خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » چوب افرا چیست؟ انواع آن کدام است و چه کاربردی دارد؟

چوب افرا بیشتر در مناطق جنگی روییده می شود. این درخت که برگ های پهنی دارد بیشتر در مناطق شرق آسیا رشد می کند. ارتفاع این درخت در گونه های مختلف آن یکسان نیست و از 1متر الی 7 متر هم از آن دیده شده. تاکنون چیزی حدود 300 نوع درخت افرا مشاهده شده که از جمله معروف ترین آنها افرای چشم پرنده، افرای تیز، افرای کوهستانی و … می باشند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به معرفی چوب افرا و کاربرد آن بپردازیم.

معرفی چوب درخت افرا

رنگ چوب درخت افرا سفید مایل به کرم بوده و از آن بیشتر برای ساخت وسایل زینتی استفاده می شود. میوه‌ های این درخت از انواع فندقی هستند و در تابستان می‌ رویند. چوب افرا در مدت زمان کوتاهی خشم شده و مناسب برای رنگ کاری و آسترهای مختلف می باشد.

چوب افرا چیست
چوب افرا چیست

علاوه بر چوب این درخت که کاربردهای بسیاری دارد شیره ی آن در بسیاری از فروشگاه ها به فروش می رسد و به عنوان شیرین کننده و طعم دهنده مواد غذایی استفاده می شود.

همچنین از چوب افرا به دلیل وزن متوسطی که دارد برای ساخت مبلمان کلاسیک بسیار استفاده می شود. در صنعت چوب افرا یکی از پرکاربردترین و پر طرفدارترین چوب ها می باشد و از خصوصیات بارز آن می توان به سختی و سفتی و وزن سبک آن اشاره کرد.

انواع چوب درخت افرا کدامند؟

افرا نوروژی

فصل گل دهی این درخت بهار است. طول عمر افرای نوروژی 250 سال می باشد. این درخت به دلیل سفتی و سختی زیادی که دارد برای ساخت مبلمان کاربرد بسیاری دارد.

انواع مختلف چوب افرا
انواع مختلف چوب افرا

افرای کوهستانی

از این نوع درخت برای صنعت درودگری استفاده می شود. از کاربردهای دیگری که افرای کوهستانی دارد برای معرق کاری نیز می باشد.

افرا کرب

محل رشد افرا کرب در باغ ­ها و پار‌ک‌ها می باشد و به دلیل سخت و سفت‌ بودن چوب افرا کراب، این چوب برای ساخت آلات موسیقی، مبلمان، کف اتاق استفاده می ­شود.

افرا قندی

این گونه از درخت افرا از رنگ های متنوعی برخوردار است و نیاز به آبدهی مناسب دارد و کم و زیاد دادن آب به آن موجب خشکی و یا فاسد شدن درخت می شود.

افرا قندی
افرا قندی
افرا سیاه

این درخت از نظر رشد و خاک مورد نیاز و محل رویش شبیه به افرا قندی می باشد. رنگ پوست افرا سیاه خاکستری تیره متمایل به سیاه است.

افرا نقره ای

پایین برگ های این درخت نقره ای می باشد و در برخی کشورها به عنوان دارو از آن استفاده می شود. افرا نقره ای نیز مانند افرا نوروژی برای ساخت مبلمان چوب مناسبی می باشد.

کاربرد درخت افرا
کاربرد درخت افرا
افرا پوست کاغذی

علت نام گذاری این درخت این است که پس از رسیدن به بلوغ به ورقه‌های کاغذی باریک تبدیل می‌ شود. لازم به ذکر است که این درخت در کشور چین روییده می شود.

افرا راه راه

درخت افرا راه راه به علت وجود خطوط سفید عمودی روی پوست به نام افرا راه راه شناخته می‌ شود. رنگ این چوب قهوه ای مایل به قرمز می باشد.

افرا قرمز

برگ های درخت افرا قرمز نسبت به دیگر گونه های درخت افرا کوچک تر می باشد. این چوب از سختی کمتری برخوردار است و جزء چوب های نرم می باشد.

افرا قرمز
افرا قرمز
کاربرد درخت افرا چیست؟
  • چوبی نیمه سخت و قابل تورق
  • قابل استفاده برای ساختمان های چوبی
  • استفاده برای مبلمان چوبی
  • چوب منتخب برای ساخت آلات موسیقی

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

نویسنده: ف.حسنخانی

مقالات مرتبط با چوب افرا :

WhatsApp us