… نقش مهمی در ایجاد سرطان ها دارند و این عوامل در افرادی مضرتر هستند که سابقه ژنتیکی و خانوادگی سرطان در خانواده آنها وجود دارد. البته منظور از خانواده، خانواده نسبی است و ژن می تواند از ده ها سال پیش به فردی در حال حاضر برسد. به عبارتی فاکتورهایی در بدن افراد وجود دارد که مانع رشد سلول های سرطانی می‌شود و این فاکتورها بنا به دلایلی در بعضی از افراد ضعیف هستند وجود ندارند. حال برخی از عوامل ژنتیکی در کنترل رشد این سلول نقش دارند. این عوامل ژنتیکی ممکن است ظرف چند روز خودشان را نشان ندهند یا از نظر ژنتیکی اشکال داشته باشند. بنابراین همه افراد چه آنها که سابقه ژنتیکی ابتلا به سرطان را دارند و چه آنها که ندارند باید از فاکتورهای خطرساز محیطی و آسیب رسان دوری کنند. زیرا تاثیر این عوامل در افرادی که زمینه ابتلا به سرطان را دارند، بسیار بیشتر خواهد بود.

آنچه که در این بین خیلی مهم است، تشخیص زودرس بیماری است. به همین دلیل به والدین و خانواده‌ها توصیه می‌شود به محض اینکه به علامتی در کودک مشکوک شدند هر چه سریع‌تر او را نزد پزشک ببرند تا بررسی‌های لازم در خصوص وی انجام شود.

در طب اطفال سرطان را به دو شاخه تقسیم می‌شود. یکی سرطان‌هایی که در خون به وجود می‌آیند و از این طریق به همه جای بدن منتشر می‌شوند. هر چه سرطان خون زودتر تشخیص داده شود عوارض اش حین درمان و پس از آن کمتر خواهد شد. یعنی هم روند درمان به خوبی انجام می‌شود هم پاسخ به درمان و علایم کمتر می‌شود. دوم سرطان‌هایی هستند که از ارگان خاصی مانند عضلات، استخوان، چشم، مغز، کلیه، دستگاه گوارش و… منشا می‌گیرند. این سرطان‌ها یک عضو را درگیر می‌کنند. در این حالت سرطان در ابتدا خودش را با برخی علایم بالینی خاص نشان می‌دهد. به عبارتی کودک دچار عوارضی می‌شود که خانواده‌ها باید نسبت به آنها بسیار حساس باشند. اولین عوارض معمولا عبارتند از: سردرد، تهوع و استفراغ، اختلال بینایی، عدم تعادل که تومورهای مغزی نامیده می‌شوند و… به عنوان نمونه اگر سرطان در استخوان وجود داشته باشد خودش را با تب، تورم محل ابتلا، محدودیت در حرکت، شکستگی در ناحیه ابتلا و… نشان می‌دهد. یا علایم سرطان در ناحیه چشم، خودش را فقط و فقط با یک برق‌زدگی در تاریکی مانند برق‌ زدن چشم گربه یا اختلال در بینایی، برافروختگی چشم، پرخونی ملتحمه و… نشان می‌دهد.

اینها علایمی هستند که والدین باید نسبت به آنها هوشیار باشند. به عبارتی والدین باید هر علامت بالینی را که به صورت غیرطبیعی در کودک سالمی که به طور طبیعی در حال رشد است دیده می‌شود جدی بگیرند. مثلاً اگر دیدید یک سرماخوردگی ساده که در عرض 3، 4 روز بهبود پیدا می‌کند 2 هفته طول کشید، باید او را نزد پزشک ببرید تا مورد معاینه قرار گیرد. اگر دیدید کودکی که کاملا سالم بوده ولی چند روزی است از سردردهای صبحگاهی، سرگیجه و استفراغ‌های صبحگاهی، بی‌اشتهایی و… شکایت می‌کند آن را جدی بگیرید و کودک را به پزشک متخصص ببرید و پیگیر باشید. البته این علایم در بسیاری از بیماری‌ها مشترک است. این مربوط به زمانی است که بیماری خاصی وجود ندارد، علایم ادامه‌دار است و به درمان‌های مرسوم پاسخ نمی‌دهد. آن زمان است که همین علایم ساده در تشخیص و درمان سرطان بسیار مهم هستند.

