0 Items

نجاری ( ساخت در های چوبی تزئین شده ) گره چینی

گره چینی و نجاری
گره چینی و نجاری

در ها و پنجره های  جذاب ساختمان های قدیمی که به طرز ماهرانه ای تولید می شوند ، نتیجه نجار های توانمند یزد است .

از جمله این موارد می توان به : در های اماکن متبرکه ، حکاکی آیات قرآن بر روی در ها ، دروازه بزرگ شهر و قفل بزرگ آن ، در های عمارت و تزئینات آنها ، درب اتاق هایی با دو ، سه ، پنج و هفت ویژگی درب اشاره کرد ( به ترتیب نامیده می شوند ) : ( دودری ، سدری ، پنجدری و هفتدری)  ، محله های زنان ( آندرونی ) و محل های میهمانان ( بیرونی ) با شیشه های رنگی و چندین مورد دیگر .

گره چیست ؟

Girih ( به فارسی : گره ، ” گره ” ، همچنین گره نوشته شده ) یک شکل هنری هندسی تزئینی اسلامی است که در معماری و اشیا و صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد و از خطوط زاویه دار تشکیل می شود که یک الگوی تسمه ای بهم پیوسته را تشکیل می دهد .

گره چینی و نجاری
گره چینی و نجاری

اعتقاد بر این است که تزئینات Girih  ( گره ) از الگو های گره کاری رومی سوریه از قرن 2 میلادی الهام گرفته شده است . قدیمی ترین گره مربوط به حدود سال 1000 میلادی است و شکل هنری تا قرن پانزدهم شکوفا شده است . الگو های گره را می توان به روش های مختلفی ایجاد کرد ، از جمله قطب نما و خط مستقیم . ساخت شبکه چند ضلعی ؛ و استفاده از مجموعه ای از کاشی های گره با خطوطی که روی آنها کشیده شده است : خطوط الگو را تشکیل می دهند . الگو ها ممکن است با استفاده از دو سطح طراحی ، مانند حرم درب امام 1453 ، شرح داده شوند . واحد های تکرار مربعی الگو های شناخته شده را می توان به عنوان الگو کپی کرد و ممکن است کتاب های الگوی تاریخی برای استفاده به این روش در نظر گرفته شده باشند .

پیمایش  قرن پانزدهم به صراحت الگو های گره را همراه با کاشی کاری های استفاده شده برای ایجاد آنها نشان می دهد . مجموعه کاشی های متشکل از یک دارت و یک شکل بادبادک می تواند برای ایجاد کاغذ های غیر دوره ای استفاده شود ، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر استفاده از چنین مجموعه ای در دوران قرون وسطی وجود ندارد . از الگو های گره برای تزئین مواد متنوع از جمله صفحات سنگ مانند Fatehpur Sikri استفاده شده است . گچ کاری ، مانند مساجد و مدارس مانند هونات هاتون ، کایسری ؛ فلز ، مانند مسجد سلطان حسن ، قاهره . و در چوب ، مانند مسجد جامع کوردوبا .

تاریخچه گره

تصور می شود که سبک تزئینات  گره از الگو های گره کاری رومی سوریه از قرن 2 میلادی الهام گرفته شده است . این ها دارای بند های منحنی خطی متقاطع با تقارن چرخشی سه برابر هستند .

گره چینی و نجاری
گره چینی و نجاری

ریشه ها

موزاییک رومی قرن 2 در بوسرا با الگو های گره ای منحنی

گره چینی و نجاری
سبک تزئینات تزئینی از الگوهای گره زنی رومی سوریه

تصور بر این است که سبک تزئینات تزئینی از الگوهای گره زنی رومی سوریه از قرن 2 میلادی الهام گرفته شده است .

