انواع چوب های نرم و سخت، ویژگی ها و کاربردهایشان

انواع چوب در صنعت و ساختمان

ظرافت و دقت در کار چوب
ظرافت و دقت در کار چوب

چوبی که از تنه درختان به دست می آید و به صورت تخته بریده می شود، بیشتر چوبی که در ساخت انواع اسباب و اثاثیه و تجهیزات (مبلمان) به کار می رود را تشکیل می دهد. نوع چوبی که ما انتخاب می کنیم زیبایی و استحکام وسیله ساخته شده را تعیین می کند. انواع زیادی از چوب ها در دسترس اند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

در این مطلب رایج ترین انواع چوب های نرم و چوب سخت و ویژگی های آنها بیان می شود. (لازم به ذکر است که این مطلب ترجمه است و ممکن است شرایط عرضه و فروش چوب در کشورمان با آن چه ذکر می شود تفاوت هایی داشته باشد.)

چوب های نرم رایج

چوب نرم چیست ؟

وقتی می گوییم چوب نرم لزوماً به این معنی نیست که این چوب ضعیف تر و کم تراکم تر از چوب های سخت است. درواقع تفاوت اصلی چوب های نرم و سخت در چگونگی تولید مثل آنها است. چوب های نرم جزو بازدانگان و چوب های سخت جزو نهاندانگان هستند. چوب های نرم از درختان خانواده کاج مانند سرو، صنوبر و کاج به دست می آیند و رنگ آنها تا حدی زرد رنگ و یا مایل به قرمز است. از آن جایی که بیشتر درختان خانواده کاج سریع و مستقیم رشد می کنند، در نتیجه چوب های آنها که چوب نرم نامیده می شود به طور معمول ارزان تر از چوب های سخت است.

پیدا کردن چوب های نرمی که رویش پایدار دارند نسبتاً آسان است. (چوب هایی که رویش پایدار دارند، چوب هایی هستند که در مزارع درخت رشد داده می شوند تا از وجود ذخایر بی پایان چوب اطمینان حاصل شود.) اگر ما از این نوع چوب ها استفاده کنیم، در روند جنگل زدایی از جهان شرکت نمی کنیم و همیشه یک منبع چوب برای طرح هامان داریم.

در این جا فهرستی از انواع چوب های نرم رایج و ویژگی های آنها بیان می شود. (در مقیاس نرمی 1 تا 4، 1 نرم ترین چوب محسوب می شود.)

چوب سرو (سدر)

سرو چهار هزار ساله ابرکوه استان یزد ایران زمین
سرو چهار هزار ساله ابرکوه استان یزد ایران زمین

رایج ترین نوع سرو، انواع سرخ غربی آن است. سرو سرخ غربی همان طور که از نامش پیدا است، رنگ مایل به سرخ دارد. این نوع چوب نسبتاً نرم است (1 در مقیاس 1 تا 4) رگه های مستقیم دارد و بویش کمی معطر است. سرو سرخ غربی بیشتر برای طرح های فضای باز مانند مبلمان، عرشه کشتی ها و ظاهر ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند محیط های مرطوب را بدون فرسوده شدن تحمل کند. قیمت سرو سرخ غربی متوسط است و می توان آن را در بسیاری از نجاری ها پیدا کرد.

سرو یکی از معطر ترین چوب ها است و به اندازه کافی نیز استحکام دارد تا محیط های طبیعی را تحمل کند. بنابراین برای عرشه کشتی و مبلمان پاسیو عالی است.

چوب صنوبر

درباره درخت صنوبر , تبریزی , چوب سپیدار , چوب صنوبر
درباره درخت صنوبر , تبریزی , چوب سپیدار , چوب صنوبر

شناخته شده ترین صنوبر، صنوبر داگلاس است. این چوب رگه های راست واضحی دارد و رنگ آن قهوه ای مایل به سرخ است. صنوبر اغلب برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد؛ با این حال ارزان است و می توان برای ساخت برخی از مبلمان ها هم آن را به کار برد. صنوبر الگوی رگه های خیلی جالبی ندارد و خوب جلا نمی گیرد، بنابراین بهترین زمان استفاده از آن هنگامی است که قصد داشته باشید محصول نهایی را رنگ کنید.

صنوبر داگلاس تا حدودی محکم است و در میان چوب های نرم، سخت محسوب می شود. در مقیاس 1 تا 4 مقیاس آن 4 است.

این چوب در نجاری ها خیلی رایج است و قیمت آن هم خیلی ارزان است. همین احتمالاً وسوسه تان می کند با چوب صنوبر چیزی بسازید.