کودکان مبتلا به سرطان از نظر سیستم ایمنی ضعیف هستند بنابراین اگر فردی آنها را در آغوش بگیرد یا ببوسد به راحتی ویروس‌ها و باکتری‌هایی را که با خود دارد به کودک منتقل می‌کند. این است که ملاقات این قبیل کودکان باید محدود باشد و به ملاقات کنندگان و خانواده‌ها هم توصیه می‌شود از بوسیدن کودکان سرطانی جدا خودداری کنند.

برگرفته از گفتگوی دکتر عظیم مهرور، ریاست بیمارستان فوق تخصصی محک با سایت سلامت نیوز


علائم سرطان در کودکان/ این علائم را جدی بگیرید
سن و وضعیت بیمار در زمان مراجعه، نوع سرطان، یافته های بالینی و نتایج آزمایشات همراه بیمار در تعیین مسیر درمان نقش جدی ایفا می کنند.
علائم سرطان در کودکان چیست؟/ این علائم را جدی بگیریدعصر ایران – به هر چیزی که سبب افزایش امکان ابتلا به سرطان در کودک می شود، عامل خطر می گویند. اگر چه عوامل خطر ریسک سرطان در کودکان را افزایش می دهند، ولی علت مستقیم سرطان نیستند. چه بسا کودکانی هستند که بدون وجود عوامل خطر مبتلا به سرطان می شوند. بیماری های ژنتیکی مثل سندرم داون و اختلالات ژنتیکی که به صورت ارثی منتقل می شوند، ازجمله عوامل خطر ابتلا به سرطان در کودکان هستند. درمان با اشعه و رادیو تراپی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی، استنشاق گاز های سمی وعفونت ها نیز از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان در کودکان به شمار می روند.

علائم سرطان در کودکان:

کاهش وزن بدون دلیل در کودکان باید جدی تلقی شود. همچنین موارد ذیل می توانند از علائم سرطان در کودکان باشند:

– سردرد همراه با استفراغ صبحگاهی
– تورم و درد مقاوم استخوانی، مفاصل، پشت و پا ها
– وجود توده در شکم، گردن، قفسه سینه، لگن و شانه
– افزایش استعداد به خون مردگی و کبودی بدن
– خونریزی و بثورات جلدی
– وجود عفونت های طولانی، مقاوم و مکرر
– تهوع مقاوم یا استفراغ بدون تهوع
– رنگ پریدگی و خستگی زود رس
– تغییرات دید به صورت ناگهانی و مقاوم
– تب های عود کننده یا مقاوم با علت ناشناخته.

اگر والدین یک یا چند تا از این علائم را در کودک خود مشاهده کردند، باید حتما برای بررسی به پزشک معالج خود مراجعه بکنند.

اقدامات تشخیصی:

بعد از مراجعه به پزشک با توجه به شرح حال کودک و معاینه بالینی، اقدامات تشخیصی برای یافتن سرطان احتمالی در کودک انجام می گیرد. البته این بررسیها برحسب مکان توده، سن کودک و نوع سرطان متفاوت می باشد.
سن و وضعیت بیمار در زمان مراجعه، نوع سرطان، یافته های بالینی و نتایج آزمایشات همراه بیمار در تعیین مسیر درمان نقش جدی ایفا می کنند.

