درباره چوب و درودگری

درباره چوب :

در سطح دنیا گونه های بسیاری از درختان وجود دارد که از چوب انها برای مصارف مختلفی  استفاده میشود . بیشترین مصرف چوب در صنایع ساختمان ، کاغذ سازی و تولید ورق های خرده چوب مانند نئوپان سازی استفاده میشود .

چوب به عنوان یک ماده خام تجدید شونده در جهان شناخته شده و همین عامل باعث شده تا در کشور های جهان سوم به قطع بیرویه درختان منجر شود . در کشورهای پیشرفته به دلیل شناخت و فرهنگ حفاظت از محیط زیست درختان را  بصورت برنامه ریزی شده و پرورش درختان مفید انجام میشود . مثلا ترکیه با اجرای یک برنامه بلند مدت توانسته گونه های نایاب چوب و درختان پر سود را پرورش و به صورت یک برنامه سوده در کشور خود به اجرا دراورد . امروزه زیباترین تنه درختان از  کشور ترکیه  به سایر نقاط جهان صادر میشود .

متاسفانه کشور ایران با داشتن اقلیمی مناسب برای پرورش چوب ، بدلیل نبود احساس مسئولیت در بین مسئولین و نبود بودجه و دلایلی خاص خود ، در حال از دست دادن منابعی مانند جنگلهای دوره اول زمین شناسی و ..  است و این ضایعه چیزی نیست که بتوان ان را ندید گرفت

چوب  بعنوان مصالحی طبیعی با قابلیت هایی استثنایی ( خاصیت اکوستیک ، عایق بودن ، انعطاف و خمش در عین از دست ندادن قدرت ) و قابلیت جایگزینی در طبیعت ، یکی از ایدعالترین مصالح موجود در جهان است . اگر بخواهید چوب را با دیگر مواد یا مصالح موجود مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که فقط چوباست که میتواند انتطارات انسانها را براورده سازد .

مثال : در نظر بگیرید در زمانی که هنوز از پلاستیک در ساخت میز و صندلی استفاده نمیشد  ، فقط چوب بود که به مردم اجازه میداد تا از این امکانات در زندگی خود بهر ببرند . بعد از کشف اهن و مواد پلاستیکی با وجود منابع فراوان تولید ان در طبیعت و قیمت ارزان ان بیشتر مردم به لوازم مصنوعی روی اوردند و امروز با از بین رفتن بیشترین منابع نفتی ، دیگر منابع تجدید ناپذیر همانند گذشته به راحتی در دسترس نخواهند بود و مسلما قیمت بالای انها باعث خواهد شد تا مردم به سمت لوازم چوبی روی اورند .

یکی دیگر از عواملی که باعث شده مردم به سمت سازه های چوبی میل بیشتری داشته باشند ، جذابیت ، زیبایی و طبیعی بودن ان است .

همچنین خواص منحصر بفرد چوب مانند سبکی و انعطاف ان باعث شده تا این ماده تبدیل به یک مصالح  مقاوم در برابر زلزله شود .

اهمیت چوب

چوب همواره نقش مهمی را در تولید انواع وسایل به عهده داشته است که به مرور زمان ، اکثر آنها با مواد پتروشیمیایی جایگزین شده است . با وجود اهمیتی که مواد پتروشیمیایی دارند ، نباید فراموش کرد که منابع نفتی و فسیلی پایان پذیرند و قیمت آنها رو به افزایش است.

محیط زیست و چوب

به علاوه ، نگرانی‌های زیست محیطی سبب شده است که به چوب و تبدیل شیمیایی آن به انواع سوخت و مواد شیمیایی ، توجه بیشتری بشود . در صنایع و موارد گسترده و گوناگونی کاربرد دارد،

مانند: کشتی سازی ، هواپیما سازی ، صنعت حمل و نقل و بسته بندی ، کاغذ سازی ، ابریشم و چرم مصنوعی ، پارچه بافی ، فیلم سازی ، ساخت ابزار موسیقی و… . چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در کلیه امور قابل استفاده مباشد و به علت برخورداری از تاب مناسب فشاری و کششی ، از آن علاوه بر مصارف روزمره ، برایساختن پل‌ها و اعضای طاق‌های پوسته ای نیز استفاده می‌شود . چوب در تزئینات داخلی و خارجی ، به عنوان یکی از بهترین و زیباترین مصالح طبیعی به طراحان کمک شایانی می‌کند . معرق کاری معرق چوبتلفیق و ترکیبی است از انواع چوبهای خودرنگ، مواد و مصالحی مانند استخوان ، صدف ، روی ، مس ، عاج ، خاتم و غیره که در روی سطح چوبی ، نقشی را به وجود می آورد . مواد و مصالحی که در ساختمعرق چوب به کار می رود ، به دو گروه چوبی و غیر چوبی تقسیم می شوند :

