ابزارهای لازم نجاری

در همه ی حرفه ها و شغل هایی که ما می شناسیم، ابزارهایی وجود دارند که ممکن است برای بسیاری از افرادی که در آن حرفه یا شغل درگیر نیستند، ناآشنا و بی‌معنی باشند. در حرفه ی نجاری هم مانند حرفه های دیگر ابزارهای لازم به خصوصی وجود دارند که این ابزارها برای نجارها بسیار آشنا و کاربردی هستند، همان طور که می توانند به همان اندازه برای ما ناآشنا و بی‌معنی باشند. برای وارد شدن به حرفه نجاری یا انتخاب حرفه ی نجاری به عنوان شغل، شناخت این ابزارها و کارایی آن ها بسیار مهم است.

افرادی که به حرفه ی نجاری علاقه دارند و می خواهند در این حرفه ی مشغول به کار شوند، توصیه می کنیم قبل از هر چیز به آشنایی و دانستن کاربرد این ابزار  بپردازند؛ چرا که آشنایی با این ابزارها گامی بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله ما سعی کردیم تا ابزارهای مربوط به حرفه ی نجاری را نام برده و کارایی آن ها را توضیح دهیم، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

کارگاه نجاری

قبل از برنامه ریزی برای انجام هر کاری، باید محلی را که قرار است در آن کار مورد نظر را انجام دهیم، مشخص کنیم، و برای انجام هر کاری یک مکان مشخص و منحصر به فرد وجود دارد. برای ایجاد حرفه ی نجاری و کار کردن به عنوان یک نجار، باید محلی را در نظر داشته باشید تا بتوانید دستگاه ها و ابزار مورد نیاز در حرفه ی نجاری را در آن مکان جاسازی کنید. به محل هایی که در حرفه ی نجاری برای انجام کار های مربوطه مورد استفاد قرار می گیرند، به اصطلاح کارگاه نجاری می گویند.

ابزارهای لازم نجاری – یک کار گاه نجاری با ابزار مورد نیاز نجاری در داخل آن

ابزارهای لازم نجاری - یک کار گاه نجاری با ابزار مورد نیاز نجاری در داخل آن
ابزارهای لازم نجاری – یک کار گاه نجاری با ابزار مورد نیاز نجاری در داخل آن

اره گرد

اره گرد نوعی از انواع اره های برقی است. اره های گرد همان طور که از نام آن ها پیدا است، شکل گردی دارند و برای برش چوب ها و مواد مختلف در حرفه ی نجاری استفاده می شوند.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع اره ی گرد در حال استفاده توسط یک نجار

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع اره ی گرد در حال استفاده توسط یک نجار
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع اره ی گرد در حال استفاده توسط یک نجار

چوب های سخت

چوب های سخت، چوب هایی هستند که بر خلاف چوب های نرم، جنس متفاوتی دارند و از درخت های به خصوص به دست می آیند.

میز اره کشی

میزهای اره کشی، میزها یا نیمکت هایی هستند که از اره های گرد تشکیل شده اند و توسط یک موتور الکتریکی کار می کنند.

چکش

چکش ها ابزاری مهم و بسیار مورد استفاده در نجاری ها هستند. چکش ها برای اتصال ابزار کوچک به یک محل در چوب استفاده می شوند. البته بیشتر استفاده ی ما از چکش برای اتصال و فرو بردن یک میخ در چوب، دیوار یا محل های دیگر است.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع چکش مورد استفاده در حرفه ی نجاری

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع چکش مورد استفاده در حرفه ی نجاری
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع چکش مورد استفاده در حرفه ی نجاری

گیره 

گیره ها در نجاری نیز از ابزار مهم به شمار می روند. از گیره ها در حرفه ی نجاری برای ثابت نگه داشتن یک وسیله یا ثابت نگه داشتن دو وسیله متصل به هم استفاده می شوند. این گیره های مورد استفاده در حرفه ی نجاری می توانند به صورت دستی در اندازه دلخواه و لازم تنظیم شوند. کاربردی ترین کارکرد گیره ها در حرفه ی نجاری، بالا بردن دقت نجار ها است، که دقت و ظرافت در این کار، امری بسیار مهم و ضروری است.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع گیره ی ثابت کننده ی مورد استفاده در نجاری

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع گیره ی ثابت کننده ی مورد استفاده در نجاری
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع گیره ی ثابت کننده ی مورد استفاده در نجاری

مته های برقی

مته های برقی همان طور که می دانید برای ایجاد سوراخ در محل های مختلف، از جمله انواع چوب های سخت و نرم به کار می روند. مته های برقی همان طور که از نام آن ها پیداست، برای کار کردن نیاز دارند تا به برق متصل باشند.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع اره ی برقی مورد استفاده در حرفه ی نجاری

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع اره ی برقی مورد استفاده در حرفه ی نجاری
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع اره ی برقی مورد استفاده در حرفه ی نجاری

آچارهای باز و بست

آچارهای باز و بست همان طور که از نام آن ها پیداست، برای باز و بسته کردن مورد استفاده قرار می گیرند. همان طور که می دانید، آچار های باز و بست برای باز و بسته کردن پیچ ها در نجاری به کار می روند. آچار های باز و بست روی دسته هایشان محلی دارند که شما می توانید به صورت دستی اندازه باز شدن دو سر آچار باز و بست را مشخص کنید.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع آچار باز و بست مورد استفاده در حرفه ی نجاری

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع آچار باز و بست مورد استفاده در حرفه ی نجاری
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع آچار باز و بست مورد استفاده در حرفه ی نجاری

تخته

تخته ها در حرفه ی نجاری برای نامیدن چوب هایی که به صورت لایه لایه در آمده اند، به کار می روند.

