خانه » Blog » صنایع چوب » چوب » انواع چوب » چوب درخت نخل, معرفی انواع چوب , ویژگی های انواع چوب

چوب درخت نخل

توضیح کلی در مورد درخت نخل:

چوب درخت نخل
چوب درخت نخل

درخت نخل انواع گوناگونی دارد و در طول سال های طولانی در پارک ها و معابر عمومی، برای فضای سبز داخل شهرها و زیبایی آن ها کاشته می شدند و درختی که به این دلیل کاشته می شود کاربرد زینتی دارد.

معرفی انواع چوب

چوب درخت نخل
چوب درخت نخل

نوع دیگر درخت نخل به دلیل میوه ی آن کاشته می شود که به میوه ی آن خرما (پالماسه) گفته می گویند.

درخت نخل
درخت نخل

درخت نخل موارد استفاده ی زیادی دارد و حتی به غیر از میوه، هسته ی میوه، گل، و دانه های گرده و مغز چوب آن هم کاربرد دارد. که به میوه ی نارس و کال خرما (خارک) یا (خرک) یا (کنگ) که اقوام عرب زبان به آن (حبابوک) می گویند.

وقتی کلمه ی رطب را به جای خرما به کار می بریم، در حقیقت مرحله ای از رشد خرما را تعریف می کنیم. رطب به یک مرحله قبل از رسیدن کامل خرما گفته می شود و نسبت به خرما قند کمتر و رطوبت بیشتری دارد.

درختان نخل، درختانی بلند پایه هستند که در میان هر دو الی پانزده درخت ماده یک درخت نر کاشته می شود و ارتفاع آن ها از 3 الی 30 متر می رسد. از جمله کاربردهای چوب درخت خرما می توان به (بنایی و ساخت نردبان و…) اشاره کرد.

چوب درخت نخل
چوب درخت نخل

پراکندگی های درخت نخل:

درخت نخل معمولا در مناطق گرمسیر همچون محدوده ی شمال افریقا و جنوب غربی آسیا پراکنده شده است ولی محل رویش اصلی آن معلوم نیست و احتمالا بومی مناطق اطراف خلیج فارس می باشد.

این درخت اغلب در مناطق جنوبی کشور و مناطق گرمسیر ایران مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس،سیستان و بلوچستان و حتی در خراسان و یزد نیز وجود دارد و در برخی از شهرهای ساحلی شمال کشور به صورت پراکنده کاشته شده است.

چوب درخت نخل – درخت نخل

درخت خرما نزدیک به دویست سال عمر می کند ولی چون باردهی درخت از صد سال به بعد به شدت کم می شود و نگهداری درخت پیر دیگر توجیه اقتصادی ندارد برای همین قبل از صد سالگی بریده می شود.

کاربرد های مختلف چوب را خواص و ویژگی های متعدد و متفاوت از جمله چگالی، استحکام و مقاومت در برابر رطوبت و دما و… تعیین می کند.

چوب درخت نخل
چوب درخت نخل

شواهدی یافت شده است که نشان می دهد در عصر حجر و قبل از مهاجرت اقوام آریایی به ایران، از چوب درخت نخل برای ساخت خانه استفاده می شده است که مربوط به 4200 سال قبل از میلاد مسیح است. همچنین مورخان تاریخ در یک قبر در یکی از شهرستان های ایران به نام فسا ابزارآلاتی ساخته شده با چوب درخت نخل کشف کرده اند که مربوط به 5000 سال قبل بوده و این موضوع نشان دهنده ی قدمت و همچنین مقاومت این چوب است که در طی این زمان آسیبی به آن وارد نشده است.

از چوب درخت خرما در صنایع تبدیلی از جمله نئوپان و ام دی اف استفاده می شود و از جمله چوب هایی است که همواره در کشور موجود می باشد به صورتی که 22-20 درصد وسعت نخلستان های دنیا در کشور عزیزمان ایران می باشد. نتایج تحقیقاتی در کشور آلمان که بر روی تخته هایی از چوب درخت خرما صورت گرفته است نشان می دهد که این چوب استانداردهای جهانی را دارا می باشد.

از چوب درختان نخل روغنی کهنسال می توان محصولاتی مثل تخته سه لایه و پانل های چند لایه ای، تخته بلوک، گلولام و چوب چند لایه ی عرضی درست کرد. این محصولات در کشورهای مالزی و تایلند مورد استفاده بیشتری قرار می گیرد.

چوب درخت نخل، بهترین چوب از نظر چگالی تنه و رطوبت بالا است که در مقایسه با چوب های دیگر دارای تفاوت ساختاری است. این چوب پتانسیل زیادی برای تبدیل به محصولات قابل استفاده دارد، در حالی که هیچ کدام از این محصولات هنوز تجاری نشده اند؛ در حالی که اگر ماشین آلات و ابزار آلات موجود برای فرآوری محصولات چوب درخت خرما بروزرسانی یا بهینه سازی شوند، محصولات بسیار زیادی از این چوب ساخته و استفاده خواهد شد. چوب درخت نخل پتانسیل زیادی برای انجام این گونه فعالیت ها دارد.

در شهرهای جنوبی کشورمان افراد با ذوق و هنرمند بسیاری هستند که تمام ملزومات خانه شان را از چوب درخت خرما ساخته و استفاده می کنند. از جمله آلاچیق و سایه بان حیاط، مبل و میز و صندلی و تخت و حتی ظروف آشپزخانه گرفته تا قاب عکس و گلدان.