اقدامات تشخیصی شامل انجام آزمایش خون و بیوپسی یا تکه برداری از توده برای تعیین ماهیت پاتولوژیک بافت و نوع سرطان می باشد که معمولا نمونه ای از تومور برداشته شده و شامل همه ی آن نیست.
کودکی که به دلیل سرطان ریه جراحی شد. برجستگی قفسه سینه چپ بیمار قابل مشاهده است

علائم سرطان در کودکان چیست؟/ این علائم را جدی بگیرید

کشیدن مایع مغز استخوان و تکه برداری از مغز استخوان یکی دیگر از ابزارهای تشخیصی است. این کار با بی حسی و بی هوشی قابل انجام است. و معمولا از استخوان لگن برداشت می شود. کشیدن مایع مغزی نخاعی از طریق ستون فقرات و بررسی های آزمایشگاهی آن از دیگر ابزارها و اقدامات تشخیصی به شمار می آید.

سونوگرافی با توجه به دسترسی راحت و بی خطر بودن آن، از دیگر وسایل تشخیصی در سرطان کودکان بوده، محل ضایعه واندازه آن را نشان می دهد.

CT اسکن با ماده حاجب خوراکی و یا تزریقی از دیگر ابزار های تشخیصی به شمار می رود که بهتر است این کار در مرکز رادیولوژی کودکان صورت بگیرد. تصویر ارائه شده در CT اسکن سه بعدی است و اندازه دقیق تری از قطر تومور و گرفتاری آن را نشان می دهد. به دلیل ساطع شدن اشعه ایکس به میزان زیاد، این اقدام تشخیصی باید تحت نظر مستقیم پزشک متخصص رادیولوژی انجام گیرد.

MRI از دیگر اقدامات تشخیصی است که در تعیین محل تومور و اندازه آن نقش دارد. برای انجام این کار ماده حاجب مخصوص به کار رفته و از میدان مغناطیسی به جای اشعه ایکس استفاده می شود.

ابزار دیگر تشخیصی اسکن PET است که در این اسکن ماده رادیو اکتیو توسط سلول های تومورال جذب شده در نتیجه لوکیشن ومکان آن را هم نشان می دهد.
اسکن ایزوتوپ اقدام دیگر تشخیصی بوده و از گرفتاری ارگان های مختلف مثل ریه، کبد، کلیه، مغز و استخوان اطلاعات می دهد.

درمان:

جراحی: یکی از اقدامات درمانی است که سعی در برداشتن کامل تومور با حاشیه سالم دارد و البته همیشه این هدف امکان پذیر نیست. عوارض جراحی نیز بستگی به شدت انتشار سرطان، محل و مشی بیولوژیک آن دارد.

علائم سرطان در کودکان چیست؟/ این علائم را جدی بگیرید

کموتراپی یا شیمی درمانی: از دیگر ابزارهای درمانی در سرطان کودکان است. این داروها سبب مرگ سلول های سرطانی و کاهش تکثیر آنها می شوند. تجویز آن می تواند از طریق وریدی یا داخل رگی بوده و یا از طریق دهانی و خوراکی باشد. عوارض شیمی درمانی شامل خستگی و کوفتگی، افزایش خطر خونریزی، عفونت در کودک، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، ریزش مو و اسهال است. البته با تکمیل و قطع درمان، این عوارض نیز بهبود پیدا می کند.

رادیوتراپی یا اشعه درمانی: از درمان های دیگربوده و در واقع تابش اشعه X با انرژی بالا است که سبب انهدام سلول های سرطانی می شود. عوارض آن شامل خستگی و کوفتگی بدن، کاهش اشتها، سوختگی های خفیف پوستی و کاهش حرکات روده ای است.

ایمیونوتراپی یا درمان بیولوژیک: درمان بعدی است که در واقع به وسیله ی ارتقاء و افزایش توان دفاعی کودک در مقابل سرطان، به جنگ با آن می روند.

پیوند مغز استخوان: روش دیگر درمانی است که پیوند سلول های بنیادی اخذ شده از خود بیمار یا شخص دیگر بوده و با تزریق آن به فرد مبتلا به سرطان بعد از اطمینان داشتن به ریشه کنی سلول های سرطانی در بدن او انجام می شود.

