خانه » Blog » هنر » هنر گره چینی » چرا ارسی و گره سازی (پنجره های ارسی )

اثرات و دلایل استفاده از پنجره های ارسی

الف – نور در پنجره گره چینی  : این نوع پنجره ها باعث می شوند نور خورشید به اندازه کافی وارد فضای اتاق شود نه کمتر نه بیشتر . ( البته بسته به نوع گره و تراکم الت های چوبی این نور قابل تنظیم است )

ساخت درب و پنجره گره چینی

نور در پنجره :

گرهچینی
طراحی و ساخت ، تولید گرهچینی ، گره چینی با چوب ، دکوراسیون چوبی سنتی ، اسلیمی ، نقاشی خط با چوب

شمسه 8

ب – روانشناسی رنگ ها ( شیشه های رنگی در گره چینی ) : از نظر روان شناسی رنگ های مختلف این شیشه ها و ایجاد نور های هم رنگشان بر روی انسان تاثیرات مختلفی می گذارد که هر رنگ کنار رنگ دیگر شدت این تاثیر را خنثی می کند و مقدار مناسب آن را تنظیم و تعدیل می کند. بیشتر رنگ های استفاده شده در شیشه های ارسی رنگهای لاجوردی قرمز سبز و زرد هستند و هر کدام به تنهایی یک تاثیر روانشناختی مجزای دارند.

طراحی و ساخت ، تولید گرهچینی ، گره چینی با چوب ، دکوراسیون چوبی سنتی ، اسلیمی ، نقاشی خط با چوب
درب چوبی قدیمی گره چینی ارسی سازی

ج – زیبایی : سطح پنجره های ارسی را با استفاده از انواع نقش های گوناگون گره سازی و با شیشه های رنگین و ساده می آراستند و ترکیب های بدیعی پدید می آورند و بدین صورت هماهنگی بین این شبکه های هندسی و نورهای رنگی باعث ایجاد زیبایی دلپذیری می شود.

گالری عکس گره چینی دکوراسیون سنتی ، لوکس آنتیک و صنایع چوب و هنر سنتی ایران زمین درب
دکوراسیون سنتی ، گره چینی ، گالری عکس گره چینی دکوراسیون سنتی ، لوکس آنتیک و صنایع چوب و هنر سنتی ایران زمین درب

د – نقش هندسی در ارسی  : ناپسند دانستن تقلید از نقش ها و صورت های انسانی و حیوانی در نقاشی و سایر هنر های تصویری و تجسمی به تدریج موجب شد که تقلید از طبیعت در فرهنگ بسیاری از هنر های اسلامی چندان مورد توجه قرار نگیرد و جایگاه والایی نیابد.به همین جهت هنرمندان به ترکیب های هندسی و انتزاعی توجه بسیار کردند.

دانلود و خرید کتاب گره چینی
نقش هندسی در ارسی

و- محرمیت و خواص معماری در گره چینی و گره سازی  : پنجره های ارسی همچنین باعث محدود کردن دید از بیرون به درون خانه و ایجاد محرمیت می شود.

ه – خواص صوتی در گره چینی : اگر قطعات یک گره نسبت به هم زوایای مختلف یا متعدد پیدا کند جابجایی صوتی ایجاد می کند در این جابجایی تابع قوانین علم آکوستیک است. فرم های شش وجهی نیز دارای خواص صوتی هستند از کاربرد صوتی شش وجهی در طبیعت می توان کندوی زنبور عسل را مثال آورد که دقیقا عمل انتقال صوت یا رزونانس را انجام می دهد. (اسدی نیا،2،1391)

و هزاران خواص دیگر


مطالب مرتبط با موضوع گره چینی :

WhatsApp us