امروزه خیلی به ندرت میبینیم که از تخته سه لایی استفاده شود . در گذشته نچدان دور که هنوز ام دی اف ساخته نشده بود اکثر بدنه هی چوبی از سه لایی و نئوپان ساخته می شد  . سه لایی بدلیل ساختاری که دارد هنوزهم از همه ورق های مهندسی چوب و خرده چوب قویتر و ماندگار تر است . اما امروز شاهد هجوم انواع ورق های چوبی هستیم که از سلامت و استاندارد بودن آنها بی خبریم و متاسفانه ملاک ارزش گذاری در مملکت ما “قیمت ” است . ما امیدواریم با اطلاع رسانی درست و اصولی بتوانیم مزایا و معایب هر نوع سازه ای را برای عموم فاش کنیم تا بتوانیم یک انتخاب درست انجام دهیم .

انواع تخته ( پانل چند لایی ) سه لایی 

صفحه های چندلایی را میتوان به انواع مختلفی تقسیم بندی کنیم : مانند ابعاد , کشور سازنده , کیفیت و ضد آب بودن سه لایی , جنس تخته سه لایی . مثلا تخته سه لایی چوب راش .

کشور های سازنده پانل های چند لایی : تخته سه لایی مالزی , تخته های چند لایی روسی , تخته سه لایی هند 

ابعاد تخته های سه لایی 

اکثر صفحات چند لایی همانند ورق های دیگر حدود ابعاد 122 در 244 سانت را دارند . برخی کشور های سازنده ابعاد مخصوص بخود دارند . 

تخته های چندلایی که به سه لایی معروف هستند از بهم چسباندن لایه های چوب ساخته میشوند , اگر چسب را از این ورق ها حذف کنیم میتوانیم به این صفحات , صفحات تمام چوب لایه لایه بگوییم . لایه های راه راست و راه پود باعث می شود این صفحات به راحتی کج نکنند و یک گزینه عالی برای اجرای کف و دیوار باشند . 

تخته سه‌لایی که تخته چند لایی هم خوانده می‌شود،فراورده‌ای صنعتی است که از چسباندن لایه‌های نازک #چوب به همدیگر به شکل ورق تهیه می‌شود.برای ساخت این نوع تخته، کنده‌های چوب را به صورت لایه‌های نازکی برش می‌دهند، سپس این لایه‌ها را با چسب و تحت فشار به هم می‌چسبانند . تخته سه‌لایی ممکن است بیشتراز سه لایه داشته باشد ولی همواره تعداد لایه‌ها فرد است. برای ساخت این نوع تخته ، هر لایه را برخلاف سمت رگه‌های لایه قبلی و عمود بر هم می‌چسبانند . این کار استحکام تخته را بسیار زیاد می‌کند . تخته سه‌لایی یکی از پرکاربردترین فراورده‌های چوبی درجهان است . منبع : ویکی پدیا 

انواع تخته سه لایی و چند لایی 

با ارزش‌ترین تخته سه‌لایی‌ ها از چوب درختان سخت‌ چوب ساخته شده‌اند . درختانی مانند بلوط ، توس، ماهون و … دارای چوب سخت هستند . تخته سه‌لایی‌ هایی که با نرم‌چوب مانند چوب انواع سرو و کاج ساخته می‌شوند، ارزان‌ترند ودوام و استحکام کمتری دارند . تخته سه‌لایی‌های ارزان ممکن است با خمیر نشاسته، چسب حیوانی یا کازیین به هم چسبانده شده باشند. این چسب‌ها در برابر آب پایداری کمتری دارند.انواع مرغوب‌تر با رزین چسبانده می‌شوند .

تخته چند لایه

تخته لایه عبارت است از چند لایه چوب نازک(روکش) که پس از چسب زنی به‌طور متقاطع روی هم قرار می‌گیرند و از طریق فشار یا حرارت دادن به هم می‌چسبند.

WhatsApp us