دکتر جواد غروبی
فوق تخصص جراحی اطفال و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

اطلاعات بیشتر در سایت www.dr-ghoroubi.com


سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن شروع می شود. بدن انسان از میلیون ها سلولی ساخته شده است که با یکدیگر گروه بندی شده تا بافت ها و اندام های مختلف را بسازند. ژن های داخل هر سلول به آن دستورهای لازم را صادر می‌کنند. گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیر طبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول های غیر طبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند. در واقع سلول های بدن در طی یک روند تنظیم یافته از بین میروند و سلول های جدید جای آنها را می‌گیرند گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول های فرسوده از بین نمی روند و تشکیل توده ای را می‌نمایند که می‌توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند.
سرطان های مختلف بر اساس اندامی که سرطان از آنجا شروع شده است نام گذاری می‌شوند. برای مطالعه مطالبی درباره انواع سرطان فایل زیر را دریافت کنید.
انواع سرطان

ابتلای سالانه 3500 کودک و نوجوان ایرانی به سرطان
این چند علامت سرطان در کودکان و نوجوانان را جدی بگیرید/ تشخیص به موقع یعنی شانس درمان
اکثر سرطان های کودکان در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است ولی اگر تأخیر کنند و دیر شود، کار معالجعه سخت و گاه ناممکن می شود.
چندی پیش رئیس سازمان نظام پزشکی از ابتلای سالانه 3 هزار و 500 کودک و نوجوان زیر 15 سال به انواع بیماری سرطان خبر داد و گفت: از این میان 20 تا 30 درصد مبتلا به سرطان خون می شوند.

به گزارش عصر ایران دکتر علیرضا زالی چند عامل را باعث شیوع سرطان بین کودکان و نوجوانان دانسته بود:
– تغییر الگوی زندگی و تغذیه
-عوامل محیطی
– عوامل ژنتیکی
– آلاینده های محیطی

عمده سرطان های کودکان مربوط به حوزه خون و سیستم لنفاوی است اما در افراد بزرگسال سرطان های دستگاه گوارش، سینه و روده شایع تر است.

در این مبان، یکی از نکات مهمی که باعث تفاوت سرطان کودکان با بزرگسالان می شود، اثربخشی درمان در تشخیص به موقع سرطان های کودکان است که درمان سرطان کودکان را اغلب با موفقیت همراه می کند. این چند علامت سرطان در کودکان و نوجوانان را جدی بگیرید/ تشخیص به موقع یعنی شانس درمان

برای پیگیری موضوع و کسب اطلاعات آموزشی لازم در خصوص سرطان کودکان و نوجوانان سراغ دکتر جواد غروبی فوق تخصص جراحی اطفال و استاد یار دانشگاه شهید بهشتی رفتیم. وی در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در زمینه سرطان های شایع در کودکان و علایم آنها که باید جدی گرفته شود تا شانس موفقیت درمان افزایش یابد توضیحاتی ارائه داد که می تواند نجات بخش باشد.

علائم هشدار پنج سرطان شایع در کودکان

دکتر جواد غروبی فوق تخصص جراحی اطفال در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در زمینه انواع سرطان در کودکان و راه های تشخیص زود هنگام این بیماری گفت: سرطان‌هایی که در کودکان ایجاد می‌شود متفاوت با سرطان‌های بزرگسالان است و معمولاً علت آن نتیجه تغییراتی است که در DNA سلولی در ابتدای زندگی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های عظیم و شگفتی که در زمینه درمان سرطان کودکان ایجاد شده درمان کامل آن را امکان‌پذیر کرده است خاطر نشان کرد: هنوز سرطان دومین عامل مرگ ‌ومیر در کودکان زیر 15 سال، بعد از حوادث به شمار می‌رود و لذا تشخیص زودرس سرطان در کودکان نقش مهمی در درومان ایفاء می کند ولی به علت تشابه علائم اولیه آن با بیماری‌های شایع کودکان تشخیص آن باید با دقت انجام شود.

