چوب درخت بلوط در خدمت صنایع چوب ایران

شناسایی درخت بلوط

بلوط، (نام علمی گیاه Quercus)، در حدود 450 گونه درخت و درختچه زینتی در این گروه وجود دارند.

چوب و درختچه های تشکیل دهنده خانواده بزرگ Quercus و قرابت بعضی از گونه ها با خانواده راش (Fagaceae) طیف وسیعی را ساخته اند.

این گیاهان زیبا که در سراسر منطقه معتدل شمالی و در ارتفاعات زیاد در مناطق استوایی توزیع شده است را بهتر بشناسید. بعضی از این درختان دارای منافع تجاری می باشند.

بسیاری از گیاهان این گروه که معمولاً “بلوط” نامیده می شوند، از دید علمی گونه های Quercus نیستند، به عنوان مثال ، بلوط آفریقایی ، بلوط استرالیا ، بلوط گاو نر ، بلوط اورشلیم ، بلوط سمی ، بلوط رودخانه ، بلوط ، بلوط ابریشمی ، بلوط برنزه ، بلوط تاسمانی ، و بلوط لاله.

عکس چوب بلوط
عکس چوب بلوط

شناخت ویژگی های انواع چوب , قیمت چوب

معرفی انواع چوب

بلکه به علت تشابه زیستی بالا به نام بلوط نام برده می شوند.

گونه های کرکوس با برگهای متناوب، ساده، برگ‌ریز یا همیشه سبز با حاشیه های لبه دار، دندانه دار یا واحد بدون دندانه مشخص می شوند. گلهای نر در گلدانه های زرد آویز درخت متولد می شوند که در هنگام رشد برگ یا بعد از آن ظاهر می شوند.

گلهای ماده در همان درخت، به صورت جداگانه و یا به صورت سنبله های دارای دو تا چند گل در زمان گل دهی درخت ،رخ می نمایند. هر گل دارای پوسته ای دارای همپوشانی است که برای نگه داشتن میوه یا بلوط بزرگ می شود و رشد می کند.

این گل ها بسته به محیط در یک تا دو فصل بالغ می شود.

عکس چوب بلوط
عکس چوب بلوط

بلوط ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد ، که زیرمجموعه هایی نیز برای آن ها در نظر گرفته می شوند: بلوط های سفید (Leucobalanus) و بلوط های قرمز یا سیاه (Erythrobalanus) که خانواده بزرگ بلوط را تشکیل می دهند.

برخی بلوط ها یعنی دسته اول دارای حلقه های رشدی هستند، به صورت مارپیچ مرتب شده اند. در گروه سوم (Cyclobalanus) مقیاس ها به حلقه های متحدالمرکز تلفیق می شوند. بلوط‌های سفید دارای برگهای صاف و بدون دندانه های برس مانند و گاهی با حاشیه های غده ای هستند.

دانه آنها در یک فصل بالغ می شود، دانه هایی با طعم شیرین دارند و در طی چند روز پس از سقوط جوانه می زنند. بلوط های قرمز یا سیاه دارای برگهای مویی برس شکل، پوسته بلوط مایل به مو و میوه های تلخ هستند که در پایان فصل رشد دوم بالغ می شوند.

مقاله بعدی ما را پیرامون چوب این درخت دنبال کنید.

قیمت چوب بلوط :

آبان 1398 تهران بازار چوب ایران

هم اکنون در بازار چوب ایران قیمت چوب بلوط بین 18 الی 25 میلیون تومان است .

هرچه ابعاد تخته یا الوار چوب بلوط بزرگتر و کیفیت چوب بالاتر باشد به رقم 25 میلیون تومان نزدیک می شویم .

درخت بلوط سفید
درخت بلوط سفید

درخت بلوط سفید

گالری تصاویر چوب بلوط :

مطالب مرتبط با موضوع چوب بلوط :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us