معرفی کتاب گیتی از هیچ

معرفی کتاب گیتی از هیچ
معرفی کتاب گیتی از هیچ

گیتی از کجا پیدا شد؟
پیش از آن چه بود؟
آینده چه پیش خواهد آورد؟
و سرانجام چرا به جای هیچ، چیزی هست؟

لارنس کراوس فیزیکدان آمریکایی، در کتاب گیتی از هیچ دست به تشریح پیشرفت‌های علمیِ انقلابیِ نوینی می‌زند که اساسی‌ترین پرسشهای فلسفی را به سوی خود جلب می‌کند. به عنوان یکی از چند دانشمند برجسته‌ای که در عرصه ترویج و عمومی سازی علم فعالیت می‌کنند، کراوس نشان می‌دهد که علم مدرن دارد به پاسخ این پرسش نزدیک می‌شود که چرا به جای هیچ چیزی هست، آن هم با نتایجی شگفت انگیز و افسون کننده. مشاهداتی تجربی که به گونه‌ای وصف ناپذیر زیبایند و نظریه‌هایی نوین که آدم را مبهوت می‌کنند، با زبانی ساده در گیتی از هیچ بیان شده‌اند؛ و به ما نشان می‌دهند که نه تنها چیزی می‌تواند از هیچ سربرآورد، که همواره چیزی از هیچ سر بر خواهد آورد.

در نوشتن این کتاب، کراوس از سخنرانی پربازدیدش، درباره پیامدهای انبساط جهان، که برای بنیاد RDF در سال ۲۰۰۹ انجام داده بود، استفاده کرده‌ است. دیدن این سخنرانی پیش از مطالعه کتاب بسیار راهگشا خواهد بود. این سخنرانی در شبکه یوتیوب با عنوان جهانی از هیچ و با زیرنویس فارسی منتشر شده است.

“در سالیان اخیر ردیفی از دیدگاه‌های درخشان و کشفیات خیره‌کننده جهان را تکان داده‌اند، و لارنس کراوس در قلب آن‌ها حضور داشته است. با بهره‌گیری از خصلت خلاقانه‌اش، و با استفاده از ابزارهای زیرکانه‌ی بسیار، او این داستان شگرف را به گونه‌ای خیره کننده آسان کرده است. فراز آن، پاسخ علمی قاطعی است به این پرسش هستی‌شناسانه‌ی بزرگ : چرا به جای هیچ، چیزی هست؟”

فرنک ویلچک، برنده‌ی جایزه نوبل و نویسنده‌ی کتاب سبُکی بودن


چند کتاب‌ تازه علمی منتشر شد
سرویس: فرهنگي و هنري – ادبيات و نشر

چند کتاب علمی با موضوع فیزیک، نجوم، پژوهش‌هایی درباره آگاهی و روح و پیدایش جهان هستی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کتاب «امی نوتر/ مادر جبر نوین» نوشته مارگارت تنت با ترجمه حسن فتاحی و مقدمه یاسمین فرزان منتشر شده است.

در این کتاب در معرفی امی نوتر عنوان شده است: «امی نوتر در 22 مارچ 1882 در ارلانگن آلمان به دنیا آمد و در 13 آوریل 1935 در پنسیلوانیای آمریکا درگذشت. او بزرگترین و مشهورترین زن ریاضی‌دان آلمانی است.