1.مواد و مصالح چوبی : درمعرق چوب از انواع چوب خودرنگ مانند گردو ، چنار ، عناب ، نارنج ، سنجد ، زبان گنجشک ، راش ، گلابی ، فوفل و بسیاری از چوبهای دیگر ، بنا به طرح مورد نظر و سلیقه معرق کار انتخاب و استفاده می شود .

2.مواد و مصالح غیر چوبی : هنرمند معرق کار ، بنا به ذوق و سلیقه خود و طرح کار می تواند از مصالح دیگری مانند عاج ، استخوان ، صدف ، فیبرهای مصنوعی ، خاتم ، مس و برنج استفاده کند . ابزار و وسایل مورد نیاز در ساخت معرق چوب

  1. میز کار : که باید متناسب با قد معرق کار باشد .

2.تخته پیشکار : تخته ای کوچک و معمولاً نئوپان یا هفت لایی است که در جلوی آن شکافی به شکل هفت وجود دارد .

3.کمان اره : که اره مویی بر روی آن بسته می شود .

4.اره مویی : تیغه ای برنده و بسیار ظریف است که اندازه های مختلفی دارد .

5.در معرق کاری ابزار و وسایل دیگری مانند چوبسای ، چکش، میخ سایه، میخ کش، تیزک و رنده به کار می رود . روش تولید معرق چوب

1.رنگ بندی : طرح مورد نظر را با توجه بهرنگ ، بافت و جنس مصالح مورد استفاده در معرق ، رنگ بندی می کنند .

2.علامت گذاری و خُرد کردن طرح : با توجه به رنگ بندی ، طرح مورد نظر را علامت گذاری و شماره گذاری نموده ، خرد کرده ، بر اساس نوع مصالح ، دسته بندی می کنند .

3.برش کاری : هر قطعه طرح را با اره مویی به دقت می برند .

4.جفت و جور کردن : همه قطعه های طرح را مطابق علامت گذاری ، کنار هم چیده، به یکدیگر می چسبانند ، سپس در محل مربوطه روی زیر کار پرس می کنند .

5.پر کردن زمینه با چوب : معرقی که زمینه آن باچوب پر می شود ، معرق «زمینه چوب» نام دارد .

منبت کاری : واژه منبّت از نبات به معنی گیاه، گرفته شده است و در اصطلاح به نقش برجسته و کنده کاری روی چوب گفته می شود . وسایل مورد استفاده درمنبت کاری

1.مغار

2.چکش چوبی (تخماق)

3.دیگر وسایل و ابزار مغار: تیغه ای است فولادی با دسته چوبی یا پلاستیک فشرده که در مقابل ضربه، مقاوم است.

مغارها به چهار گروه تقسیم می شوند : مغارهای تخت :که تیغه ای تخت با لبه برش صاف دارد و برای دوربری خطوط و کنده کاری زمینه منبّت استفاده می شوند .

مغارهای نیم واز : که دارای تیغه ای ناودانی شکل با لبه برش هلالی است و برای دوربری قسمتهای منحنی شکل و ساخت و ساز استفاده می شود .

مغارهای لگویی : با تیغه ای ناودانی شکل و لبه برش نیم دایره است و از آن برای دوربری قسمتهای دایره ای شکل و ساخت و ساز نقوش استفاده می شود .

مغار شفره : با تیغه ای ناودانی با لبه برش به شکل هفت است و از آن برای شیار زدن و دوربری اولیه نقوش استفاده می شود .

چکش چوبی وسیله ای است که از یک دسته و یک سر چوبی درست شده و منبت کاران برای ضربه زدن به سردسته مغار از آن استفاده می کنند. مراحل تولید منبت

1.انتخاب و آماده نمودن طرح و قطعه چوب مناسب برای منبت کاری 2.انتقال طرح روی چوب :

که از طریق چسباندن طرح روی چوب، طراحی مستقیم، کپی کردن طرح، گرده کردن طرح روی چوب مورد نظر انجام می گیرد .

3.دوربری : برای شکل گیری نقش منبت ، ابتدا دوربری و سپس زمینه ی اطراف نقوش را کنده کاری می کنند .

