رنگ کاری چوب

مقدمه
از جمله مصالح ساختمانی مهم که در تمامی ساختمان ها بدون استثنا وجود دارد ، رنگ‌ها می باشند که جلوه خاصی به ساختمان می‌ دهند و تاثیر مستقیمی بر روی دکوراسیون داخلی و خارجی منزل و روحیه افراد خانواده دارند .

سازنده انواع درب کابینت با رنگ پلی اورتان ، قیمت و ایده های جالب ، خدمات نجاری و رنگ کاری چوب
سازنده انواع درب کابینت با رنگ پلی اورتان ، قیمت و ایده های جالب ، خدمات نجاری و رنگ کاری چوب

استفاده از رنگ های گرم مثل نارنجی و آبی کم رنگ باعث ایجاد یک محیط گرم و صمیمی می شود درنتیجه بسیاری از خانواده ها از این رنگ ها برای خانه شان استفاده می کنند . قابل ذکر است که رنگ‌های گرم باعث افزایش انرژی انسان می شوند و حس هیجان و شادابی را در فرد تقویت می کند و رنگ‌های سرد احساس آرامش را در فرد ایجاد می‌ کند.

انواع رنگ هایی که در خانه ها به کار می روند شامل موارد زیر است که در زیر به ذکر هر کدام می پردازیم.

پرایمر رنگ

یکی از اشتباهات رایجی که خیلی از افراد هنگام رنگ آمیزی خانه می کنند این است که بدون استفاده از پرایمر رنگ، شروع به رنگ کردن می‌کنند این کار باعث می ‌شود که دوام رنگی که قصد دارید روی دیوار بزنید کاهش یابد و پوشش رنگ از بین برود و آسیب ببیند.

روش استفاده از پرایمر بدین صورت است که پیش از شروع رنگ کردن سطح مورد نظر، آن قسمت را پرایمز می زنیم و همین باعث می شود که سطح مورد نظر یک دست و یک نواخت شود و برای رنگ شدن آماده گردد.
پرایمر می تواند به آسانی روی سطح دیوار نفوذ کند و اجازه می‌ دهد رنگ بهتر بر روی دیوار بنشیند.
پرایمر‌ها هم چنین بر روی سطح چوب و بتن و شیشه نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرند .

پرایمر ها قیمت ارزانی دارند در نتیجه از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند.

۱- رنگ پلاستیک

یکی از رایج ترین رنگ هایی که در ساختمان به کار می رود رنگ پلاستیک است.
نقاشی دیوار با رنگ پلاستیک با استفاده از بهترین مواد اولیه مبلغی بین ۵ تا ۹ هزارتومان به ازای هر متر مربع محاسبه می‌ شود.
o یکی از مزیت های رنگ های پلاستیکی که باعث شده افراد بیشتر از این نوع رنگ استفاده کنند این است که رنگ کردن دیوار با رنگ های پلاستیکی بسیار آسان است و از طرفی خشک شدن آن نیز سریع است.

اگر رنگ پلاستیک درجه یک و با کیفیت باشد قابل شست و شو می باشد و هم چنین رنگ پلاستیک به خوبی در آب حل می‌ شود در نتیجه نیازی به حلال‌های نفتی ندارد ، هم چنین رنگ پلاستیک نیازی به زیرسازی ندارد در نتیجه همان طور که گفته شد سرعت رنگ آمیزی آن بیشتر می شود.

رنگ پلاستیک چون مات می باشد می‌ تواند تمام عیب و نقص‌های دیوار را بپوشاند و هم چنین قادر است عیب هایی را که ممکن است رنگ قبلی روی دیوار ایجاد کرده است را از بین ببرد.

در کنار مزایایی که ذکر شد استفاده از این نوع رنگ معایبی را نیز دارد مثلا این نوع رنگ بر روی قسمت‌های آهنی خانه مانند نرده ها یا پنجره های آهنی قابل اجرا نیست، این نوع رنگ، آب را به خود جذب می‌ کند و در نتیجه امکان شست و شو آن سخت تر از دیگر انواع رنگ هاست چرا که به دلیل مات بودن و شست و شوی سخت معمولا زود کثیف می‌ شود و تغییر رنگ می دهد.

