تغییر رنگ چوب . . . چرا ؟

الف – همانطور که احتمالاً می دانید ، چوب از سلول های چوبی تشکیل شده است که شبیه نی نوشابه های مینیاتوری هستند . طول سلول ها غالباً در حدود 1/8 تا ¼ اینچ است و بسیار باریک هستند . قطر تقریباً 1/100 از طول آنها است . بسته به گونه ، مواد شیمیایی سلولها ( هم مواد شیمیایی درون و هم روی دیواره ها ، به علاوه مواد شیمیایی در فضای توخالی سلول ها ) می توانند در یک درخت ، از درختی به درخت دیگر و از گونه ای به گونه دیگر ، بسیار متفاوت باشند . ما در این مطلب شما را با نحوه تغییر رنگ چوب آشنا خواهیم کرد.

تغییر رنگ چوب
تغییر رنگ چوب

به نظر می رسد که بسیاری از مواد شیمیایی دارای مقداری رنگ هستند و همچنین این مواد شیمیایی می توانند به راحتی اکسیده شده و یک ماده شیمیایی جدید با رنگ متفاوت تشکیل دهند .

در درخت زنده ، مواد شیمیایی در معرض اکسیژن یا نور نیستند ، بنابراین اکسیداسیون خیلی سریع اتفاق نمی افتد ، در همه موارد . با این حال ، هنگامی که درخت برداشت شد و الوار ها به چوب تبدیل شدند ، قرار گرفتن در معرض هوا و نور ( برای اولین بار ) می تواند منجر به اکسیداسیون سریع شود .

تغییر رنگ چوب
تغییر رنگ چوب

این اکسیداسیون ممکن است به آرامی ( ماه ها ) ادامه یابد یا به سرعت ( روزها یا ساعت ها ) اتفاق بیفتد . تغییر رنگ چوب ، اغلب با تاریک شدن جنگل های تیره و روشن یا تاریک شدن چوب های روشن ، به طور طبیعی اتفاق می افتد . گاهی اوقات تغییر رنگ چیزی فراتر از تیره شدن است . . . به عنوان مثال ، چوب گردو می تواند هنگام اره زدن سبز باشد ، اما تغییر در رگه های شکل بنفش تیره در صنوبر زرد کمرنگ می شود یا می تواند به سیاه تبدیل شود .

تغییر رنگ چوب
تغییر رنگ چوب

در چند مورد ، این مواد شیمیایی موجود در سلول ها ، قبل یا بعد از اکسیداسیون ، با خشک شدن چوب با آب حرکت می کنند و پس از تبخیر آب ، اما در نتیجه ترک مواد شیمیایی ، در سطح یا نزدیک آن متمرکز می شوند . این اغلب به عنوان یک رنگ سطح قابل برنامه ریزی است . در چند مورد ، من ماده شیمیایی اکسید کننده قوی تری را دیده ام که در اتمام کار برای ایجاد ظاهری سریع و مسن استفاده شده است .

تغییر رنگ چوب
تغییر رنگ چوب

در نتیجه اکسیداسیون مواد شیمیایی در چوب : معمولاً مشاهده می شود که چوب تغییر رنگی بین اولین چوب زدن ، زمانی که برای خشک شدن روی هم قرار می گیرد ، زمانی که خشک می شود تا زمانی که از آن خارج می شود ، تغییر می کند . ذخیره سازی ، زمان تولید آن ، زمانی که مشتری اولین کالایی را دریافت می کند و بعداً در طول عمر محصول قرار دارد .

بسته به قرار گرفتن در معرض ، به ویژه قرار گرفتن در معرض نور ، یا تا حدی در برابر نور محافظت می شود ، تغییر رنگ می تواند سریع و یا نامنظم باشد . در بیشتر مواقع ، تغییر رنگ فقط چند 1/100 اینچ عمق دارد ، بنابراین سنباده زدن می تواند رنگ دیگری را نشان دهد .

گاهی اوقات می بینیم که پوسته بیرونی چوب به دلیل دمای خشک شدن کوره استفاده شده ، رنگ متفاوتی نسبت به هسته دارد . . . در حالت مرطوب معمولاً تیره تر است . رنگ سنجد و افرا دو چوبی هستند که به ویژه به شرایط خشک شدن کوره حساس هستند . همچنین می توانیم چوب را زیر کنده های کوره با سرعت کمتری خشک کنیم ، و رنگی متفاوت از بقیه تکه های چوب زیر برچسب ( رنگ برچسب ) به ما بدهد .

قاعده کلی این است که تفاوت در سرعت خشک شدن منجر به تفاوت در رنگ می شود . واکنش چوب و آهن هنگام خیس بودن چوب نیز می تواند رنگی سیار و تیره ایجاد کند .

در چند مورد ، بخارپز شدن چوب قبل از خشک شدن می تواند رنگ چوب را به میزان قابل توجهی تیره کند . گردو ، صمغ شیرین ، گیلاس و راش اغلب به این روش بخارپز می شوند تا رنگ را افزایش دهند . گاهی اوقات چوب تازه اره شده در یک حشره کش یا قارچ کش غوطه ور می شود که حاوی یک ماده نوری یا سفید کننده نوری نیز برای روشن شدن قسمت بیرونی چوب است .