4.کنده کاری :

با استفاده از مغاز تخت ، ابتدا چوب اضافی کناره های زمینه کار و در نهایت چوب اضافی بخشهای میانی زمینه را برمی دارند .

5.ساخت و ساز و روسازی : پس از تراشیدن زمینه کار ، با مغار مناسب،ساخت و ساز را شروع می کنند .

تاریخچه استفاده از چوب

تاریخچه استفاده از چوب چوب ماده ای است کا به مرور زمان و با تاثیر عوامل جوی از بین می رود زیرا چوب ماده ای است، آسیب پذیر که شرایط مختلف جَوّی، محیطی و گذشت زمان بر روی آن تأثیر مستقیم و غیرمستقیم داشته، آن را فرسوده و به تدریج نابوده می کند. بنابراین تاریخ و زمان مشخصی در مورد استفاده انسان از این ماده در دست نیست . اما در سخنان و نقشواره های ایرانیان باستان شواهدی وجود دارد که از چوب در ساخت وسایل استفاده کرده اند .

همانطور که گفته شد داریوش در فرمان بنیاد شهر شوش می گوید: «تخته و چوب یکا از گاندرا و کرمانیا آورده شد». واژه (یکا) در زبان فارسی همان درخت جگ است که چوبی قهوه ای رنگ و سخت دارد. از این نقش برجسته قصر آپادانا در دوره هخامنشی آشکار می شود که چوب را برای استفاده کاربردی و تزئینی در دوران مادها نیز به کار می گرفتند. در قسمتی از این نقش برجسته یک درباری ماد در حال حمل یک صندلی چوبی مشاهده می شود که مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است . در زمان ساسانیان نیز استفاده از چوب در ساختمان رواج بسیار داشته است. به ویژه استفاده از کلافهای چوبی در میان دیوارها به منظور استحکام بخشیدن رایج بوده است .

بنابراین می توان از چوب به عنوان ماده اولیه ساخت و ساز خانه و وسایل دیگر نام برد همچنین امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته خانه های خود را با چوب می سازند و این نشانه آن است که چوب نسبت به آجر و بتون و سیمان و … دارای برتری های زیادی می باشد .

وسایل کارگاه درودگری :

وسایل کارگاه چوب برای کار در کارگاه چوب و برای تبدیل مواد اولیه (مانند: گرده بینه درخت ، نوپان ، فیبر ، تخته چند لایی و غیره ) به کالای مورد نیاز مصرف کننده (مانند: مبل ، میز ، در ، پنجره و غیره ) به وسایلی در کارگاه نیاز می باشد .

میزکار : برای اینکه بتوان در کارگاه بطور ایستاده با تسلط کامل و خستگی کمتر روی قطعات کوچک کارهایی مثل خط کشی و برشهای نیاز به حالت ایستاده از میز کار استفاده می کنند .

میز کار باید سنگین باشد تا هیچ لرزشی هنگام کار با آن نداشته باشد . عمومی ترین وسایل اندازه گیری و اندازه گذاری:

((1- خط کش فلزی ، برای اندازه گیری های ضخامت و طول کوتاه

2- گونیای ساده ، برای اندازه گیری زاویه های مختلف

3- پرگار ، برای اندازه گیری قطرهای داخلی و خارجی

4- میکرومتر ، برای اندازه گیری وسایل مکانیکی یا قطعات مکانیکی مثل ورق و صفحات نازک با دقت 1/100 میلیمتر

5- کولیس ، برای اندازه گیری قطر داخلی و خارجی و عمق

6-متر نواری ، عمده ترین وسیله دراندازه گیری طول چوب که در هر یک متر اندازه گیری یک میلیمتر خطا دارد

7-خط کش تاشو ، برای اندازه گیری های طول به کار می رود

8- چرخ اندازه گیری ، برای اندازه گیری پستی و بلندی ها و سطوح قوس دار به کار می رود.

9- خط کش تیره دار ، برای یک ضخامت کردن و ضخامت کردن رو و نر و خط کشی اتصاهای « فوق زبانه ، کم زبانه ، نیمانیم»

10- گونیای تا شو ، برای اندازه گیری زاویه های 45 و 90 درجه)) . واحد ستاره برای درست بودن سطح و لبه کار که حالت کج و پیچیده نداشته باشند استفاده می شود.

اره :

اره وسیله ای برای برش می باشد . اره ها بر حسب نوع کار با آنها به دو نوع دستی و ماشینی تقسیم شده است .