رنگ روغنی

از جمله رنگ های پر کاربرد و با کیفیت که اکثر افراد از آن استفاده می کنند رنگ روغنی است.
این نوع رنگ از دیر باز مورد استفاده قرار گرفته است.
رنگ های روغنی هم دارای منشاء معدنی و هم دارای منشا طبیعی هستند.
امروزه با پیشرفت در زمینه تولید رنگ ها ، رنگ های روغنی بیشتر منشاء شیمیایی دارند.
رنگ‌ های روغنی به طور کلی سه دسته تقسیم هستند:
رنگ روغنی براق، رنگ روغنی نیمه مات و رنگ روغنی مات است که هرکدام کاربرد خاص خودش را دارد.
این نوع رنگ ها همانند سایر رنگ ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که در زیر ضمن معرفی انواع این نوع رنگ به ذکر آن ها نیز پرداخته ایم.
از رنگ روغنی به عنوان یکی از مصالح ساختمانی عایق و ضد زنگ نیز استفاده می‌ شود در نتیجه انتخاب بسیار مناسبی برای دیوارها است.

  • رنگ روغنی براق
  • رنگ روغنی براق پوشش خوبی دارد که می تواند برای رنگ آمیزی تمام دیوارها و حتی وسایل آهنی مانند نرده و یا قاب پنجره نیز استفاده شود. علاوه بر این ماندگاری بسیار بالایی نیز دارد.
    از رنگ روغنی براق بیشتر برای پذیرایی استفاده می شود چون این مکان ها بیشتر به رنگ روشن نیاز دارند در صورت استفاده از رنگ روغنی براق نورهای محیطی به خوبی بر روی دیوار منعکس شوند و فضا بسیار روشن تر می شود.
    یکی از مزایای این نوع رنگ ها این است که قابل شست و شو می باشند.
_ – رنگ روغنی نیمه مات و مات

تفاوت رنگ روغنی نیمه مات نسبت به رنگ مات این است که نور بیشتری را منعکس می ‌کند، رنگ روغنی مات هیچ انعکاس نوری ندارند و یکی از مزیت‌های رنگ مات این است که اگر پوشش گچ کاری دیوار ایراداتی داشته باشد، رنگ مات به هیچ عنوان آن را نمایان نمی ‌کند ولی هر چه رنگ براق‌ تر باشد بیشتر ایرادات را نشان می ‌دهد.

یکی از معایب رنگ روغنی مات این است که قابل شست و شو نمی باشد و رنگ برای همیشه روی دیوار باقی می ماند و حتی در صورتی که بتوانید آن را پاک کنید باز هم اثرات آن باقی خواهند ماند.

از این نوع رنگ ها بیشتر در اتاق های خواب استفاده می شود چرا که برای اتاق خواب بهتر است از رنگ‌های ملایم روغنی مات استفاده شود.

• به طور کلی می توان مزایا رنگ روغن را در موارد زیر بیان کرد:

وجود کیفیت بالا و طول عمر زیاد و داشتن مقاومت بالا ، ضد میکروب بودن و هم چنین مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی، سرما، گرما و رطوبت دارد و طیف های رنگی گوناگونی دارد که باعث جلب مشتری ها شده است.

معایب آن نیز این است که دارای مواد سمی است و در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت می شود و معمولا بوی ناخوشایندی دارند.

رنگ های رزین

رزین یک ترکیب است که به صورت طبیعی یا مصنوعی ساخته می شود و کاربرد زیادی در صنعت، معماری داخلی و هنرهای تجمسی کاربرد دارد و این نوع رنگ حلال رزین الکل و استون است.