پدرش، ماکس نوتر هم ریاضی‌دان بود. نوتر در سال 1907 از رساله دکترای خود درباره ناورداها دفاع و در سال 1918 کتاب «ناورداهای دیفرانسیلی» خود را منتشر کرد. با انتشار این کتاب در ردیف ریاضی‌دانان بزرگ جای گرفت. از آن پس در زمینه‌های گوناگون ریاضی نظیر ایده‌آل‌ها، جبر مجرد، توپولوژی، ابرمختلط‌ها و… مقالات بکر و جالبی به جهان ریاضیات عرضه کرد. جبری شدن ریاضیات را تا حد زیادی مدیون امی نوتر هستیم. به قول هرمان ویل: امی توانست با روش اصل موضوعی خود، مسئله‌های تازه‌ای کشف کند. در کنگره جهانی ریاضی‌دانان در سال 1933 در زوریخ بسیار خوش درخشید. دانشگاه با دانشیار شدن او، به دلیل این که مرد نیست، مخالفت می‌کرد. ولی با یاری هیلبرت و کلاین سرانجام در سال 1919 او را به دانشگاه راه دادند. با روی کار آمدن نازی‌ها در آلمان، ناچار به مهاجرت شد، مدتی در مسکو کار کرد و سپس به آمریکا مهاجرت کرد. پاول الکساندروف عضو فرهنگستان و رییس انجمن ریاضی‌دانان مسکو در پنجم سپتامبر سال 1935 در سخنرانی خود به مناسبت درگذشت نوتر، او را «بزرگترین زن ریاضی‌دان، دانشمندی سترگ، معلمی بی‌مانند و انسانی فراموش‌نشدنی» نامید.»

کتاب «امی نوتر/ مادر جبر نوین» در 142 صفحه با شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 6500 تومان به چاپ رسیده است.

«پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ زمین» دیگر کتابی است که به تازگی به چاپ رسیده است. ترجمه و گردآوری این کتاب را دکتر ابوالحسن حاجی حیدری (انارکی) انجام داده است.

این کتاب ترجمه و تألیفی است به زبان ساده که برای عموم تهیه شده و شامل چهار بخش است: پیدایش جهان هستی و سیر تحول علم برای توضیح آن؛ تکامل شیمیایی و تولد سلول اولیه و به‌وجود آمدن حیات بر روی کره زمین؛ تکامل بیولوژیکی از پیدایش گیاهان و جانوران گرفته تا انسان؛ و فلسفه تکامل و نظرات مختلف درباره آن.

جهان هستی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های علمی همه ادوار بشری است. از پیدایش تاریخ تا زمان گالیله، جهان هستی در هاله‌ای از خرافات و جادو جنبل غوطه‌ور بود. رویای هر فرزانه‌ای پی بردن به فهم قوانین بنیادی فیزیک است و این که علم چگونه زندگی بشری را رقم خواهد زد.

کتاب «پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ زمین» با 237 صفحه، شمارگان 2200 نسخه و قیمت 11 هزار تومان به چاپ رسیده است.

***

«فرضیه شگفت‌انگیز» (پژوهش علمی در مورد آگاهی و روح) نوشته فرانسیس کریک با ترجمه دکتر محمدرضا غفاری از دیگر کتاب‌های منتشرشده در حوزه علم است.

فرانسیس کریک فیزیکدان و متخصص زیست شیمی (بیوشیمیست) بریتانیایی است که با جیمز دی. واتسون در کشف ساختار مولکولی DNA همکاری کرده و به خاطر آن جایزه نوبل 1962 را به طور مشترک به دست آوردند. همچنین وی به دریافت مدال Copley انجمن سلطنتی انگلستان نائل آمد. مدال مزبور به چارلز داروین، آلبرت اینشتین و اخیرا استیون هوکینگ اعطا شده است. وی مولف کتاب‌های پی‌گیری دیوانه‌وار، «Life Itself» و «Molecules and Men» است. دکتر کریک در سراسر دنیا، هم برای متخصصان و هم برای مخاطب عام سخنرانی‌هایی داشته است، و استاد پژوهشی صاحب‌نام در انستیتو سالک (Salk) در لاجولای کالیفرنیا بود.»

شخصیت‌های علمی مختلفی درباره فرضیه شگفت‌انگیز سخن گفته‌اند که در این کتاب به برخی از آنها اشاره شده است، از جمله این افراد کارل ساگان، مولف کتاب کیهان است که در این‌باره نوشته است: “فرضیه شگفت‌انگیز” بحث مسحور‌کننده‌ای است که «آگاهی» و آن چه را که از دیرباز «روح» نامیده شده اکنون در دسترس پژوهش‌های علمی قرار داده است.