لوسمی حاد لنفوسیتیک (ALL)

دکتر غروبی با بیان اینکه سرطان لوسمی حاد لنفوسیتیک حدود 35 درصد از کل سرطان‌های کودکان را دربرمی گیرد ادامه داد: این بیماری به‌ طور شایع، بین 2 تا 4 سالگی بروز کرده و در پسران نیز بیشتر از دختران دیده می‌شود.

وی ادامه داد: لوسمی از مغز استخوان شروع‌ شده و در ادامه خون و ارگان‌های مختلف در کودک را درگیر می‌کند و علائم آن شامل درد استخوان و مفصل، خستگی، ضعف عمومی، خونریزی، تب و کاهش وزن است.

تومورهای مغزی (Brain Tumors)

این فوق تخصص جراحی اطفال ادامه داد: تومورهای مغزی و دیگر تومورهای سیستم عصبی نیزحدود 27 درصد از سرطان‌های کودکان را تشکیل می‌دهند. همچنین انواع مختلفی از سرطان‌های مغز در کودکان وجود دارد که درمان و پیش‌آگهی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه اغلب سرطان‌های مغزی در کودکان از مخچه یا ساقه مغز شروع می‌شود گفت: اگرچه نوع تومورهای مغزی کودکان متفاوت با بزرگسالان است ولی ازنظر علائم بالینی شبیه هم هستند و علائم آن شامل سردرد، وزوز گوش، اختلالات تعادلی، مشکلات تکلمی، شنوایی، بینایی و استفراغ مکرر است.

نوروبلاستوما (Neuroblastoma)

این دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به تومور نوروبلاستوما در کودکان اشاره کرد و گفت: این تومور از سلول‌های نابالغ عصبی در شیرخواران و کودکان منشأ می‌گیرد و اغلب در کودکان زیر 5 سال ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً از غدد آدرنال شروع ‌شده و حدود 7 درصد از کودکان مبتلا به سرطان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: این سرطان در پسران بیش از دختران دیده می‌شود علائم آن شامل اختلال در راه رفتن، افتادگی پلک، بیرون‌ زدگی چشم، سیاه شدن دور چشم، درد در نواحی مختلف بدن، اسهال و فشارخون بالا است.

تومور ویلمز (Wilms Tumor)

دکتر غروبی ادامه داد: سرطان تومور ویلمز از کلیه شروع‌ شده و شایع‌ ترین تومور کلیوی در کودکان است و اغلب نیز یک کلیه را مبتلا می‌کند و تنها حدود 5 درصد از مبتلایان به تومور ویلمز ممکن است گرفتاری دوطرفه داشته باشند.

وی با بیان اینکه این سرطان به ‌طور شایع، کودکان 4-3 سال را مبتلا می‌کند گفت: این بیماری در کودکان بالای 6 سال غیر شایع است و تقریباً از 10 بیمار مبتلا به تومور ویلمز 9 نفرشان بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: علائم این بیماری تورم و یا لمس توده شکمی، تب، درد، بی‌اشتهایی و تهوع است.

لنفوم Lymphoma

این استاد دانشگاه در ادامه به یکی دیگر از سرطان هایی که معمولا کودکان را درگیر می کند اشاره کرد و گفت: سرطان لنفوم از سلول‌های لنفوسیت شروع می‌شود.
این سرطان علاوه بر اینکه غدد لنفاوی و بافت‌های لنفاوی مثل لوزه و تیموس را مبتلا می مغز استخوان و ارگان‌ها و بافت‌های دیگر بدن را هم درگیر می‌کند لنفوم به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:
لنفوم هوچکین: بعضی‌ها آن را بیماری هوچکین هم می‌نامند. در کودکان زیر 5 سال به ‌ندرت دیده می‌شود. این نوع سرطان در بالغین و کودکان مشابه است.

لنفوم نان هوچکین: این نوع سرطان نسبت به لنفوم هوچکین بیشتر در کودکان کوچک‌تر دیده می‌شود. با این‌ وجود در کودکان زیر 3 سال به ‌ندرت قابل‌ مشاهده است.