رزین ها انواع متفاوتی دارند که شامل رزین های مصنوعی رزین پلی استر، رزین آپوکسی، رزین وینیل استر، رزین فنولیک است.
رزین های پلی استر رنگ های مایعی هستند که با درصد مشخصی هاردنر ترکیب می شوند و پس از مدتی خشک می شوند که می توان با افزودن مقداری قطره کاتالیزور زودتر آن را خشک کرد.

از مزایای این نوع رنگ هامی توان به این مورد اشاره کرد: دوام بالایی دارند و در صنعت های مختلفی هم چون مجسمه سازی و تولید سنگ مصنوعی به کار می روند.

از معایب این نوع رنگ ها این است که بخارات سمی تولید می کند در نتیجه اگر قصد دارید که از این نوع رنگ ها برای ساختمان خود استفاده کنید لازم است که در یک محیط باز با تهویه کامل و البته همراه با ماسک و دستکش استفاده کنید.
این نوع رنگ ها قیمت ارزان تری دارند و بیشتر به صورت عمده به فروش می رسند.

رزین آپوکسی
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب - رزین اپوکسی Crystal Clear
دانستنی هایی راجع به رزین اپوکسی چوب – رزین اپوکسی Crystal Clear

این رنگ ها به عنوان مناسب ترین رنگ برای کارهای هنری و دستی و ساخت انواع زیور آلات وجود دارند.
این نوع رنگ رزین نسبت به دیگر انواع آن عوارض کمتری دارد و در هر فضایی می توان از آن ها استفاده کرد.

رزین‌ وینیل‌ استر.
رزین پلی استر
رزین پلی استر

رزین‌های وینیل استر مقاومت بالایی دارند و مواد شیمیایی به کار رفته در آن ها بسیار کم تر است.
رزین‌های وینیل استر در مقایسه با پلی استرهای غیر اشباع مقاومت شیمیایی خوبی دارند.

رنگ پرایمر آکلیکی

این نوع رنگ بر پایه ی رزین اکریلیک و سیلیکون تولید می شود و در آب حلال می باشد.
این رنگ برای عایق کردن زیر رنگ به کار می رود و باعث چسبندگی بیشتر مواد مینرال، کنیتکس، رولوتکس و رنگ را به سطح زیرکار می شود.
این نوع رنگ ها منافذ کوچک سطح زیر کار را می پوشانند
و باعث چسبندگی بهتر رنگ و اتصال بهتر مواد به سطح زیرکار می شود و از ریزش رنگ جلوگیری می کنند
هم چنین قابل ذکر است که رنگ پرایمر اکلیکی کاملاً بی بو و ضد حساسیت است و یک نوع رنگ است که آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند و به راحتی قابل شست و شو است و خاصیت کشسانی دارد و رنگ های متنوعی دارد که طیف وسیعی از انتخاب را برای مشتریان فراهم میکند.

رنگ سیلر
رنگ سیلر , رنگ کاری چوب
رنگ سیلر , رنگ کاری چوب

سیلر رنگی است که شباهت زیادی به پرایمر رنگ دار دارد.
این رنگ کمک می‌ کند که هر گونه سطح ناصاف روی دیوار از بین برود تا رنگ کردن راحت تر شود و این نوع رنگ مانع دیده شدن بخش‌های کپک زده و آسیب دیده روی سطوح می‌شود.

به طور معمول سیلر در موارد زیر به کار می رود:

در هر سطح بدون رنگی مثل گچ، دیوار و یا سطوح چوبی قدیمی به کار می رود و هم چنین در سطوح چوبی که منافذ بزرگ دارند و سطوحی مانند محل اتصال دیوار ها و گچ کاری ها و هم چنین در سطوح فلزی برای جلوگیری از زنگ زدن و خوردگی به کار می رود.