ریچارد رستاک، پزشک و مولف کتاب «مغز، ذهنی مخصوص به خود دارد» نیز درباره کریک و فرضیه شگفت‌انگیز نوشته است: برحسب سنت، روح انسان مفهومی غیرمادی انگاشته می‌شود که فقط می‌تواند به وسیله روان‌پزشکان و عالمان علوم دینی مورد بررسی قرار گیرد. در این کتاب جدید، “فرضیه شگفت‌انگیز”، برنده جایزه نوبل فرانسیس کرکی، با بی‌باکی مرز بین علم و روح‌گرایی را با بررسی روح از منظر یک دانشمند جدید درمی‌نوردد و اساس وجود روح و عملکرد آن را بر پایه بررسی‌های عمیق چگونگی کارکرد مغز هنگام «دیدن» قرار می‌دهد.

«فرانسیس کرکی» پرسش‌هایی را که فیلسوفان برای قرن‌ها آن‌ها را مطرح می‌کرده و در پاسخ دادن به آن‌ها توفیق چندانی نداشته‌اند، به گونه‌ای توفیق‌آمیز مورد بررسی قرار داده است.

همچنین متیو بلمونت در روزنامه واشینگتن تایم نوشته است: «کتاب جدید کریک کتابی است جامع که به خوبی طرح‌ریزی شده و خطوط کلی علم اعصاب را در مورد دستگاه بینایی برای مخاطب عام توصیف کرده است… پرسش‌ها و گمانه‌های کتاب صریح و برانگیزاننده‌اند.»

کتاب «فرضیه شگفت‌انگیز» در 320 صفحه با شمارگان 1200 نسخه و قیمت 15هزار تومان منتشر شده است.

***

«مریخی‌ها خود ما هستیم» نوشته جووانی بینیامی نیز با ترجمه هدا عربشاهی انتشار یافته است.

درباره این کتاب نیز نوشته شده است: «”مریخی‌ها خود ما هستیم” کتابی علمی است که با زبانی ساده و قابل درک برای علاقه‌مندان نجوم، اختر فیزیک و پدیده‌های کیهان‌شناختی، بر پایه نظریه «مهبانگ» به بررسی ساختار شکل‌گیری شیمی و بیولوژی جهان از 13،7 میلیارد سال قبل تاکنون می‌پردازد و در نهایت با طرح این سوال که آیا ما تنها جانداران کیهان هستیم یا ارگانیسم‌های دیگری نیز خارج از زمین ما زندگی می‌کنند یا خیر، به این نکته تأکید می‌کند که یافتن پاسخی شایسته برای این پرسش، امروزه به یکی از چالش‌های مهم بشر معاصر تبدیل شده است. این کتاب، به دلیل بهره‌گیری از زبانی ساده، شیرین و به دور از اصطلاحات تخصصی پیچیده در ارائه اطلاعات علمی معتبر، به عنوان منبعی مفید و ارزشمند برای آنانی که پدیده‌های نجومی را تنها به خاطر علایق شخصی دنبال می‌کنند یا دانش‌آموزانی که جویندگان آینده این حوزه علمی هستند، پیشنهاد می‌شود.

جووانی فابیریتزیو بینیامی یکی از دانشمندان صاحب جاه در عرصه اخترفیزیک است که از سال 2010 تاکنون ریاست «کمیته بین‌المللی تحقیقات فضایی» و از سال 2011 ریاست «موسسه ملی فیزیک نجوم ایتالیا» را بر عهده دارد. پروفسور بینیامی، علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی آکادمیک و مدیریتی در حوزه نجوم، سال‌هاست که با برگزاری برنامه‌های تلویزیونی، کنفرانس‌ها و سمینارها در سراسر اروپا و تألیف کتب و مقالات مختلف نقش مهمی در تشویق و جذب اذهان عمومی به این حوزه علمی ایفا کرده است. جووانی بینیامی در سال 1975،‌ ستاره نوترونی PSR B0633+17 را که در فاصله حدود 815 سال نوری از زمین واقع در صورت فلکی جوزا قرار دارد با اصطلاح “جمینگا”- مخفف عبارت “چشمه پرتو گامای جوزایی” – نام‌گذاری کرد.

