آموزش رنگ روی چوب

برای رنگ آمیزی چوب وسایل زیر مورد نیاز می‌باشد :

قلم نقاشی ، پیستوله ، سنباده 220 و 400 ، شاپان برای آستری ، بنزین ، سیلر و کیلر و رنگ نیم پلی استر و خشک کن نیم پلی استر

لیست قیمت رنگ کاری چوب

رنگ کاری چوب
رنگ کاری چوب

ابتدا برای زیر کار درآوردن سطح چوب به خوبی باید سمباده خورده و کاملا صاف شود . بسته به نوع چوب و کیفیت کار ، نوع و درجه سمباده متغیر است و توجه داشته باشید که باید در جهت راه چوب سنباده خورده شود . مرحله بعدی بتونه کاری است که هم می شود بعد از سمباده کاری آنرا اجرا کرد و هم بعد از آستر کاری و این بستگی به شیوه رنگ کاری شما دارد .

در ساخت بتونه از مل و سیریش و پودر رنگ استفاده شود و خمیر بتونه ساخته شده را با کاردک و لیسه روی سطح کار بکشید و سپس آنرا با سمباده 220 صاف کنید . بعد از اتمام مرحله بتونه کاری و سمباده مجدد نوبت به اجرای آستر با شاپان می رسد که آنرا با بنزین و رنگهای جوهری حل کرده و روی سطح چوب را پوشش دهید و در صورت تمایل می‌توانید از رنگ خود چوب استفاده کند و به اصطلاح خودرنگ نمایید .

قیمت رنگ کاری چوب

رنگ کاری چوب گردویی
رنگ کاری چوب گردویی

ساختن رنگ روغنی با شاپان

درصد ترکیب شاپان و بنزین را مورد توجه قرار دهید مثلا 200 گرم شاپان را با نیم لیتر بنزین حل نمایید و روشن یا تیره شدن آن بستگی به مقدار بنزین حل شده در آن دارد و یا از ترکیب شاپان قهوه ای و سیاه می‌توانید قهوه ای تیره تری بدست آورید .

عکس رنگ کاری
عکس رنگ کاری چوب

با ترکیب رنگهای روغنی و شاپان تنوع رنگ شما بیشتر می شود بعنوان مثال با ترکیب قرمز با شاپان قهوه ای رنگ فندقی بدست می آید . بدست آوردن طیف رنگ مورد نظر شما با بازی رنگها بدست می آید و باید در ترکیب متفاوت رنگها به نتیجه دلخواه خود برسید .

پوشش نهایی را می توانید با قلم و یا پارچه نرم بزنید . البته ابتدا با پارچه تنظیف شاپان را بمالید و سپس با یک پارچه خشک روی آن بکشید تا رنگ یکنواخت شود . رنگ ابتدایی همان رنگی است که پس از پوشش نیم پلی استر خواهید دید .

کار با سیلر و کیلر

مرحله بعدی پوشش با سیلر است و مقدار ترکیب سیلر و تینر بر روی قوطی سیلر درج شده است . معمولا یک لیتر سیلر با دو لیتر تینر 15 هزار مخلوط میشود .

تینر 10000 ادیب , معرفی تینر های برتر در صنایع چوب
تینر 10000 ادیب , معرفی تینر های برتر در صنایع چوب

برای پوشش سیلر هم می‌توانید از قلم و یا پیستوله استفاده نمایید . البته بهتر است پوشش اولیه سیلر را با پیستوله بزنید تا رنگ آستری اولیه خودش را نبازد و روشنتر نشود و سعی کنید یکنواخت پاشیده شود و در غیر اینصورت و در صورت ایجاد بخار بر سطح چوب می توان آنرا با سنباده از بین برد .

برای خشک شدن سیلر آنرا در نور آفتاب و یا مقابل وسیله گرمایی قرار ندهید و بگذارید خودش به آرامی خشک شود و حداقل دوبار مرحله سیلر کاری انجام شود .

در صورت نیاز به بتونه کاری آنرا بتونه کنید و پس از خشک شدن با سمباده نرم یا پوست آب روی سطح بکشید . بعد از پاشش مرحله اول سیلر حدود 8 ساعت صبر کنید و پس از بتونه کاری و سمباده کاری مجددا سیلر را بپاشید .

رنگ کاری درب کابینت
رنگ کاری درب کابینت

پلی استر

حالا نوبت به اجرای نیم پلی استر می رسد که باید محیط کار کاملا تمیز و بدون گرد و خاک باشد .

انواع رنگ درب کابینت آشپزخانه ، رنگ کاری چوب
انواع رنگ درب کابینت آشپزخانه ، رنگ کاری چوب

و این کار در دمای 25 الی 35 درجه انجام شود . برای یک لیتر نیم پلی استر حدودا از لیتر تینر 10 هزار استفاده کنید و برای تثبیت رنگ و خشک شدن سریعتر آن از خشک کن نیم پلی استر استفاده می‌شود که نسبت آن 5 درصد از کل نیم پلی استر است .

رنگ کاری چوب ، رنگ صفحه میز
رنگ کاری چوب ، رنگ صفحه میز

اضافه کردن خشک کن باید مرحله به مرحله صورت گیرد تا کل رنگ از بین نرود مثلا برای یک پیستوله دو درپوش و در زمستان تا سه درپوش قوطی خشک کن اضافه شود .

انواع آستر چوب ، خدمات رنگ کاری چوب
انواع آستر چوب ، خدمات رنگ کاری چوب

مات یا براق شدن محصول بستگی به سلیقه شما دارد که می‌توانید با کم و زیاد کردن مقدار ترکیب نیم پلی استر مات و براق کیفیت رنگ مورد دلخواه خود را بدست آورید .

اجرای آستر های رنگی روی چوب کاج ، خدمات رنگ کاری چوب
اجرای آستر های رنگی روی چوب کاج ، خدمات رنگ کاری چوب

مطالب مرتبط با آموزش رنگ کاری چوب :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us