 [ 2 ] این ها دارای بند های منحنی خطی متقاطع با تقارن چرخشی سه برابر هستند . مسجد اموی (701 -715  ) در دمشق ، سوریه دارای پنجره های ، پنجره ای است که از بند های موج دار بهم پیوسته و به شکل ستاره های شش پر ساخته شده است . نمونه های اولیه الگو های هندسی اسلامی ساخته شده از خطوط مستقیم تسمه را می توان در معماری دروازه بازمانده کاروانسرای ریبات مالک ازبکستان مشاهده کرد که در سال 1078 ساخته شده است . [ 4 ] رابطه بین معماری اسلامی ، هندسه و صنایع دستی . معماری در اوایل دوره اسلامی در زمینه هندسه عملی طبقه بندی می شد و پروژه های ساختمانی همیشه شامل یک موهندی ( هندسه ) است   ]5 [ . بعلاوه ، مرز مشخصی بین علم و صنعت برقرار نشده بود [ 5 ] .  بنابراین ، صنعتگران معمولاً اصول و رهنمود های ریاضیدانان را مستقیماً دنبال می کنند .

اشکال اولیه اسلامی

اولین شکل از شکل گیری کتاب در جلوی نسخه خطی قرآن از سال 1000 در بغداد دیده می شود . [6 ]  این با هشت ضلعی و خوشنویسی thuluth روشن می شود . [ 7 ]

در کارهای چوبی ، یکی از اولین نمونه های برجای مانده از هنر هندسی اسلامی ، منبر ( منبر ) قرن سیزدهم مسجد ابن تولون در قاهره است . [ 8 ] [ 9 ] الگو های گره را می توان در کار های چوبی به دو روش مختلف ایجاد کرد . در یکی ، یک مشبک چوبی با چند ضلعی و ستاره ایجاد شده است . سوراخ ها را می توان همانطور که هست رها کرد و یا با مقداری مواد پر کرد . در صفحه دیگر ، که گره – چینی [ 10 ] نامیده می شود ، صفحات کوچک چوبی از اشکال هندسی به صورت جداگانه ایجاد می شوند و برای ایجاد یک طرح پیچیده ترکیب می شوند . [ 2 ]

در قرن دهم تحقیق منظمی از الگو های هندسی توسط ریاضیدان و ستاره شناس ایرانی ابوالوفا ‘بوزجانی در خانه حکمت انجام شد . وی در رساله خود با عنوان كتابی درباره ساخت های هندسی كه برای صنعتگر ضروری است ، ساختار هندسی را توضیح داده و روش های ترسیم چند ضلعی را در سایر اشكال ( عمدتا دایره ها ) برای صنعتگران  نشان می دهد [ 11 ] . این کتاب با توضیح گرامر اساسی برای الگو های ساختمانی سازه [11] زمینه را برای طراحی گره ایجاد کرد .

اصطلاح ” گره ” از اواخر قرن پانزدهم در زبان ترکی برای الگو های تسمه چند ضلعی مورد استفاده قرار گرفت . [ 12]  در همان دوره ، صنعتگران کتابه ای الگوی مهم مانند  “Topkapı Scroll   ” را تهیه کردند .  [13]

در حالی که پیشینه های منحنی خطی girih در قرن دهم دیده می شد ، الگو های girih کاملاً پیشرفته قبل از قرن یازدهم در ایران دیده نمی شد . این عنصر در قرن 11 و 12 به عنصر اصلی طراحی تبدیل شد ، همانطور که در پانل های گچ بری حک شده با برج های خرخان (1067) در نزدیکی قزوین ، ایران ، برج های خرچنگ حک شده است . [2] [14] تزئینات گیاهان سبک گاهی اوقات با girih هماهنگ می شدند . [15]

پس از دوره صفویه ، استفاده از girih در دوره سلجوقیان و ایلخانیان ادامه یافت . در قرن 14 ، girih  ( گره ) به عنصری جزئی در هنر های تزئینی تبدیل شد . در دوره تیموری تا حد زیادی با الگوهای گیاهی جایگزین شد ، اما بعد از آن زمان همچنان در هنر های تزئینی در آثار تاریخی آسیای میانه مهم بود .

نوشته شده توسط : ف . پاکزاد

منبع و برداشت : هنر گره ویکی پدیا

مطالب مرتبط با گره چینی چوب :

WhatsApp chat