چوب کاج

چوب کاج روستیک ، لمبه چوب روسی ، سندبلاست ، رنگ چوب ، کهنه کاری روی چوب
چوب کاج روستیک ، لمبه چوب روسی ، سندبلاست ، رنگ چوب ، کهنه کاری روی چوب

کاج ارقام مختلفی دارد از جمله می توان به کاج نراد روسی ، کاج نوئل ، کاج سفید و کاج زرد اشاره کرد. از همه آنها هم اسباب و اثاثیه (مبلمان) عالی ای ساخته می شود. کار با کاج بسیار آسان است چرا که بیشتر گونه های آن نسبتاً نرم و برای کنده کاری خوب اند.

کاج معمولاً در ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد چرا که آسان شکل و جلا می پذیرد.

به طور کلی کاج خیلی خوب جلا می گیرد. البته کاج روسی می تواند شیره تراوش کند، بنابراین وقتی از این نوع کاج استفاده می کنید باید مراقب باشید. کاج در بیشتر نجاری ها در دسترس است اما چوب کاجی که در نجاری ها پیدا می شود اغلب درجه پایین تری نسبت به چوب الوار فروشی ها دارد. البته بستگی به سبک کار نجاری ها هم دارد . برخی سفارشی ساز هستند و برترین گونه های کاج استفاده می کنند . مثل کاج فنلاندی 

مزایا و ویژگی های چوب کاج 

چوب قرمز (چوب سرخ)

Sequoioideae redwoods  یک درخت خاص از خانواده مخروطی که بیشتر در جنگل های ساحلی شمال کالیفرنیا وجود دارد . زیستگاه این گونه شمال کالیفرنیا است و در مناطقی مانند هوبئی چین ،  , سیرا نوادا نیز دیده شده است .

Redwood Acacia چوب ردوود اکاسیا
Redwood Acacia چوب ردوود اکاسیا
Redwood Acacia چوب ردوود اکاسیا
Redwood Acacia چوب ردوود اکاسیا
Redwood Acacia چوب ردوود اکاسیا
ساحل رودخانه کالیفرنیا در پارک دولتی رودخانه پرایری کریک

سرخ‌چوب نام یک زیرخانواده از تیره سرویان است.

سرخ‌چوب، Sequoioideae  طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: گیاه
رده:
مخروطیان
راسته: کاج‌سانان
تیره: سرویان
زیرتیره: Sequoioideae

سکویا
Sequoiadendron
متاسکوویا

این درختان می توانند هزاران سال زندگی کنند ولی الودگی هوا یکی از عوامل از بین رفتن این گونه است .

چوب ردوود
چوب ردوود

درخت ماموت هم مانند سرو به دلیل مقاومتش در برابر رطوبت، بیشتر برای طرح های فضای باز مورد استفاده قرار می گیرد. درخت ماموت نسبتاً نرم است و رگه های راست دارد. همان طور که نامش نشان می دهد رنگ آن مایل به سرخ است. کار با درخت ماموت آسان است، نسبتاً نرم است (2 در مقیاس 1 تا 4) و قیمتش متوسط است. در نجاری ها یافت می شود.

بیشتر نجارها علاقه مندند با چوب های سخت کار کنند. تنوع رنگ، بافت و الگوهای رگه ها باعث می شود برخی از مبلمان های جالب از این نوع چوب ساخته شود. آن چیزی که مصرف درختان با چوب سخت را محدود می کند، قیمت آنها است. وسایلی که از برخی از گونه های این نوع درختان ساخته می شوند می توانند خیلی گران در بیایند.

برخی از سخت چوب ها را دیگر خیلی سخت می توان پیدا کرد چراکه بدون نگرانی از احتمال انقراض شان بی محابا بریده می شوند. (نمونه آنها چوب بلسان بنفش برزیلی است.) این نه تنها ضایعه ای برای محیط زیست است، بلکه قیمت این چوب ها را نیز به شدت بالا می برد. اگر می توانید، سعی کنید چوب را از جنگل های با رویش پایدار خریداری کنید. (مزارع درخت تجاری که عرضه چوب در آنها تضمین شده است.) با این کار می توان از جنگلداری پایدار حمایت کرد.

در این جا فهرستی از رایج ترین سخت چوب ها و ویژگی های آنها بیان می شود. (در مقیاس سختی یک تا 5، 5 سخت ترین چوب محسوب می شود.)

آیا ردوود چوب سخت یا نرم است؟

نمونه هایی از درختان جنگلی شامل توسکا، صدف، راش، هیکور، چوب ماهون، افرا، بلوط، تیک و گردو است.نمونه هایی از درختان نرم چوب، سدر، کیک داگلاس، صنوبر، کاج، قرمز ، صنوبر، و یو است. بیشتر چوب های چوبی دارای تراکم بالاتری نسبت به اکثر چوب نرم هستند. اکثر چوب خرد شده دارای چگالی کمتری نسبت به اکثر چوب های چوبی است.