دکتر غروبی گفت:نوع ابتلا به لنفوم نان هوچکین در کودکان متفاوت با بالغین است و این سرطان به ‌سرعت رشد کرده و درمان سریع و ویژه‌ای نیاز دارد. ولی جواب به درمان آن نسبت به نوع بالغین بهتر است.

وی در مورد علائم این سرطان نیز گفت:بزرگی غدد لنفاوی گردن، قسمت قدام مفصل آرنج و ناحیه کشاله ران، کاهش وزن، تب، تعریق و ضعف عمومی از علائم این بیماری است.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان اینکه گاهی در جامعه این دید وجود دارد که افرادی که مبتلا به سرطان می شوند دیگر بهبود پیدا نمی کنند این دیدگاه را بسیار غلط توصیف کرد و گفت: سرطان نیز مانند بسیاری از بیماری های دیگر قابل درمان است .

وی ادامه داد: تشخیص زود هنگام در بهبود و روند درمان سرطان بسیار موثر است و لذا توصیه می شود تا خانواده ها در این زمینه دقت لازم را داشته باشند.

عصر ایران به مخاطبان خود توصیه می کند در صورت مشاهده هر کدام از این علائم در کودکان یا نوجوانان ، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا به گفته پزشکان، اکثر سرطان های کودکان در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است ولی اگر خدای ناکرده تأخیر کنند و دیر شود، کار معالجعه سخت و گاه ناممکن می شود. همچنین شاید در مواردی نیاز باشد برای اطمینان ، به بیش از یک پزشک متخصص مراجعه کرد زیرا با توجه به شباهت برخی علائم سرطان با بیماری های معمولی کودکان، شاید برخی پزشکان نتوانند تشخیص درستی داشته باشند. ضمن این که داشتن یک یا چند علامت از علائم فوق ، الزاماً به معنی ابتلای کودک یا نوجوان به سرطان نیست. آنچه مهم است، زمان است که نباید از دست داد.


