MDF یا تخته فیبر با تراکم متوسط ​​، نوعی چوب مهندسی است که از ترکیب موم ، رزین و الیاف چوب ساخته می شود. اگرچه ممکن است MDF شبیه تخته سه لا باشد ، اما این ماده بسیار چگال تر است ، به این معنی که برش آن به تیغه ها و تکنیک های خاصی نیاز دارد. با ما همراه باشید تا نحوه برش چوب ام دی اف در کارگاه ها را بررسی کنیم.

خود را ایمن نگه دارید

ایمنی برای برش چوب ام دی اف
ایمنی برای برش چوب ام دی اف

دستکش های ضخیم کار و پیراهن آستین بلند بپوشید قبل از دست زدن یا بریدن قطعه MDF خود ، حتماً یک دستکش کار سنگین و یک پیراهن آستین بلند با دوام بپوشید. این به شما یک لایه دفاعی کوچک در برابر لبه های MDF و تیغ اره شما می دهد.

نکته: برای جلوگیری از گرفتار شدن در تیغ اره ، از لباس های آستین گشاد استفاده نکنید.

استفاده از ماسک برای جلوگیری از عبور گرد و غبار
استفاده از ماسک برای جلوگیری از عبور گرد و غبار

از ماسک گرد و غبار و عینک ایمنی استفاده کنید. هنگام برش ، ام دی اف مقدار زیادی ذرات گرد و غبار را در هوا آزاد می کند. برای اطمینان از اینکه این گرد و غبار به چشم یا گلو وارد نمی شود ، هنگام کار از یک ماسک گرد و غبار با کیفیت بالا و یک عینک ایمنی شفاف استفاده کنید.

نکته: ذرات گرد و غبار MDF ذاتاً خطرناک نیستند ، اما مقدار زیاد آنها ممکن است منجر به تحریک ناخواسته شود.

برش های خود را در یک منطقه بزرگ و شفاف قرار دهید. از آنجا که ام دی اف گرد و غبار زیادی را آزاد می کند ، سعی کنید چوب های خود را مانند گاراژ بیرون یا در یک اتاق باز برش دهید. اگر فضای مشخصی برای کار ندارید ، پنجره ها یا درهای نزدیک محل برش را باز کنید تا گرد و غبار راهی برای فرار داشته باشد. در صورت تمایل ، یک فن در اتاق قرار دهید تا به بیرون ریزگرد کمک کند.

محل قرار گیری قطعات چوب ام دی اف
محل قرار گیری قطعات چوب ام دی اف

نکته: اشیا اطراف محل کار خود را با ورق های نازک پلاستیکی بپوشانید تا کثیف نشوند.

ایجاد برش های مستقیم

ایجاد برش های مستقیم برای چوب ام دی اف
ایجاد برش های مستقیم برای چوب ام دی اف

یک تیغه محکم به اره مدور وصل کنید. برای ایجاد برش مستقیم در ام دی اف خود ، یک اره مدور بدست آورید که سرعت برش آن بین 3000 تا 3350 متر بر ثانیه (9،800 تا 11،000 فوت بر ثانیه) باشد. برای بهترین برش ممکن ، تیغه ای نصب کنید که حداقل 60 دندانه و عرض آن حدود 355 میلی متر باشد (14.0 اینچ). برای استحکام بیشتر ، تیغه ای انتخاب کنید که دارای نوک کاربید باشد.

اره مدور را می توانید در بیشتر فروشگاه های لوازم منزل پیدا کنید. قیمت مدل های با کیفیت بالا معمولاً بین 100 تا 300 دلار است.

نکته: قبل از نصب تیغه ، مطمئن شوید که دستگاه را از برق جدا کرده اید تا از بروز حوادث جلوگیری کنید.

تنظیم عمق تیغه با چوب ام دی اف
تنظیم عمق تیغه با چوب ام دی اف

عمق تیغه خود را تنظیم کنید تا کمی از صفحه شما پایین تر باشد. اره مدور خود را به گونه ای قرار دهید که پایین تیغه اره بر روی کنار چوب ام دی اف شما قرار بگیرد. سپس ، دکمه یا اهرم عمق اره خود را شل کنید و تیغه را با احتیاط حرکت دهید تا نوک آن درست زیر تخته MDF قرار گیرد. وقتی تیغه را در جایی که می خواهید قرار دهید ، دکمه عمق یا اهرم را دوباره محکم کنید.