اره دستی : از دندانه ( برای برش ) ، دسته ( برای هدایت ) ، تیغه ( برای استحکام ) تشکیل شده است که به چند گونه از آن اشاره می کنیم ؛

1- اره برش طولی

2- اره برش عرضی

3- اره پشت دار

4- اره نوک گرد بر

5- اره ظریف بر

6- اره گرات

7- اره روکش بر

8- اره کمانی و غیره .

اره ماشینی :

به صورت یک دستگاه کامل با تمام وسیله های مورد نیاز که قدرت برش آن توسط موتور سیم پیچی یا باد فشرده تامین می شود .

که به صورت برقی و پنماتیکی وجود دارد . چند گونه از اره های ماشینی
1- اره فلکه ( نواری )

2- اره چند کاره

3- اره عمود بر

4- اره درز کن

5- اره گرد( دایره ای)

6- اره موتوری و غیره .

رنده : وسیله برای رندیدن و تسطیح سطوح چوب و یک ضخامت کردن چوب می باشد که بر حسب نوع کار با آنها به صورت دستی و ماشینی وجود دارد .

رنده دستی : رنده دستی از چهار قسمت (1 – بدنه 2- تیغه 3- کوله رنده 4- گوه ) تشکیل شده است و چند نوع از آنها عبارتند از :

رنده آهنی ، رنده دو تیغ ، رنده قاچی ، رنده خشی ، رنده بال کبوتری ، رنده بغل و غیره . رنده ماشینی : چنانچه عمل تسطیح کردن سطوح الوارها و چوبهایی که با رنده دستی امکان رندیدن ندارند وجود داشته باشد از رنده ماشینی استفاده می کنیم . چند نوع از آنها عبارتند از : رنده دستگاهای چند کاره ، گندگی ( کپی بردار ) ، رنده بلند دستگاه و غیره . چکش: از چکش برای اعمال ضربه به وسایلی مانند (میخ ، مقار ، رنده ، قطعات فلزی و… ) استفاده می شود . انواع چکش ها : چکش چوبی ، چکش پلاستیکی ، چکش فلزی ، چکش لاستیکی و … . چوب چگونه تهیه می شود؟

چوبهایی مانند راش ، ملچ ، چنار ، گردو ، توت و … از جنگلهای داخلی تهیه می گردند ولی چوب روسی از کشور روسیه که در شمال کشور ایران قرار دارد تهیه می گردد.

چوب روسی از درخت کاج بوده که در جنگلهای روسیه بریده می شود و بعد به کارخانه برده شده و به ابعاد مختلفی برش داده می شود و به صورت پالت بسته بندی می گردد و به کشورهای مختلف صادر می شود. موقع قطع درختان در روسیه از اردیبهشت ماه شروع می شود و تا شهریور ادامه دارد و این بدان علت است که در مابقی سال جنگلهای روسیه یخبندان است و افراد قادر به کار کردن در جنگلها نیستند.

چوب راش

چوب راش دارای درون نامشخص و به رنگ کرم مایل به قرمز است. راش چوبی نیمه سنگین و دارای بافتی همگن و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچهاست. بعضی از انواع چوب راش به مصرف کارخانجات روکش و تخته لایه می رسد و برخی نیز برای تهیه مبلمان به کار برده می شود.

چوب توسکا

چوب توسکا دارای درون نامشخص، رنگ کرم مایل به قرمز می باشد. توسکا چوبی نیمه سنگین تا سبک است که به دلیل پرداخت و رنگ پذیری شکاف خوری و ابزار خوری خوب در صنعت مبلمان مصرف دارد ولی کم دوام بوده که البته در آب دوام قابل توجهی دارد. بیشترین میزان فروش را در بازار چوب فروشان پس از راش را داراست که البته در حال حاضر مهمترین مورد مصرف آن تخته لایه سازی آن در برابر آب درساختن بناهای آبی است.

چوب افرا

خانواده چوب افرا دارای گونه های مختلفی در ایران است از جمله میتوان افرا پلت ، افرا شیردار و کیکم را نام برد. این گونه چوب درون نامشخص، چوب سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و بیش صدفی دارد. افرا چوبی نیمه سنگین با پرداخت آسان و هم کشیدگی کم می باشد که باعث شده است تا در صنعت مبلمان و روکش گیری جایگاه ویژه ای داشته باشد.

چوب گردو

چوب گردو چوبی ریز بافت، به رنگ خاکستری مایل به قهوای تیره ودارای نقوش زیبا و نسبتاً با دوام است. این چوب نیمه سنگین و نیمه سخت و در مقابل فشار، خمش و کشش مقاوم است. از چوب گردو بیشتر در کارهای هنری و تزیینی، تهیه روکش،خراطی ساخت مبلمان، ساخت آلات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبتکاری و معرقکاری استفاده می شود.