متاسفانه سبك زندگي ما از اساس ايراد داره.. پر از عادتها و فرهنگ هاي غلط كه نهايتا به اين بيماريها منجر ميشه
پاسخ ها
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۱۰:۰۶ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
البته عوامل محیطی را هم به آن اضافه فرمایید که وجود پارازیتهای ماهواره ای که برای مقابله با تهاجم فرهنگی ایجاد و بر سر ما ریخته می شوند هم نادیده گرفته نشود!
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۱۰:۱۰ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
ایراد در تغذیه پدران و مادران و در نهایت فرزندان و عادات اشتباه و پر از خطر پدران و مادران و نا آشنایی والدین و در نهایت و متأسفانه رسانه ها که این آگاهی رو به مردم نمی دن …
بهنود|Iran, Islamic Republic of|۱۰:۴۷ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
تو ایزان اتفاقا سبک زندگی درسته، مشکل کیفیته! مثل تمیزی هوا ، غذاهای اورگانیگ، آزبست…..
reza|Iran, Islamic Republic of|۱۱:۲۸ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
پارازیت , خودروهایی با مصارف بالا و آلودگی هوا ..
کله پوک|Iran, Islamic Republic of|۱۶:۲۶ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
تصحیح
بهلول خان
غذای ارگانیک خوبه . اون غذای غیر ارگانیکه که بشر توش دست می بره و خرابش می کنه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
055 پاسخ
مصرف مواد غذایی کارخانه ای مسموم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
041 پاسخ
تغذیه نامناسب، افزودنی هایی که بیش از حد برای ماندگاری بسته بندی ها در داخل مواد غذایی استفاده میشه و همچنین استفاده بیش از حد از کودشیمیایی برای محصولات کشاورزی و سایر علل موجب شده که این گونه بیماری ها فراگیر بشه.
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
247 پاسخ
گرد و خاك كم است
پارازيت هم افزون كردند
امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
1717 پاسخ
اطلاع رسانی تا این حد جزیی در سطح عموم بجز افزایش اضطراب هیچ نتیجه دیگری ندارد. لطفا اخبار سلامت محور را پخش کنید و اخبار درمان محور را فقط در موارد محدود و آن هم بصورت کلی بیان کنید.
پاسخ ها
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۱۳:۰۲ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
چرا برادر عزيز به نظر من اطلاع رساني دراين خصوص وراههاي مقابله وپيشگيري مي تواند نقش اساسي ومهمي لااقل در افزايش آگاهي افراد وعموم مردم دارد
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۱۵:۴۵ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
کجاش جزئی بوده؟ یه سری علائم رو گفته که مردم به هوش باشند تا خدای ناکرده اگه در بچه هاشون دیدن، فورا برن دکتر و با تشخیص بموقع، درمان رو آغاز کنن.
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۱۶:۰۰ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
اتفاقا بايد از عصر ايران بابت اين اطلاع رساني تشكر كرد. در بند اخر گزارش به خوبي اشاره شده است كه در صورت اين نشانه ها در كودكان حتما به بيش از يك پزشك مراجعه كنيد. برادر زاده 8 ساله من علاوم مربوط به بيماري لنفوم غير هوچكين (نوع بوركيت) داشت كه به خطر تشخيص اشتباه پزشكها براي 4 ماه ما نمي دونستيم كه سرطان بوركيت دارد. براي همين بيمار ايشون به گريد هاي بالا رسيده بود و بيشتر از 7 ماه طول نكشيد كه از بين ما رفت :(
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
140 پاسخ
اصلا زندگی تو ایران = سرطان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
039 پاسخ
انشاء الله هيچ كس دچار اين بيماري نشود.پدر بنده نيز ازسرطان ريه فوت كردند
مدیر پایگاه خدا رحمتشون کنه
پاسخ ها
ناشناس|Iran, Islamic Republic of|۱۲:۵۸ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
عصرايران ازلطف شما متشكرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
113 پاسخ
خیلی جالب بود تشکر
ناشناس
Netherlands
۱۲:۳۷ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
52 پاسخ
سرطان پیش زمینه ارثی داره. خیلی ها هستند که در بدترین شرایط زندگی می کنند از بچگی اما دچار این بیماری نمی شوند چون زمینه ارثی ابتلاء به آن را ندارند.
خبازي مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
07 پاسخ
سلامت توليدات غذايي سرطانزا راكه ديگر مردم نميتوانند كنترل كنند به گفته خود مسولين درصد بالايي از موادغذايي توليدي نا سالم هستند
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
05 پاسخ
مسئولین تورو خدا به فکر ملت باشید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
181 پاسخ
کسایی که فکر میکنن همه چی تو ایران الوده و سرطان زاست و معتقد به سونامی سرطان هستند سری به سایتهای سلامت و آمار پزشکی بزنن تا ببینن ایران میزان مرگ و میرش در ایدز بیشتر از سرطان هست و میزان مرگ و میر در سرطان در آمریکا بیشتر از ایرنه!
متخصصین فیس بوکی چه نظری در این مورد دارن ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
013 پاسخ
من الان بیمارستان هستم. بر بالین حضرت پدر. پدری که طلاست.
مرگ بر سونامی سرطان
مرگ بر بی مبالاتی.
مرگ بر بی مسولیتی مسولان.
مرگ بر آلودگی هوا.
مرگ بر بنزین پر بنزن و زایلن
مرگ بر پارازیت
مرگ بر سموم و کودهای سرطان زای کشاورزی.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۱ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
04 پاسخ
فراهم نبودن یک زندگی مطلوب در این کشور
عامل بروز تمام بیمایهاست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۸ – ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
01 پاسخ
ممنون از عزیزانی که این مطالب را جمع آوری کردند.منتظر موارد بعدی هستیم
صادق میگوید :
جامعه بیمار و حقیقت هایی تلخ مانند بیکاری تورم اعتیاد خشونت و از بین رفتن اخلاق و فرهنگ در جامعه ما = بیماری و زوال


مطالب مرتبط با موضوع سرطان :

WhatsApp us