چگونه چوب را ضد آب کنیم؟

محافظ های ضد آب چوب یک محصول است که کاملا متناسب با محیط زیست ساخته شده و به محیط زیست هیچ آسیبی وارد نمی کند.
وظیفه این محصول محافظت چوب در برابر آب و رطوبت و گرد و خاک و خزه است که به طور کلی می تواند باعث افزایش طور عمر چوب و دوام آن شود.
این ضد آب ها، ضد اشعه ماورا بنفش هستند و امکان عبور رطوبت و بخار آب را دارند یعنی باعث می شوند این مواد عبور کنند و در چوب نمانند تا چوب خراب نشود. هم چنین قابلیت ضد ترک خوردگی و ضد پوسیدگی دارند.
یکی دیگر از راه هایی که برای این مورد به کار می رود استفاده از ماده ای به نام آرتوسیل است که در واقع یک ماده غیر سمی است.
ویژگی های این ماده مشابه مورد بالا است و شامل بي رنگ بودن ، روش اعمال اسان ، ضد قارچ و باكتري ، ضد اشعه مضر ماوراء بنفش ، ضد باران هاي اسيدي است.
قابل ذکر است که قیمت این محصول بسیار پایین و به صرفه می باشد.

پولیش چوب
رنگ چوب فوق براق , پلی استر پوست و پولیش
رنگ چوب فوق براق , پلی استر پوست و پولیش

پولیش مایعی است که بر روی سطوح رنگ شده چوبی برای از بین بردن خط و خش و کثیفی ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ در واقع پولیش کردن یعنی حذف یا جابجایی نقایص سطحی و همچنین افزایش براقیت سطوح مختلف.
در پولیش چوب از رنگ و پوشش روی چوب محافظت می شود و نقایص هایی که در رنگ سطوح و روی چوب وجود دارد از بین می رود و باعث دوام و ماندگاری بیشتر می شود.
یکی از نکاتی که لازم است در پولیش کردن چوب حتما رعایت کنید این است که باید برای انجام یک پولیش خوب، حتما ابزار برقی متناسب با پولیش و پد مخصوص پولیش را داشته باشید.


مطالب مرتبط با موضوع رنگ کاری چوب :

  • رنگ آمیزی چوب
    چوب کاملاً رنگ آمیزی شده یک راه منحصر به فرد برای اینکه خانه شما منعکس کننده سبک شما باشد. چوب آستر و رنگ شده در تزئین فضاهای مدرن بسیار خوب عمل می کند.
  • نحوه اسپری کردن رنگ دکوراسیون
    یک گزینه سرگرم کننده و مقرون به صرفه برای به روز رسانی زیبایی اتاق نشیمن ، رنگ کردن دکوراسیون خود با اسپری است . اگر تجربه‌ای در انجام رنگ‌ آمیزی دکوراسیون نداشته باشید
  • رنگ کاری چوب؛ جاده ای به سمت تحول و زیبایی
    روز به روز صنعت چوب، با توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، در حال تغییر و تحول است. در این راستا، رنگ کاری چوب یکی از عوامل مهم در ایجاد تحولی بزرگ در این صنعت است
  • رنگ آمیزی با پیستوله پلی اورتان چوب ( رنگ کاری چوب )
    رنگ کاری چوب پلی اورتان ،رنگ کاری پلی اورتان چوب یکی از روش‌های پرکاربرد در صنعت تولید مصنوعات چوبی است که برای بهبود و زیبایی ظاهر آنها استفاده می‌شود
  • رنگ کاری چوب چیست ؟ معرفی انواع رنگ چوب ( مراحل رنگ کاری چوب )
    رنگ کاری چوب یک فرایند است که در آن چوب با استفاده از رنگ و رزین پوشانده می‌شود تا ظاهر و کیفیت آن بهبود یابد. چوب از قدیمی‌ترین مواد به کار رفته در ساخت و ساز و تزیین است
  • همه چیز درباره رنگ کاری چوب و دیوار و شناخت رنگ ها
    نکات مهم درباره رنگ کاری دیوار و رنگ کاری چوب ، رنگ‌ها می باشند که جلوه خاصی به ساختمان می‌ دهند و تاثیر مستقیمی بر روی دکوراسیون داخلی و خارجی منزل و روحیه افراد خانواده دارند

WhatsApp us