چوب زبان گنجشک

رنگ چوب درخت زبان گنجشک از سفید تا قهوه ای پریده رنگ را در بر می گیرد و رگه های راست دارد. کار با این  چوب ساده است (سختی 4 در مقیاس 1 تا 5). همچنین خیلی زیبا جلا می گیرد اما پیدا کردن آن  سخت تر و سخت تر می شود. این چوب در نجاری ها یافت نمی شود و در الوار فروشی های بزرگ تر در دسترس است. زبان گنجشک جایگزین خوبی برای بلوط سفید است.  چوب درخت زبان گنجشک

چوب توس (غان)

توس دو نوع مختلف دارد: زرد و سفید. توس زرد، رنگ زرد پریده رنگ تا سفید را در برمی گیرد و بخش داخلی چوب قهوه ای مایل به سرخ است. توس سفید رنگ سفیدتری دارد که شبیه به افرا است. هر دو نوع درخت توس، سختی 4 در مقیاس 1 تا 5 دارند. توس به راحتی در دسترس است و از بسیاری از سخت چوب های دیگر ارزان تر است. توس را می توان در خیلی از نجاری ها پیدا کرد گرچه بهتر است آنها را از الوار فروشی ها تهیه کنید. چوب توس

توس ارزان قیمت است و علاقه مندان زیادی نیز دارد. برای همین اغلب برای ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.

توس محکم و کار با آنها آسان است. با این حال سخت جلا می گیرد چراکه جلا به صورت یکنواخت بر روی آن قرار نمی گیرد. بنابراین ممکن است ترجیح دهید هر چیزی که با این چوب می سازید را رنگ کنید.  مشخصات فنی چوب توس 

چوب گیلاس

گیلاس بسیار محبوب است و استفاده های زیادی از آن می شود. کار با آن نیز آسان است. جلا می گیرد و به زیبایی هم کهنه می شود. رنگ بخش داخلی چوب گیلاس، قهوه ای مایل به سرخ است. لایه بیرونی آن تقریباً سفید است.

گیلاس دارای سختی 2 در مقیاس 1 تا 5 است. استفاده از این چوب برای ساخت مبلمان بسیار معمول است و در جنگل های رویش پایدار در دسترس است. چوب گیلاس در نجاری ها یافت نمی شود بنابراین باید به الوار فروشی ها سر بزنید. دلیل آن تقاضا است، قیمت چوب گیلاس در مقایسه با سایر سخت چوب ها مانند بلوط و افرا تاحدودی گران است. چوب گیلاس

چوب ماهون

یکی از چوب های عالی برای مبلمان، چوب ماهون است. (این چوب، چوب ماهون هندوراس نیز نامیده می شود.) رنگ چوب ماهون قهوه ای مایل به سرخ تا ته رنگ سرخ عمیق است. رگه های آن راست، بافتش متوسط و سختی اش در حدود 2 در مقیاس 1 تا 5 است. خیلی خوب جلا می گیرد و تنها با یک لایه روغن عالی به نظر می رسد.

تنها اشکال کار این است که چوب ماهون در جنگل های رویش پایدار رشد نمی کند. چوب ماهون را در نجاری ها پیدا نمی کنید. تنها مکان برای پیدا کردن چوب ماهون محوطه الوار فروشی ها است و قیمت آن هم در این مکان ها به صرفه است. چوب ماهون

چوب افرا

افرا دو نوع مختلف دارد: نرم و سخت. هر دو رقم سخت تر از بسیاری از چوب های دیگر اند. افرای سخت (5 در مقیاس 1 تا 5) خیلی سخت است که کار با آن را مشکل می کند اما کار با افرای نرم نسبتاً آسان است. 

هر دو رقم ذکر شده به خاطر نرمی و داشتن رگه های مستقیم، بادوام تر از بسیاری از چوب های دیگر اند همچنین ارزان تر از چوب های سخت دیگر هم هستند. افرا را نمی توان در نجاری ها یافت و برای خرید آن باید به الوار فروشی ها مراجعه کنید.  چوب افرا 

چوب بلوط

بلوط یکی از پر کاربردترین چوب ها برای مبلمان است. بلوط در دو رقم سرخ و سفید موجود است. بلوط محکم (سختی در حدود 4 در مقیاس 1 تا 5) و کار با آن آسان است. بلوط سفید برای ساخت مبلمان ترجیح دارد چراکه  در مقایسه با بلوط سرخ شکل ظاهری جذاب تری دارد. بلوط سفید در برابر رطوبت مقاوم است و می توان در مبلمان فضای باز از آن استفاده کرد.

بلوط معمولاً برای کفپوش و مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد چراکه بسیاری از افراد رگه های آن را می پسندند.