چسب چوب

چسب های چوب همان طور که از نام آن ها پبداست، انواعی از چسب ها هستند که در حرفه ی نجاری به کار می روند. از چسب های چوب برای چسباند تکه های مختلفی از چوب ها به یکدیگر استفاده می شود.

الگو

همان طور که برای انجام دادن هر کاری الگو نیاز است، در حرفه ی نجاری نیز استفاده از الگو بسیار مهم و ضروری است. از الگو ها در حرفه ی نجاری به عنوان طرح اولیه ای که یک چوب یا یک وسیله قرار است به آن شکل در بیاید، استفاده می شود. الگو ها در نجاری از اهمیت بسیار بالا و ویژه ای برخوردار هستند؛ زیرا در نجاری برای تمیز از آب در آمدن کار یا چوب ها و محصول، باید الگویی وجود داشته باشد تا بتوان بر طبق آن الگو، چوب ها را برید و بهم چسب زد.

خط کش

خط کش ها همان طور که می دانید برای افزایش دقت و دقیق بودن ابعاد و اندازه های یک وسیله مورد استفاده قرار می گیرند. در حرفه ی نجاری درست و دقیق بودن اندازه ها و ابعاد چوب هایی که قرار است در بازار چوب عرضه شوند یا برای ساخت یک محصول چوبی به کار بروند، بسیار مهم است. اگر ابعادی از چوب های مورد استفاده یک یا دو سانتی متر اضافه یا کم باشد، پروژه ای که در حال ساخت است ممکن است به هم بریزد. به خاطر دلایلی که در بالا ذکر شد، در حرفه ی نجاری خط کش ها از اهمیت بسیار بالا و ویژه ای برخوردار هستند.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع خط کش گونیا شکل مورد استفاده در حرفه ی نجاری

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع خط کش گونیا شکل مورد استفاده در حرفه ی نجاری
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع خط کش گونیا شکل مورد استفاده در حرفه ی نجاری

دستگاه مکنده ی نجاری

همان طور که در حرفه ی نجاری مشخص است، در حین بریدن چوب ها یا کار کردن با چوب ، ممکن است گرد و غبار ناشی از اضافه های چوب تولید شوند. این گرد و غبارها پس از تولید شدن، در هوا معلق می شوند و این گرد وغبار تنفس را برای نجارهای در حال کار سخت می کند. به همین دلیل، برای ایجاد هوای خوب برای تنفس نجارها و همچنین افزایش دقت نجارها در حین انجام کار، تصفیه ی هوای موجود در کارگاه نجاری بسیار مهم و ضروری است، که این کار به وسیله ی مکنده های نجاری انجام می شود.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع دستگاه مکنده ی نجاری

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع دستگاه مکنده ی نجاری
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع دستگاه مکنده ی نجاری

اره ی دستی

اره های دستی نوعی از اره هستند که به صورت دستی و توسط نیروی کار انسانی مورد استفاده قرار می گیرند. اره های دستی به دلیل این که توسط دست انسان ها کار بریدن را انجام می دهند، نیازمند دقت بسیار بالا در هنگام کار با آن ها هستند.

ابزارهای لازم نجاری – یک نوع اره ی دستی مورد استفاده در حرفه ی نجاری

ابزارهای لازم نجاری - یک نوع اره ی دستی مورد استفاده در حرفه ی نجاری
ابزارهای لازم نجاری – یک نوع اره ی دستی مورد استفاده در حرفه ی نجاری

پیچ

پیچ ها نیز از ابزار کاربردی در حرفه نجاری هستند. این پیچ ها برای اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر به کار می روند.

ابزارهای لازم نجاری – چند پیچ در اندازه های مختلف

ابزارهای لازم نجاری - چند پیچ در اندازه های مختلف
ابزارهای لازم نجاری – چند پیچ در اندازه های مختلف

میخ

میخ ها نیز از ابزار مهم در حرفه نجاری به شمار می روند. از میخ ها همان طور که مشخص است می توان به وسیله یک چکش برای اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر استفاده کرد.

ابزارهای لازم نجاری – چند میخ در اندازه های متوسط

ابزارهای لازم نجاری - چند میخ در اندازه های متوسط
ابزارهای لازم نجاری – چند میخ در اندازه های متوسط

امیدواریم با خواندن این مقاله به نوعی آمادگی لازم برای ورود به حرفه ی نجاری یا باز کردن یک کارگاه نجاری را به دست آورده باشید.

مطالب مرتبط با نجاری :

با تشکر از توجه شما

WhatsApp us