جایزه “برونو روسی” از سوی انجمن نجوم آمریکا، نشان Massey Award از سوی انجمن سلطنتی انگلیس، نشان لژیون دونور فرانسه، مدال نقره آژانس فضایی روسیه و نشان بلز پاسکال آکادمی علوم اروپا تنها بخشی از جوایزی هستند که به این دانشمند اعطا شده است.»

این کتاب در 177 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 9000 تومان به چاپ رسیده است.

***

«گیتی از هیچ» (چرا به جای هیچ، چیزی هست) نوشته لارنس ام. کراوس با ترجمه رامین رامبد به چاپ رسیده است.

گیتی از کجا پیدا شد؟ پیش از آن چه بود؟ آینده چه پیش خواهد آمد؟ و سرانجام، چرا به جای هیچ، چیزی هست؟ سوال‌هایی هستند که در این کتاب مطرح شده که کتاب در مقام پاسخ‌گویی به آنها برآمده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: کرواس استدلال می‌کند، دانشمندان از نظر تاریخی بر مباحث و موضوعات چالش‌برانگیز تمرکز داشته‌اند – مثلا سردرآوردن از چگونگی کارکرد واقعی گیتی، که سرانجام به بهبود کیفیت زندگی ما کمک می‌کند. اکنون در داستان کیهان‌شناختی مستحکم و روشنگرانه‌ای، فیزیکدان نظری پیشتاز، لارنس کرواس دست به تشریح پیشرفت‌های علمی انقلابی نوینی می‌زند که اساسی‌ترین پرسش‌های فلسفی را به سوی خود جلب می‌کنند.

به عنوان یکی از چند دانشمند برجسته‌ای که فعالانه از فراز مغاک بین علم و فرهنگ مردمی در آمد و شد است، کرواس نشان می‌دهد که علم مدرن دارد به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا به جای هیچ، چیزی هست، آن هم با نتایجی شگفت‌انگیز و افسون‌کننده. مشاهداتی تجربی که به گونه‌ای بهت‌انگیز زیبایند و نظریه‌هایی نوین که آدم را به عالم هپروت می‌برند. به سادگی در گیتی از هیچ بیان شده‌اند، و به ما نشان می‌دهند که نه تنها چیزی می‌تواند از هیچ سربرآورد، که همواره چیزی از هیچ سربرخواهد آورد.

با شوخ‌طبعی خاص خود و توضیحاتی بسیار روشن، کراوس ما را به سرآغاز آغاز می‌برد، و تازه‌ترین مدرک از چگونگی تکامل یافتن گیتی خودمان – و نیز استلزم‌هایی برای چگونگی پایان گرفتن آن – را عرضه می‌دارد. این کتاب با نگریستن به بنیادی‌ترین شالوده‌های هستی از منظری کاملا نو، خوانندگان را برانگیخته، به چالش کشیده و خشنود می‌کند. و این دانش که با گیتی ما در آینده با آن چه که امروز هست کاملا تفاوت خواهد داشت، از پیامدهایی ژرف برخوردار است و مستقیما بر چگونگی زندگی کنونی ما تأثیر می‌گذارد. داکینز در وصف آن می‌گوید: این کتاب به طور بالقوه می‌تواند مهمترین کتاب علمی با پیامدهایی برای فراطبیعت‌گرایی از زمان داروین قلمداد شود.

در نقش پادزهری علیه اندیشه‌ورزهای کهنه فلسفی و آیینی، «گیتی از هیچ» پیشگفتاری است چالش‌برانگیز و دگرگون‌ساز در بحث پیرامون هستی و هر آن‌چه که هست. کراوس استدلال کرده است که “ستارگان می‌میرند تا شما بتوانید زاده شوید.”»