بلوط یکی از چوب هایی است که می توان آن را از شعاع به 4 قسمت برید. در واقع، بلوط سفیدی که به این شکل بریده می شود از بعضی از چوب های سخت دیگر مانند گیلاس ارزان تر است. رگه های بلوط الگو و برق زیبایی دارند. بلوط سرخ را می توان در بسیاری از نجاری ها پیدا کرد اما اگر به دنبال بلوط سفید می گردید به الوار فروشی ها سر بزنید.  چوب بلوط 

چوب صنوبر (تبریزی)

صنوبر یکی از سخت چوب هایی است که نسبت به بقیه سخت چوب ها ارزان تر است. چوب صنوبر نسبتاً نرم است (سختی 1 در مقیاس 1 تا 5) که کار با آن را آسان می کند. صنوبر سفید است و دل چوب رگه های سبز یا قهوه ای دارد. از آن جایی که صنوبر چوب خیلی زیبایی نیست، به ندرت در مبلمان ظریف مورد استفاده قرار می گیرد و اگر هم به این منظور به کار رود تقریباً همیشه رنگ آمیزی می شود.

صنوبر برای کشوها (در جایی که دیده نشود) انتخاب خوبی است چراکه با دوام و ارزان است. چوب صنوبر را می توان در نجاری های بزرگ تر پیدا کرد. اما الوار فروشی ها امکان انتخاب بهتری را به ما می دهند.

چوب صنوبر برای ساخت اسباب بازی، کاسه و کار دستی های چوبی کوچک مناسب است. صنوبر رنگ را بهتر از جلا می گیرد.

چوب ساج

هرچه زمان می گذرد چوب ساج نادرتر می شود اما همچنان برای مبلمان خوب فضای باز یک جزء اساسی است. ساج در برابر آب و هوا بسیار مقاوم است. همچنین زیبا است (و البته گران قیمت است. یک تخته استاندارد 24 دلار است.) ساج حسی روغنی می دهد و رنگ طلایی- قهوه ای دارد. سختی آن 3 در مقیاس 1 تا 5 است و تنها در الوار فروشی های بزرگ تر و تأمین کننده های تخصصی در دسترس است. چوب ساج

چوب گردو

سختی گردو حدود 4 در مقیاس 1 تا 5 است. چوب گردو قهوه ای رنگ و کار با آن ساده است. متأسفانه چوب گردو تا حدودی گران است (معمولاً یک تخته استاندارد در حدود 8 دلار است) و پیدا کردن تخته های بزرگ برای طرح های بزرگ نیز دشوار است. چوب گردو چوبی است که عالی می توان بر روی آن کار کرد و برای خاتم کاری و تزئینات خوب است. نمی توان چوب گردو را در نجاری ها یافت و اگر مقدار زیادی از آن مورد نیاز است باید به الوار فروشی ها مراجعه کرد.  چوب گردو

انواع چوب در صنعت و ساختمان

منبع:


مطالب مرتبط با شناخت انواع چوب :

  • معرفی انواع چوب های ساج + قیمت
    چوب ساج یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین چوب های جهان است. این چوب از درختان ساج که بومی مناطق گرمسیری آسیا هستند، به دست می آید
  • چوب سدر چیست و نکاتی درباره رنگ کاری چوب
    سدر در طول سال ها به عنوان چوب غیر قابل رنگ آمیزی شهرت پیدا کرده است . این قابل درک است با توجه به اینکه چوبی سخت و بسیار متراکم است که به دلیل منافذ فشرده اش تمایل به رد رنگ دارد .
  • تفاوت اصلی بین چوب نرم و چوب سخت
    چوب‌های نرمی مانند صنوبر لبه دار، صنوبر داگ، SPF و کاج زرد جنوبی، و چوب‌های سخت مانند بلوط، ماهون و چوب سرخ سنگ بنای صنعت چوب هستند
  • چوب چهار تراش 1.6*10*300 سانت
    در این مقاله به بررسی و معرفی ابعاد چوب چهار تراش کاج روسی با ابعاد 1.6 * 9 * 300 سانتی متر می‌پردازیم. خرید و براورد قیمت انواع چوب چهار تراش
  • معرفی چوب میرانته ( لاوان )
    چوب مرانتی به طور معمول قهوه ای مایل به قرمز یا ارغوانی تیره است. معمولاً با وجود رگه های رزین سفید.
  • نحوه شناسایی انواع چوب
    چه یک صنعت‌ گر حرفه ‌ای چوب باشید یا یک تلاش ‌گر آخر هفته ، به احتمال زیاد با تکه ‌ای چوب روبرو شده ‌اید که کاملاً نمی ‌توانید آن را شناسایی کنید
WhatsApp us