سرانجام ، رنگ نیز می تواند متفاوت باشد زیرا چندین گونه با رنگهای مختلف را به یک چوب دسته بندی می کنیم ، به ویژه چوب های خارجی . به عنوان مثال ، در بلوط قرمز ، 20 گونه تجاری وجود دارد ، بعضی از آنها دارای رنگ قرمز و برخی دیگر دارای رنگ مایل به خاکستری هستند .

نکته اصلی این است که تغییر رنگ یکی از ویژگی های اصلی چوب است و زیبایی چوب را افزایش می دهد . ما می توانیم رنگ چوب را در حین خشک کردن تا حدی کنترل کنیم ، اما نه خیلی قبل یا بعد از آن . اگر کسی رنگ یکسان ، یکنواخت و قابل پیش بینی می خواهد ، با پلاستیک همراه شوید .

ژن ونگرت ، ” پزشک چوب ” 35 سال است که مردم را در استفاده کارآمد از چوب آموزش می دهد . او ممتاز و متخصص ترویج در دانشگاه ویسکانسین – مدیسون است .

اگر نظر و پیشنهادی دارید ؟ دیدگاه خود را در نظرات زیر با ما در میان بگذارید .

نوشته شده توسط : ف . پاکزاد

مقالات مرتبط با رنگ چوب :

  • مزایای رنگ های پلی اورتان
    مزایا و نکات مهم درباره رنگ پلی اورتان چوب، قطعات چوب خود را با پوشش پلی اورتان محافظت کنید. چه در حال ساخت مبلمان، مجسمه سازی چوب، روتوش یک قایق یا ساخت کابینت باشید
  • سیلر و کیلر چوب چیست ؟ تفاوت و مقایسه
    سیلر و کیلر چیست ؟ همچنین، رنگ سیلر مخصوص چوب علاوه بر تهیه سطح مرتب، همچنین کمک می کند تا رنگ نهایی بهتر و زیباتر جذب شود
  • همه چیز درباره رنگ پلی اورتان چوب و رنگ کاری چوب
    اما هدف ما در اینجا، بررسی رنگ پلی‌اورتان چوب است. رنگکاری پلی یورتان چوب، برای رنگ آمیزی قطعات چوبی، پلاستیکی و رزینی استفاده می‌شود و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
  • رنگ آمیزی روی چوب چیست ؟ راهنمای رنگ آمیزی روی چوب
    در این مقاله رنگ آمیزی روی چوب و همه مواردی که به آن نیاز دارید را خواهید آموخت . بنابراین ، این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا به خوبی با مسیر رنگ آمیزی روی چوب آشنا شوید .
  • راهنمای نحوه نقاشی روی چوب رنگ شده
    نقاشی چوب میتواند یک پروژه خانگی و استرس زا باشد ولی ارزش بالایی دارد و اگر بخواهید چوب هایی که قبلا رنگ شده را دوباره رنگ کنید این ممکن است دردسر زا باشد ، آموزش رنگ کار چوب
  • نحوه نقاشی روی چوب با اکریلیک ، رنگ اکریلیک چوب
    آیا نمی دانید چگونه با اکریلیک روی چوب نقاشی کنید ؟ تبدیل یک تکه چوب قدیمی به چیزی زیبا با استفاده از کمی رنگ ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید . برای این کار ، اکریلیک روی چوب بهترین انتخاب شماست .

مطالب بیشتر : اطلاعات عمومی :

چوب حتی پس از برداشت و تبدیل به مبلمان ، همچنان به عنوان ماده ای زنده تنفس میکند و زنده عمل می کند که دقیقاً مانند درختی در جنگل به محیطش واکنش نشان می دهد. با تغییر رطوبت منبسط و منقبض می شود و همچنین چوب با قرار گرفتن در معرض هوا و نور خورشید با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد .اسفند 27 ، 1393 AP

چه عواملی باعث تغییر رنگ چوب می شود؟

دو عامل اصلی این تغییر رنگ مرموز ، قرار گرفتن در معرض هوا (اکسیداسیون) و نور است. هنگامی که سطح چوب با هوا و نور ماوراio بنفش ارتباط برقرار می کند ، روند کار به حرکت در می آید و نمی توان آن را متوقف کرد (مگر اینکه در غاری تاریک زندگی کنید) ، اما می توان کمی سرعت آن را افزایش داد. .اردیبهشت 16 ، 1399 AP

چگونه مانع تغییر رنگ چوب می شوید؟

دریافت حق آب سفید سیلر

اگر می خواهید به مهر و موم چوب بدون تغییر رنگ ، اولین چیزی که شما نیاز دارید یک سیلر پلی اورتان مبتنی بر آب است. با این حال ، اگر شما طرفدار این کار نیستید ، گزینه دیگری وجود دارد. در صورت تمایل می توانید از لاک اکریلیک استفاده کنید.

چرا کاج با افزایش سن تیره می شود؟

در حالی که بیشتر چوبی که می بینیم از لکه یا روغن تهیه می شود ، چوب به خودی خود تیره می شود . تا آنجا که این مقاله نشان می دهد ، این امر ناشی از پلیمریزاسیون پلی فنول ها از لیگنین به تانن است که به دلیل پلیمری شدن بسیار قرمز تیره یا قهوه ای هستند.26 دی ، 1392 AP

چه نوع چوبی هنگام خیس شدن قرمز می شود؟

سرو
چوب نرم با رنگ قرمز مایل به قرمز ، کار ساده ای دارد و دارای بافتی یکنواخت است . از سرو برای مواردی مانند ستون های حصار ، تخته های اسکله و مبلمان استفاده می شود .

WhatsApp us