قرار دادن چوب ام دی اف روی یک میز بزرگ
قرار دادن چوب ام دی اف روی یک میز بزرگ

تخته خود را به یک میز محکم وصل کنید. قطعه MDF خود را روی یک میز کار بزرگ قرار دهید یا اگر وسط تخته را برش می دهید ، هر انتهای آن را روی میز کار جداگانه یا اسب اره قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ناحیه ای که باید برش دهید از لبه سطح آویزان است ، سپس با استفاده از گیره های سنگین MDF را در جای خود قفل کنید.

ایجاد خطوط برای برش چوب ام دی اف
ایجاد خطوط برای برش چوب ام دی اف

نکته: اگر از مداد استفاده می کنید ، اطمینان حاصل کنید که خط به اندازه کافی ضخیم است که می توانید آن را به راحتی از فاصله دور مشاهده کنید.

برش چوب ام دی اف با استفاده از اره گرد
برش چوب ام دی اف با استفاده از اره گرد

با استفاده از اره گرد خود منطقه مشخص شده را برش دهید. با ابتدای خط مشخص شده جلوی اره مدور خود را در یک صف قرار دهید. سپس ، اره را روشن کرده و به آرامی از طریق قطعه MDF خود فشار دهید. تمام تلاش خود را برای ثابت نگه داشتن اره انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که سرعت برش شما کند و سازگار است.

نکته: اگر احساس کردید اره شما لرزیده یا لگد خورده است ، دستگاه را خاموش کرده و بگذارید برای یک دقیقه استراحت کند.

ایجاد برش های منحنی

ایجاد برش های منحنی
ایجاد برش های منحنی

اره برقی با تیغه برش دو فلزی تهیه کنید. برای ایجاد برش های خمیده در قطعه MDF خود ، اره مویی سازگار با تیغه های تعویض سریع خریداری کنید. سپس ، یک تیغه اره برقی دو فلزی خریداری کرده و آن را درون مکانیسم گیره تیغه دستگاه خود قرار دهید. برای بهترین نتیجه ممکن ، به دنبال یک تیغه باریک باشید که دارای تعداد زیادی دندان کوچک باشد. 

نکته: برای امنیت ، قبل از نصب تیغه ، دستگاه خود را از برق بکشید.

قرار دادن چوب روی میز محکم
قرار دادن چوب روی میز محکم

قطعه MDF خود را روی یک میز محکم کنید و آن را طوری قرار دهید که ناحیه مورد نیاز برای برش آن از لبه آویزان شود. سپس ، گیره های بزرگی را در اطراف لبه های قطعه MDF خود قرار دهید تا از حرکت دور شود.

نکته: اگر ناحیه ای که می برید در وسط قطعه MDF است ، هر انتهای چوب را روی یک میز محکم یا اسب اره قرار دهید.

علامت گذاری قسمت هایی که می خواهید برش دهید
علامت گذاری قسمت هایی که می خواهید برش دهید

منطقه ای را که می خواهید برش دهید علامت گذاری کنید. با استفاده از مداد ، روی سطح چوب یک خط بکشید و نشان دهید که در آن قصد برش آن را دارید. در صورت لزوم ، از قطب نما یا شابلون پیش نویس استفاده کنید تا منحنی های دقیق تری ایجاد کنید.

برش خطوط علامت گذاری شده با استفاده از اره برقی
برش خطوط علامت گذاری شده با استفاده از اره برقی

از اره برقی خود برای برش قسمت مشخص شده استفاده کنید. قسمت جلوی کفش اره مویی خود را در ابتدای منطقه ای که می خواهید برش دهید قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که تیغه دستگاه با خط مشخص شده شما به صف می رسد ، سپس اره را روشن کرده و به چوب تبدیل کنید. MDF فوق العاده متراکم است ، بنابراین از حرکات آرام و ملایم استفاده کنید تا از طریق آن کار کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

نویسنده: ف.حسنخانی

مقالات مرتبط با چوب ام دی اف:

WhatsApp us