                                                       چوب درخت نخل- تهیه سبد از برگ درخت نخل

چوب درخت نخل- تهیه سبد از برگ درخت نخل
چوب درخت نخل- تهیه سبد از برگ درخت نخل

تولید کاغذ از درخت نخل:

در زمان های گذشته اولین کاغذ با استفاده از علف های هرز کناره ی رود خانه ای توسط فردی ساخته شد و پس از آن آرام آرام ساخت کاغذ در سراسر جهان رواج پیدا کرد و پیشرفت در صنعت کاغذ باعث شد از آن پس برای ساخت کاغذ، از چوب درخت های مختلف از جمله درخت نخل استفاده شود. می دانیم که ماده اولیه ساخت کاغذ، چوب است و با توجه به این موضوع که وقت زیادی صرف تجدید پذیری درختان می شود باید به فکر یک سرچشمه جدید سلولزی گشت که به جای چوب درختان در صنعت کاغذ سازی مورد بررسی و بهره برداری قرار گیرد. از تارهای درخت نخل برای استخراج فورفورال، لیگین و سلولز استفاده می گردد و به همین علت از آن می توان برای تهیه کاغذ استفاده کرد.

                                                      چوب درخت نخل- تهیه کاغد از درخت نخل

چوب درخت نخل- تهیه کاغد از درخت نخل
چوب درخت نخل- تهیه کاغد از درخت نخل

در همه ی مراحل کشاورزی و تمامی صنایع مربوط به آن علاوه بر این که محصولات اصلی تهیه می شوند از وسایل جانبی آن هم لوازم بسیار زیادی تولید می شود که شامل بخش زیادی از کل فرآورده های آن محصول می باشد. ضایعات موجود در درخت نخل بیشتر برای ساخت کاغذهای شیار دار مورد استفاده قرار می گیرد و از این کاغذ های شیار دار معمولا برای ساخت کارتن استفاده می شود. رنگ کارتن های ساخته شده از این ضایعات نخودی مایل به قهوه ای است و در وزن های مختلف و از صد و ده گرم به بالا تهیه می شود. این نوع کاغذ در لایه ی میانی کارتن ها قرار می گیرد.

کلام آخر

از چوب درخت خرما محصولات بی شماری می توان تولید کرد و همه ی اجزای آن مورد استفاده بشر قرار می گیرد. مخصوصا تنه ی استوار درخت خرما که در ساختن ساختمان ها استفاده می شود، ساختمان هایی که از 300-500 سال پیش ساخته شده اند و هنوز سربلند و پا برجا با تکیه بر چوب درخت خرما سرافراز مانده اند، و این استحکام چوب درخت خرما را ثابت می کند.

چوب درخت نخل

چوب درخت نخل
چوب درخت نخل

نویسنده: رحیم نعمتی لیمائی

مطالب مرتبط با شناخت انواع چوب :

  •   4 نوع بهترین چوب مستحکم برای بالابر پله های چوبی
    انتخاب چوب مناسب برای دکوراسیون داخلی می تواند بسیار مشکل باشد . مخصوصاً اگر اینجا در مورد پله صحبت کنیم . دوام و ظاهر کامل به انواع چوبی که برای راه پله و بالابر استفاده می شود ، بستگی دارد .
  •  چه چیزی چوب را زیبا می کند
    تکنسین های چوب از ویژگی های ظاهری برای شناسایی چوب استفاده می کنند . این ها ظاهر و زیبایی متمایزی به تخته می بخشد . بیاموزید که چه چیزی ظاهر چوب را تشکیل می دهد .
  • (iran carpenter) صنایع چوب در ایران
    صنایع چوب و هنر درودگری از فنون کهن و قدیمی است که میتوان بجرات گفت که از زمان بوجود امدن بشر به این صورتی که هست ، او را دربرابر خطرات مختلف حفظ کرده و اکنون به عنوان یک حرفه با صد ها شاخه متفاوت در اکثر محیط زندگی انسان نقش مستقیم دارد .
  • انواع چوب
    هرچه بیشتر در مورد ویژگی های منحصر به فرد چوب و منبع آن بدانید ، بهتر می توانید درجه گرما و زیبایی را که به دکوراسیون روزمره تان می آورد را درک کنید . دکوراسیون ساخته شده از چوب
  • 11 نوع از بهترین چوب ها برای تعویض جلو پنجره
    معرفی انواع چوب ، چوب در کنار بتن و کامپوزیت ، یک ماده تزئینی بیرونی محبوب است . به عنوان مثال ، چوب قرمز و سرو از مواد تزئینی رایج بیرونی در بین صاحبان خانه هایی هستند که به دنبال زیباتر کردن فضای بیرونی خود هستند .
  • 23 مزایا و معایب میزهای چوبی
    اگر اخیراً ایده های بازسازی خانه را تماشا کرده ‌اید یا مجلات طراحی داخلی را باز کرده‌ اید ، می ‌دانید که کانترهای چوبی در حال حاضر محبوب هستند .
  • 35 نوع از محبوب ترین انواع مختلف چوب
    چوب یکی از معدود منابع طبیعی تجدید پذیر است . این محصول مهمی است که در زندگی روزمره و اقتصاد ما استفاده می شود . انواع مختلفی از چوب در ساخت خانه و مبلمان استفاده می شود .
  • 4 نوع چوب برای استفاده در راه پله شما , بهترین انتخاب چوب مناسب پله
    اگر در حال برنامه ریزی برای بازسازی راه پله چوبی در خانه خود هستید ، برند فن و هنر می تواند شما را در انتخاب بهترین مواد متناسب با سلیقه ، نیازها و بودجه شما کمک کند. هنگام انتخاب یک ماده برای یک راه پله ساخته شده از چوب ، تعیین کیفیت چوب مهم است .

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us