چوب چنار

چوب چنار، چوبی به رنگ سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه ای است که لکه های قهوه ای صدفی دارد . چوب چنار نیمه سخت وسنگین و با دوام بوده که از آن برای ساخت دربهای اماکن متبرکه، دسته ابزار، صندلی، غربال، صندوق استفاده می شود.

چوب بلوط

چوب بلوط چوبی به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، درشت بافت و با دوام است. این چوب نسبتاً نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است و در برابر سایش مقاومت زیادی دارد و بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان تهیه روکش، تراورس راه آهن،مدل سازی است.

چوب تبریزی

چوب تبریزی به رنگ سفید تا کرم روشن است واغلب لکه های سیاه رنگ و یا قهوه ای دارد. این چوب نسبتاً نرم، سبک که دوام زیادی ندارد و کار با آن آسان است. از چوب تبریزی برای کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی استفاده می شود.

چوب ممرز

چوب ممرز ریز بافت به رنگ سفید تاسفید مایل به کرم و سخت و نیمه سنگین است . اینچوب در مقابل ضربه و سایش مقاومت دارد و در کاغذ سازی، تولید تخته خرده چوب ، تخته فیبر، واگن سازی، دسته ابزار، چوبهای تونلی از آن استفاده می شود.

چوب روس

واژه چوب روسی در بازار چوبایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی میشود که شامل گونه هایی مانند نراد، نوئل و انواع کاجها می شود. چوب نراد فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز، فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک، واکشیدگی و همکشیدگی کم، قابلیت ترک خوردن کم هنگام خشک شدن، بسیار خوش کار، سنباده خوری خوب، میخ خوری و پیچ خوری عالی است ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز میشوند از استحکام آن می کاهد. این چوب به علت سبکی و ضریب الاستیته بالا از بهترین چوبها برای اسکلت ساختمان هاست. الیاف بلند و خمیر سفید آن در کاغذسازی مصرف فراوان دارد. در ایران این چوب غالبا در صنایع مبلمان استفاده می شود.

چوب ماهاگونی

چوب ماهاگونی یا آکاژو به دو دسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم میشوند که اغلب آکاژوی آفریقایی در بازارایران یافت می شود. درون این چوب قرمز رنگ و برون چوب نازک سفید مایل به صورتی است. بافت یک دست و وجود پرمگسهای درخشان و براق که باتغییر جهت نور درخشش متفاوتی دارند از ویژگیهای شاخص این چوب است. یکی از پرمصرف ترین چوب های دنیا برای تهیه روکش های قیمتی است. به دلیل هم کشیدگی و واکشیدگی کم در هنگام خشک شدن کمتر دچار عیب می شود. ضربه پذیری خوب، پرداخت عالی،پیچ خوری و میخ خوری بالا از خصوصیات بارز این چوب است ولی رنگ پذیری و واکس خوری باید همراه با بتونه کاری انجام شود. در تهیه روکش و مبلسازی بیشترین مصرف را داراست. به دلیل ضربه پذیری و ضریب الاستیسیته بالا در تهیه قایق های بادبانی وتفریحی مناسب است.

چوب آکونه

چوب آکونه (گابون) به رنگ صورتی کم رنگ تا پر رنگ، سبک، نرم، ریز بافت و کم دوام بوده که به خوبی ورقه ورقه می شود. از این چوب برای تهیه کاغذ سازی، قایقهای سبک، و غیره استفاده می شود.

چوب ساج

چوب ساج (تیک) چوبی است به رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای پنج پر رنگ با خطهای سیاه که بسیار سنگین و با دوام است. این چوب در صنعت کشتی سازی، صنایع ظریف به خصوص خاتم کاری، ساخت ابزار آزمایشگاهی،روکش گیری و قسمتهای بیرونی و داخلی ساختمان موارد مصرف دارد.

چوب آبنوس

چوب آبنوس به رنگهای مختلف زردسفید تا قهوه ای و سیاه دیده می شود و انواع مختلفی مانند آبنوس سیاه، آبنوس مرمری یا مرمری آندامان آبنوس کاکی را شامل می شود. چوب آبنوس به دلیل سختی و استحکام بالا در ساخت وسایلی نظیر انواع مبلمان، میز و صندلی و پیانو مورد استفاده قرار میگیرد.