«گیتی از هیچ» در 202 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 10500 تومان به چاپ رسیده است.

***

کتاب «نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر» (نیروهای پنهانی که به تصمیم ما شکل می‌دهند) نوشته دن آریلی با ترجمه رامین رامبد منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: «چرا سردرد ما پس از خوردن آسپرین یک سنتی باقی می‌ماند، ولی بعد از خوردن آسپرین 50 سنتی از بین می‌رود؟ چرا وقتی معده‌مان دیگر جا ندارد، باز هم سراغ بوفه‌ مجانی می‌رویم؟ چرا بابت یک فنجان قهوه 4.15 دلار می‌دهیم در حالی که تا همین چند سال پیش بابت آن کمتر از یک دلار می‌پرداختیم؟

وقتی زمان تصمیم‌گیری در زندگی‌مان می‌رسد، فکر می‌کنیم کنترل اوضاع در دست‌مان است؛ فکر می‌کنیم انتخاب‌هایی هوشمندانه و خردمندانه انجام می‌دهیم. ولی آیا به راستی چنین است؟

دن آریلی، اقتصاددان رفتاری MIT به تعدادی آزمایش‌های روشنگرانه و اغلب شگفت‌انگیز بر این تصور عمومی که ما اصلا به شیوه‌هایی خردمندانه عمل می‌کنیم، خط بطلان می‌کشد. آریلی با در هم آمیختن تجربه روزمره و پژوهش‌هایی تحول‌برانگیز، نشان می‌دهد که چگونه توقعات،‌ عواطف، هنجارهای اجتماعی و دیگر نیروهای نامریی و گویی نامنطقی، توانایی تعقل ما را به بیراهه می‌کشاند.

آریلی پی‌ برده که نه تنها ما همه‌روزه اشتباهات ساده تعجب‌آوری انجام می‌دهیم، بلکه دوباره همان نوع اشتباهات را تکرار می‌کنیم. ما دائما اضافه می‌پردازیم، دست کم می‌گیریم و پشت گوش می‌اندازیم؛ قادر نیستیم اثرات ژرف عواطف‌مان را بر آنچه که می‌خواهیم درک کنیم، و بر آن چه که داریم ارزش اضافی می‌گذاریم. اما این رفتارهای گمراه‌کننده، نه تصادفی‌اند نه بی‌مفهوم؛ آن‌ها اسلوب‌مندند و قابل پیش‌بینی – و ما را به شیوه‌ای پیش‌بینی‌پذیر نابخرد می‌سازند.

از نوشیدن قهوه تا کم کردن وزن، از خریدن ماشین تا برگزیدن شریک زندگی، آریلی چگونگی در هم شکستن این الگوهای اسلوب‌مند اندیشه را، برای گرفتن تصمیم‌های بهتر، تشریح می‌کند. نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر شیوه بر هم کنش ما با جهان را دگرگون خواهد ساخت؛ تصمیمی کوچک در هر زمان.»

«نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر» در 343 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و قیمت 16 هزار تومان به چاپ رسیده است.

تمامی این کتاب‌ها را انتشارات «مازیار» منتشر کرده است.
برچسب : کتاب ، علمی


گیتی از هیچ: چرا به جای هیچ، چیزی هست
نويسندهلارنس ماکسول کراوس
مقدمهريچارد داوکينز
مترجمرامبد رامين
ناشر:
مازیار
موضوعکيهان شناسي
موضوعسرانجام جهان
تعداد صفحه:
208
قطع:
رقعي
نوع جلد:
شومیز

تاریخ نشر:

93/06/09
نوبت چاپ:
1
محل نشر:
تهران
شمارگان:
2200
رده دیویی:
523.18
زبان کتاب:
فارسي
معرفی کوتاه:

مطالب مرتبط با موضوع معرفی کتاب :

WhatsApp us