چوب افرای سیاه

سیاه چوب افرای سیاه با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فردی که نسبت به دیگر چوب ها دارد، برای ساخت لوازمی هم چون خط کش و دکوراسیون بزرگ استفاده می شود.

چوب والسا

چوب واسا(بالسا)سبک ترین چوب تجاری است دارای سفتی و قابلیت فرم دهی فراوانی است و به رنگهای سفید تا زرد روشن و قهوه ای ملایم دیده می شود. ازچوب بالسا در ساخت قطعات صنعتی ظریف مانند: دیوار سازی داخل هواپیما، در ساخت ماکت ها و آثار هنری استفاده می شود.

چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک(ون) دارای مقاومت و سختی مناسب و دارای قابلیت فرم پذیری خوبی می باشد. رنگ این چوب عموماً زرد ملایم است که برای ساخت که برای قطعات چوبی مانند قاب و فرم تابلو ها، عصا و راکت تنیس استفاده می شود.

چوب شمشاد

چوب شمشاد به دلیل تراکم بالای آوند ها و لیفهای آن دارای چگالی بالا می باشد. از این چوب در کارهایی مانند خاتم کاری و و منبت کاری استفاده می شود.

چوب لاله درختی

چوب لاله درختی چوبی است با بافتهای نزدیک و متراکم بهرنگ زرد که به دلیل کیفیت عالی در ساخت انواع مبلمان قیمتی، ظروف چوبی ، جعبه ها ، اسباب بازی و غیره به کار می رود.


چوب بالسا

درخت بالسا درختی بزرگ و پهن برگ از خانواده پنیرکیان است که در آمریکای لاتین می‌روید . منطقه رویش این درخت از جنوب مکزیک تا جنوب برزیل است . بالسا درختی سریع الرشد است و تا ۳۰ متر بلند می‌شود . این درخت معمولاً همیشه سبز است . درخت بالسا بر اساس شکل و پهنی برگ‌ها جزو درختان «سخت‌چوب» به شمار می‌رود ولی چوب آن سبک ترین چوب تجاری جهان است .

درختان بالسا از سن شش تا ۱۰ سالگی برای تولید الوار انداخته می‌شوند . چوب بالسا هرچند بسیار سبک است ولی دارای کیفیت‌هایی مانند استحکام، سفتی و قابلیت کار است . رنگ چوب سفید تا زرد روشن و گاهی قهوه‌ای است . وزن چوب بالسا بطور متوسط ۱۶۰ کیلوگرم در متر مکعب است .

(برای مقایسه : چوب بلوط ۷۲۰ کیلوگرم در متر مکعب است.)

۹۵ درصد از کل تولید جهانی چوب بالسا مربوط به کشور اکوادور است . در سال‌های اخیر ۶۰ درصد از کل تولید چوب بالسا از جنگل‌های مصنوعی این درخت که به همین منظور ایجاد شده‌اند به دست آمده‌است .

سودمندی و مزایای چوب بالسا

سبکی و ساختار سلولی خاص چوب بالسا آن را برای مواد عایق کاری ( سردخانه‌ای ) مناسب ساخته‌است. از چوب بالسا برای ساخت ماکت هواپیما و ماکت انواع پل برای آزمایش‌های علمی استفاده می‌شود. علاوه بر اینها از این چوب برای ساخت برخی دیواره‌های داخلی هواپیما، بخشی از پره‌های توربین‌های بادی، قابکاری، جلیقه‌های نجات، برخی وسایل ماهیگیری، راکت تنیس، تخته موج سواری، بخش‌هایی از قایق‌های تفریحی و وسایل دیگر استفاده می‌شود . خاک اره بالسا نیز به عنوان پرکننده سبک وزن در پلاستیک‌ها به کار می‌رود .

چوب کاج بلسان

چوب کاج بلسان یا چوب نراد که از خانواده کاج است و به رنگهای سفید،قهوه ای، و با رگه های صاف و ظریف دیده می شود و به طور عمده برای خمیر کاغذ و جعبه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. اما شیره و صمغ حاصل از این درخت به عنوان چسب شفاف به کار می رود و در رنگهای مختلف روغنی از آن استفاده می شود.

منبع ویکی پدیا

انواع چوب  

چوب ، انواع چوب ، درباره چوب و تخته ، دکوراسیون چوبی ، صنایع چوب ، نجاری و درودگری سنتی

گروه صنایع چوب و هنر ایران زمین


مطالب مرتبط با موضوع درودگری :

WhatsApp us